Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

lövet2 skrev 2021-11-26 23:38:21 följande:
    Ser du det som en rättvisefråga? Att alla föräldrar ska ha exakt samma summa? Jag ser det snarare som att familjer med flera barn har en sämre ekonomi än familjer med ett barn. Därför får flerbarnsfamiljer lite mer i barnbidrag. För att göra det rättvist för BARNEN - inte för föräldrarna.
    Så var alltså inte tanken bakom flerbarnstillägget från början, men det har ändrats med åren.

Ang din undran om föräldrapenningen, så är det där ganska vanligt, åtminstone i de här trakterna. Man och kvinna har heltidsjobb och får högsta f-penning med första och andra barnet. När de väntar tredje, så orkar de inte med tempot längre. Hon byter jobb till ett som är närmare och går också ned i tid. Det ger en lägre f-penning med tredje barnet. Fjärde barnet är det dyraste barnet. Då måste man köpa större bil och kanske bygga ut bostaden. Alla kläder är utslitna och behöver förnyas. Han börjar jobba mer och hon jobbar mindre, vilket ger ännu lägre f-penning.
    Det behöver inte gå till så här, utan det beror ju mycket på var man bor, hur arbetsmarknaden ser ut, hur barnomsorgen fungerar och hur friska barn man har.
    Ojoj, och det menar du att jag ska stå för med den skatt jag betalar?
    Skaffar man ett halvdussin ungar så borde man också kunna finansiera det utan att det drabbar oss som nöjer oss med en tredjedel av alstrandet.

Om fjärde eller trettiofjärde ungen är dyrast bör och SKA ni som väljer att skaffa så många ungar stå för. Punkt slut.
  • Anonym (f)
    Padirac skrev 2021-11-27 16:24:08 följande:
    Jo, jag förstå mycket väl vad du skiver och jag säger att du missförstått premisserna - när du sen skriver att du undrar vilka kostnader som finns per barn så frågar jag om du verkligen inte vet detta trots att det varit uppe i flera poster i tråden.

Nej, med fler barn får familjen ett flerbarnstillägg, så det är inte alls lika för alla föräldrar.

Så du förstår att en familj med fler barn får ett minskat ekonomiskt utrymme och du har läst delar av riksrevisionens material, men du tror ändå inte att det finns familjer som skulle få lov att få försörjningsstöd utan flerbarns tillägget - eller har du accepterat detta nu?

Eftersom flerbarns tillägget inte finns för att täcka extra kostnader som tillkommer per barn för fler barn så är dina frågor om dessa extra kostnader ställda utifrån fel premisser. 

Men om du finner det meningsfullt att tjata om det så ställer jag upp på att säga att du leker med halmdockor igen.

Om du verkligen vill diskutera flerbarnstillägget så är det vettigare att ta upp verkliga förhållanden och fakta istället för halmdockan du leker med.
    Näväl, även om vissa skulle behöva socialbidrag så vore det ändå billigare för staten än alla dessa bidrag som regnar över folk som förökar sig som frögurkor.

Kostnaden per barn blir, som redan nämnts, INTE högre per barn så ett barnbidrag per avkomma är det enda riktiga.

Utöver det så tycker jag att barnbidraget borde behovsprövas, men det är en annan diskussion.
  • Anonym (f)
    Tom Araya skrev 2021-11-27 16:44:22 följande:
    Såklart att försörjningsstöd är billigare för staten än bidrag likt barnbidrag, bostadsbidrag m.fl. eftersom försörjningsstöd betalas av kommunen, till skillnad från de uppräknade bidragen.
    Detta är inget argument för varken det ena eller det andra i frågan.
    Det har du rätt i, men skit i det och se till totalkostnaden.
Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.