• VickanPickan

    Nyanställd på förskola och hög frånvaro

    Jag blir så jävla less och får sån grov ångest -är hemma sjuk - igen ???? för femte gången.

    Jag är nyexad förskollärare och började på mitt första jobb i augusti. Arbetar heltid på en småbarnsavdelning.

    Först fick jag en lättare förkylning där jag inte var sådär jättesjuk men pga restriktionerna var jag tvungen att vara hemma.

    Kom tillbaka till jobbet och arbetade två veckor innan jag blev helt genomförkyld och fick en hosta som jag fortfarande känner av.

    En tid efter detta var det min tur att få vaccin mot covid, dos 2, och jag blev rejält dålig igen. Var hemma ett par dagar med feber.

    Kom tillbaka till jobbet, hann jobba 3 veckor innan jag fick magsjuka. Överlevde det *dramatisk*, och har nu jobbat cirka 4 veckor. Frisk och pigg.

    Tills igår då jag började känna mig sjuk igen och idag vaknade jag med sprängande huvudvärk och mår riktigt risigt. Ont i kroppen osv.

    Men har på detta också en rejäl ångest. Jag blir aldrig sjuk annars, var inte sjuk en enda gång under hela 2020 och fram tills jag började på detta jobb. Jag är orolig över hur min chef och mina kollegor ser på frånvaron.

    Vad kan den här frånvaron tänkas få för konsekvenser för mig? Behöva gå på möten? Bli uppsagd?

    Ingen har sagt något men jag skäms som fan och vet inte vart jag ska ta vägen ????

    Totalt har jag varit hemma 16 dagar sedan augusti och är nu inne på 5:e tillfället.

  • Svar på tråden Nyanställd på förskola och hög frånvaro
  • Anonym (x)

    Tycker inte du har något att må dåligt för. Jag jobbar inom grundskolan och är också hemma idag, har också varit hemma flera tillfällen under pandemin, men mår jag dåligt? Nej. Idag är jag hemma för att jag har ont i halsen och halsen känns lite svullen. I vanliga fall hade jag gått till jobbet men i och med restriktionerna så är jag hemma. För jag måste. Jag "klöser på väggarna" och har supertråkigt, hade hellre varit på jobbet, men jag får inte.

    Läraryrket är ju det yrket som har haft mest sjukfrånvaro under pandemin - mer än de som jobbar inom vården. Vi jobbar med barn, man får lätt baciller och eftersom restriktionerna är att man ska vara hemma för minsta lilla så måste vi ju stanna hemma. Vi har inget val. 

    Om det inte var pandemi hade du ju inte varit hemma för alla tillfällen, eller hur? Det skriver ju du själv. Men nu är det som det är. Dessutom är det ditt första jobb, och när man är ny inom jobbet brukar ens immunförsvar få sig en liten.. chock. Solig

    Du behöver inte oroa dig för någonting. OM det är någon som säger något (och det tvivlar jag på) hänvisar du bara till restriktionerna och till smittskyddslagen. 

  • cosinus

    Små barn är små pestbärare. När man själv hade ungar på dagis så vande sig kroppen och man började tåla det men min mamma styrde besöken hos oss om det var något hon behövde göra någon vecka senare för att hon ganska ofta blev förkyld av barnen även om de inte verkade särskilt risiga. Bl a slutade hon hälsa på innan tjejmilen efter att ha missat den 2 år i rad.

    Nu är mina barn i skola med ganska många års marginal och jag blir sjuk när jag träffar syrrans så bacillbomber. Dagisbarn skulle kunna användas som biologisk krigsföring :)

    Du kommer jobba upp ditt immunförsvar. Så länge så krya på dig och tänk att det blir bättre.

  • lövet2

    Jag jobbar på dagis, och de gamla garvade fröknarna tycker mest synd om de nya. Alla säger samma sak; att det första året på jobbet fick de varenda bacill som ungarna hade. Det tar tid att jobba upp immunförsvaret.

Svar på tråden Nyanställd på förskola och hög frånvaro