Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

Jag är emot hela barnbidraget, det finns ingen logik alls i att man ska få pengar bara för att man har ett barn. Istället borde vi lägga dessa pengar på familjer som har det ekonomiskt svårt genom höjt socialbidrag och bostadsbidrag. Att behovspröva barnbidraget är en onödig kostnad därför bör det läggas på redan existerande bidrag. 

• Glinda från Oz
    KillBill skrev 2021-11-27 17:23:37 följande:
    Vad menar du egentligen? Att behovspröva rätten till barnbidrag skulle kosta mer att administrera än att ge alla föräldrar med barn upp till 16 år barnbidrag. Detta faktum förändras inte bara för att man kallar barnbidraget för något annat. Dessutom föds det för få barn i Sverige och om Sverige skulle försämra ekonomin för barnföräldrar skulle det sannolikt leda till ännu färre barn.

Jag tycker man ska ta bort det inte behovspröva eller kalla det något annat. Socialbidrag och bostadsbidrag är inte samma sak som barnbidrag. Jag vill att man omfördelar pengarna så dessa bidrag höjs. Jag är EMOT behovsprövat barnbidrag men det lär knappast kosta mer än att ge det till alla, givetvis behovsprövas vara de som ansöker om bidraget, de som ligger över inkomsttaket lär inte ens ansöka. Återigen jag är EMOT behovsprövat bidrag jag SVARAR BARA  på det du skrev.  

Jag tror knappast att någon avstår från att skaffa barn för att de får barnbidrag. De flesta länder har det inte och det fungerar bra för dem. 

Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.