LadyJane skrev 2021-11-23 10:57:17 följande:
Jag beskriver bara kärlek sedan tillkommer ju andra dimensioner som att det finns ett lagar av omsorg och skyddande om sitt barn eller ett lager av attraktion i kärleken till sin partner.
Jag gissar att attraktion är en viktig del i sexet för kvinnor generellt. Jag menar, det är ju främst män som går till prostituerade och att alla dem känner attraktion till personen de köper sex av tror jag inte ett smack på. Det kanske är mycket fördomar men jag tror att det finns vissa skillnader mellan könen som man kan förklara genom biologin. Mannen ska sprida sina gener till så många som möjligt och kvinnan ska se till att barnen överlever därför är känslomässigt starka band viktiga för artens fortlevnad.
Vad är attraktion? Man får börja där skulle jag tro.
Gissningsvis så är det något hos en annan människa som återspeglas i mig själv. Nu pratar jag inte enbart om det som rör sexualitet utan generellt. Jag kan känna attraktion av en annan människa pga deras kunskaper och intresse. Det har int5e ett smack med sex att göra utan snarare tvärtom.
Fysisk närhet är ju ett grundläggande behov, barn som inte får fysisk närhet dör alltid. (Nazisterna gjorde en hel del sådana experiment liksom vi i modern tid har gjort ungefär samma experiment på apor med samma resultat).
Med det menar jag att fysisk närhet inte är synonymt med sex. Fysisk närhet är en konsekvens av sex snarare. Slutsatsen är alltså att man mycket väl kan vilja ha fysisk närhet utan att för den delen vilja ha sex.
Jo, det är sant som du säger att kärlek till barn och föräldrar består till betydligt större del av omsorg. Till vänner betydligt mindre.
Ja, jag tror också män har mindre behov av att ha några typ av känslor för kvinnor de vill ha sex med. Samtidigt har ju män lika stort behov av kärlek. Jag tror att det ibland gör det komplicerat att förstå relationer. Alltså, en man kan tex känna ganska lite för sin fru, men ändå vilja ha sex. Han kan alltså ha tappat mycket av kärlekskänslor, samtidigt kan fruns känslor sjunka, men hon har svårare att vilja ha sex. Många förutsätter dock att det är mannen som har de starkaste känslorna, men det kan vara tvärtom. Det kan ju tom vara så att han inte alls älskar sin kvinna, men vill ha sex.
Majoriteten av alla trådar med dåligt sexliv är det vanligaste svaren att man tror att det är attraktionen som försvunnit och det ligger väl säkert något i det, men jag tycker det är att förenkla det hela.
Jag brukar tänka att om kvinnan är den som har mindre lust ändå vill ha mycket närhet tror jag oftast att hon har ganska mycket "attraktion" och kärlek till sin man, men om hon aldrig vill ha närhet är det oftast slut. (Det kan ju iofs hs blivit så att närhet blivit så laddat att det inte funkar, och då är behöver det egentligen inte handla om att känslorna varit grundproblemet)
Jo, det är sant att alla människor har behov av närhet, även utan attraktion, och jag känner till experimenten.
Jag tror många tänker sig attraktion som att en person pga av sitt utseende eller personlighet väcker sexuell längtan. Det är givetvis en bra beskrivning av attraktion, men efter många år tillsammans väcks ju inte sexuell lust på samma sätt. Kvinnors lust är ju generellt mer responsiv än männens och det kanske blir så att när relationenen blir längre , kan den spontana lusten minska, (den som kom naturligt vid förälskelse) Det kan också skapa förvirring, då mannen kan riskera att tro att kvinnan inte är attraherad av honom, även då det inte alls är så. Det kan dock leda till att han inte känner sig älskad, och åtrådd vilket kan ändre hans beteende, vilket kan ändra hennes betrende, vilket kan försämra hela relationen.
Jag tror att det är svårt att veta hur mycket som är attraktion och hur mycket som är kärlek som brister i relationer