Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

Padirac skrev 2021-11-24 20:29:44 följande:
    Då undrar jag varför du drog upp frågan om flerbarnstillägg i din tråd om invandringen är en belastning?
    Därför att det hör till ämnet att också föra fram och diskutera orsakerna.
    Är det inte du som kastar alla argument i en bunke och sedan som svar på kritiken säger att du vill lyfta ur frågan om flerbarnstillägg till en annan tråd?

För att sedan säga precis det du säger att du inte säger.

" Jag har sakligt argumenterat för att flerbarnstillägget är en kvinnofälla vars negativa effekter främst drabbar invandrarkvinnor, där det utgör ett integrationshinder. En dåligt fungerande integration är definitivt en belastning för samhället."
    Jag har sagt samma sak hela tiden. Att du inte förstått det och försökt läsa in annat mellan raderna ska inte belastas mig.

Vad är det du tycker att jag säger, som jag sedan sagt att jag inte säger?
    Sen är jag inte alls säker på att du lyckats framställa din tes om att flerbarnstillägg är en kvinnofälla på ett sakligt sätt 
    Jag har upprepade gånger förklarat att flerbarnstillägget ger effekten att fler kvinnor med låg eller ingen utbildning och arbetserfarenhet stannar hemma med barn istället för att utbilda sig och komma ut på arbetsmarknaden, särskilt kvinnor med invandrarbakgrund, vilket motverkar både jämlikhet och integration.

Kan du vara lite mer tydlig och saklig i din kritik, förklara vad i detta som är osakligt, så att du inte förstår det argumentet?
     du har gett massa andra argument i sökande efter någonting du kan hänga upp påståendet om att flerbarnstillägget för invandrare är en belastning för samhället
    Nu är du där igen och påstår att jag uttryckt något jag aldrig uttryckt.

Fixar du att citera text, så gör det istället för att koka ihop egna budskap av ord lösryckta ur mina inlägg.
    Är verkligen någon hundralapp eller tusenlapp i flerbarnstillägg det som gör att invandrakvinnor inte kommer ut i arbetslivet? Kan du visa att det verkligen är skälet och att inte flerbarnstillägget ger familjen en möjlighet att mannen inte har fler extra anställningar istället?
    Jag hänvisar till inlägg #15, vars text jag kopierat nedan:

1 barn = 1250
    2 barn = 2500 + 150
    3 barn = 3750 + 730 (= 243,33 per barn)
    4 barn = 5000 + 1740 (= 435 per barn)

Det är alltså barnbidrag som visas i siffrorna först och därefter flerbarnstillägget.

Detta är självklart inte den enda orsaken, men definitivt en av dem och dessutom till en kostnad för staten för ett bidrag ingen kunnat argumentera för.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-25 08:17:12 följande:
    När jag läser vad du skriver så får jag intrycket att du saknar erfarenhet av vad ett barn kostar och att du tror att barnbidrag/flerbarnstillägg gör att familjer med många barn lever gott på barnbidrag/flerbarnstillägg. Så är det naturligtvis inte. Dessa bidrag är till för att barn i Sverige ska växa upp under något bättre förhållanden/motverka barnfattigdom.

I genomsnitt kostar ett barn mer än 3 400 kronor per månad så barnbidraget och flerbarnstillägget täcker inte kostnaderna för barnen på långa vägar. Så här påverkas familjen med 1-4 barn med hänsyn tagen till barnbidrag och flerbarnstillägg. Som du ser så kommer familjens ekonomi försämras med fler barn även när man beaktar barnbidrag och flerbarnstillägg och skulle flerbarnstillägget skrotas så skulle familjer som idag för försörjningsstöd få en ökning av försörjningsstödet med samma belopp som det minskade flerbarnstillägget och förlorarna med en slopat flerbarnstillägg är Sveriges kommuner som skulle få ökade kostnader för försörjningsstöd (socialbidrag)

