Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

Någon annan med 10åring med ”lätta autismdrag”?

Om det är så som du beskriver så skulle jag göra en utredning, du gör den ju inte för din skull utan för hans. Att han fungerar nu innebär ju inte att det kanske inte blir svårare senare när skolan kräver mer, och då kan han få anpassning och stöd men bara om det finns skäl till det. Ex att få göra prov i enrum eller få längre tid på vissa uppgifter. Även om han har A1 så kan det ju vara skönt att veta det.

• trollhona
    Miami skrev 2021-11-28 13:26:10 följande:

Jag kan tillägga att han lekte väldigt speciellt när han var liten. Radade upp bilar på rad och sorterade efter färger mm. Han är känslig för varma eller tajta kläder och gillar inte salvor och plåster eller annat på kroppen. Tex så torkar han aldrig sig efter duschen med handduk utan går bara iväg helt blöt. Trots detta är han intelligent och välfungerande. Han har olika specialintressen som han lär sig allt om. Är väldigt duktig på att förstå matte och problemlösning (huvudräknar mycket snabbare än vanliga vuxna...). Jag misstänker mild Asbergers och vill gärna utreda för att hjälpa honom förstå varför det blir som det blir i mötet med nya människor, speciellt nu när pubertet och tonår närmar sig. Tyvärr vill inte pappan utreda (pga risk för stigmatisering). Vi är skilda.

Sök på begreppet 2E. Låter som ett klockrent fall :)  Ingen stigmatisering, har själv samma, men det hjälper oerhört mycket som förälder i sitt förhållningssätt och förståelse.
    När det enkla ändå blir svårt : särskilt begåvade elever med adhd och autism - Pia Rehn - Häftad (9789144137353) | Bokus
  • trollhona
    Miami skrev 2021-12-11 17:02:53 följande:
    Oj, har aldrig hört talas om begreppet men läste lite nu! Det blev en aha-upplevelse faktiskt så likt det var min son. Tack!
    Varsågod, jag blev själv bekant med begreppet för en kort tid sedan och kände också bara "Aha! Där har vi det!" Finns inte jättemycket skriver i Sverige men desto mer utomlands, så lite forskning finns och mer är på väg. :)
  • trollhona
    Miami skrev 2021-12-12 08:32:42 följande:
    Jag beställde faktiskt boken nu, det kan vara intressant att läsa oavsett om det kan hjälpa min son eller ej. Har även en vuxen syster med ADHD som stämmer mycket bra in på dessa kriterier... Vad märkligt egentligen att begreppet inte har blivit så stort i Sverige, känns som det stämmer på ganska många. :) Tack igen!
    Ja jag tror begreppet börjar etablera sig nu, men det tar tid. Sedan ska människor förstå vad det innebär också. NPF diagnoser har ju en del stigma för att människor inte förstår vilken skillnad det är från fall till fall, den enda kunskapen de har är ju någon nidbild från tvserier och filmer. Vilket i sin tur leder till att många går odiagnostiserade också för att de inte "passar" i mallen man lärt sig.
    Har du FB så finns det 2E grupper, men de är hemliga och man måste bli inbjuden från någon som redan är medlem, så skicka ett PM till mig med din information så kan jag bjuda in dig om du är intresserad
Svar på tråden Någon annan med 10åring med ”lätta autismdrag”?