• Anonym (Malin)

Julkläder

Hej,

var hittar man fina julklänningar egentligen, tittar runt lite nu online men inget verkar ju fint, till rimligt pris. Såg någon för ca 800 kronor men lite över min budget för en julklänning man kanske har på sig några dagar i december.. så vad ska ni ha under julafton främst när ni träffar släkt och bekanta?

Min lilla dotter på två år har massa fina julkläder som jag kan välja att ta på henne men till mig själv hittar jag inget i princip.

Tacksam om ni tjejer/kvinnor vill skiva vad ni planerar att ha på er.

• Svar på tråden Julkläder
  • Anonym (Jaaaa jul)

Hmm, var har du kollat? Har för mig jag köpt mina på Nelly, där kan man ofta fynda. Har köpt allt från röd paljettfodralklänning till en riktigt elegant svart långklänning, den sista var nedsatt till typ 120 kr. Just nu har dom Black Week!

• Kiyah

beror ju på vad du vill ha med?

själv väljer jag mellan 2 olika klänningar just nu, båda i sammet med lång ärm och slutar lite ovanför knät

• Glinda från Oz

Jag skulle satsa på en klänning du kan använda under hela hösten och vintern och piffa upp med accessoarer istället. Glitter säljer fina håraccessoarer med julmotiv och du kan använda smycket och sätta upp håret. 

Jag gillar Hell Bunnys skotskrutiga klänningar, de är över din budget men jag skickar en länk ändå. Den här klänningen hade jag förra året. https://hellbunny.com/eu/hlb40124-p-evelyn-pencil-dress.html

• nnnnnnnn

Vill du vara ekonomisk så tar du något du kan använda ofta, kanske något med kort ärm som man kan ha en kofta eller sjal till på vintern och utan något på sommaren?
    Titta in på booztlet eller nellys och filtrera på storlek och sortera efter pris (lägst till högst) så får du se vad som du fastnar för.
    Jag blir galen på polyester så jag filtrerar även på material och tar helst viscose, lyocell, siden och andra naturmaterial, bomull funkar med men känns inte så festligt och kräver strykning, så slipper jag svettas och lukta skunk efter ett litet tag i kläderna.

• Mrs Moneybags

Köp en helt vanlig svart klänning som du kan använda året runt, mer eller mindre.

Köp inte en röd sammets- eller sidenklänning som skriker "jul". 

Jag har inte bestämt vad jag ska ha på mig än, men det blir kanske ett par sköna vida byxor i ett fint material och en topp till det. För mig är ekvationen att vara fin och samtidigt kunna äta ohämmat  

• sextiotalist

Jag har ingen speciell julklänning. Jag har några som jag skiftar med (faktiskt en vinröd, som jag köpte till ett annat tillfälle). Så köp en klänning som du trivs med och du kan använda vid flera tillfällen, om du vill ha det lite juligt, så fixa det med en schal, örhängen, halsband, ett skärp, strumpor (eller kul mössa)

• Anonym (B)

Svart. Som min själ. 

• Anonym (Julmotiv)

Vad finns det för julmotiv på klänningarna? Kanske går bättre att hitta en stickad jultröja

• Anonym (Vera)

Jag har haft samma klänning på jul i flera år. En röd, knälång med trekvartsärm i fin ulltrikå med vacker glans. Det är det vackra tyget som gör klänningen. Sen varierar jag med olika smycken. Brukar ha knästrumpor med kurbitsmotiv till.

Det känns juligt. Det fina med klänningen är att den inte har någon markerad midja, så jag kan äta massor utan att det sitter åt!

• Anonym (Vera)

Skrev ju inte var man hittar bra klänningar... Min köpte jag på en tillfällig reabutil för ekologiska kläder. Men mitt generella råd är att leta i kvalitetsbutiker året runt, inte bara innan jul, och köp en klänning som du kan tänka dig att ha vid många tillfällen.

• Anonym (Julmotiv)
    Anonym (Vera) skrev 2021-11-22 17:00:39 följande:

Det känns juligt. Det fina med klänningen är att den inte har någon markerad midja, så jag kan äta massor utan att det sitter åt!

Vad bra då är bara till att hugga in på maten om nästan en månad. Är det bättre att kolla runt online efter julkläder?
  • Guldnovan

Köpte två fina (Cellbes) med paljetter på axlarna till 2018/2019. 2020 firade vi ute i täckbyxor. Märkligt nog är klänningarna för små i år. Men...fann en svart sammet med trumpetärm på Erikshjälpen för 79. Ser ny ut

Upptäckte nu att jag jobbar på julafton...

• Anonym (Kvinna)

Har haft samma i många år. Tradition.

En röd skotsrutig från bondelid.

• Lönnsirap

Köper aldrig "äkta" julklänningar, eller julkläder till den korta perioden. T.o.m julstrumpor och trosor är bandlysta.

Jag köper en klänning för kalla dar och en klänning som fungerar bra i värmen, utan att se för somrig ut, som kan kompletteras med en kofta, leggings, eller något annat, för att bli vintrigare.

Exempelvis mörkgrönt, vitt, rött och mörkblått är typiska färger som fungerar. Och så försöker jag någorlunda fånga upp barnens färger i det jag själv bär.

• Anonym (Jo)

Jag kör med en svart klänning med röd kofta över på julafton. Anna Field på Zalando har fina och billiga klänningar. Annars lite dyrare, Esprit (30% nu). Övriga juldagar har jag byxor och blus. Blir för dyrt med särskilda julkläder tycker jag som man bara har då och som jag eg inte trivs så bra i.

• Kiyah
    Kiyah skrev 2021-11-21 16:05:33 följande:

beror ju på vad du vill ha med?

själv väljer jag mellan 2 olika klänningar just nu, båda i sammet med lång ärm och slutar lite ovanför knät

ska lägga till att båda klänningarna jag väljer mellan hänger i min garderob och har använts innan. 

gillar inte att köpa specifika julkläder eller kläder för bara ett tillfälle öht. okej att köpa nytt, men jag vill kunna använda det fler gånger
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Julmotiv) skrev 2021-11-22 17:09:04 följande:

Vad bra då är bara till att hugga in på maten om nästan en månad. Är det bättre att kolla runt online efter julkläder?

Jajjemen! Och godiset!

Jag köper nästan alla kläder på nätet. Mest för att jag vill ha GOTS- och fairtrademärkt och där är utbudet så litet i vår lilla stad. Egentligen vill jag stödja butikerna i centrum, men de har ju inte det jag vill ha. :-/
Svar på tråden Julkläder