Källa för kostnader för ett barn:  www.sparbankensjuharad.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html
    Du får börja med att argumentera för att barnbidrag + flerbarnstillägg ska utgöra ett undantag bland bidrag för de som har inkomst, då inget annat bidrag avser att täcka hela kostnaden. Dessutom är det ett bidrag som utgår oavsett om man faktiskt behöver det eller ej.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-25 12:17:54 följande:
    I din argumentation mot flerbarnstillägget säger du att barnen kan kan återanvända/ärva saker från tidigare födda barn

Vilka poster i kostnaden för barn tänker du dig skulle kunna återanvändas med fler barn (eller kanske utsättas för ett flerbarnsavdrag från barnbidraget om du tänker så).
    Mat?
    Kläder och skor?
    Fritid och lek?
    Daghem/Fritids?
    Försäkringar?
    Sparande?
    Presenter?
    Semester?
    Föräldraledighet?
    VAB?
    Kostnader i samband med barnets födelse?
    Telefon och Media?
    Veckopeng?

...EN MASSA TEXT...
    Sådant som barnstol, bilbarnstol, leksaker, skötbord, cykel och vissa kläder mm går ofta att återanvända av senare barn.

Inget av det du räknar upp kostar mer per barn om du har fler, än vad ett barn kostar.
  • Tom Araya
    Tusselina skrev 2021-11-25 14:29:20 följande:

Gemensamt för i princip alla länder i västvärlden är en rejält åldrande befolkning vilket kommer leda till kraftigt ökande problem med att allt färre behöver försörja allt fler (mindre andel befolkning i arbetsför ålder jämfört med andel äldre). 

Det ligger därför i samhällets intresse att folk föder fler barn och att det INTE begränsas av huruvida de har råd eller inte (det samhället förlorar på att hjälpa till att föda dessa barn lite är väldigt liten kostnad jämfört med vinsten när de sedan är vuxna) - därav flerbarnstillägg bland annat för att uppmuntra detta. Man kan ju hur mycket man vill personligen tycka att man "inte ska skaffa fler barn än man har råd med", men samhällsekonomiskt är det en fördel i vår del av världen om folk faktiskt gör det. 

...EN MASSA TEXT...

Så med det sagt är flerbarnstillägget nog ganska irrelevant faktiskt. Däremot kan det absolut ha effekter om man på andra sätt gör det svårt att vara hemma i väldigt många år, och du kan också pusha på integrering med diverse tvingande åtgärder (förlorar hela familjen allt bidrag om inte alla vuxna är aktiva för sin försörjning kan det säkert överbrygga en del kulturellt tradition från områden där normalfallet är att endast en vuxen i familjen arbetar utanför familjen, men det kan du knappast inte göra om det samtidigt är ok för svenskfödda kvinnor att vara hemma år ut och år in på föräldraledighet - det har dock naturligtvis mer konsekvenser om man kan stå utanför arbetslivet så länge om man aldrig kommit in på den och dessutom har ett kulturellt tryck att hålla sig  hemma). 

Som det är nu ger det ingen större positiv effekt, utan effekten är mest negativ genom att utgöra en kvinnofälla och motverka integration.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-25 16:52:21 följande:
    Så det är bilbarnstol, skötbord, leksaker, cykel och vissa kläder som kan återanvändas.
    Bl.a.
    Allt (eller det mesta) materiellt som inte är förbrukningsvaror.
    Vilka summor rör det sig om i förhållande till flerbarnstillägget enligt dina beräkningar?   
    Svårt att säga, men vilken betydelse har det? Min poäng är att barn #2 inte kostar mer än barn #1.
    Har du någon kommentar på riksrevisionens redovisning om flerbarnstilläggets funktion och värde?
    Funktionen finns i namnet. Ville man att bidraget främst ska täcka skillnaden mellan barnbidrag och verklig kostnad, så är det bättre att öka barnbidraget.
    Padirac skrev 2021-11-25 16:55:06 följande:
    Flerbarnstillägget täcker en ökad differens mellan kostnader och den del av kostnaderna som barnbidraget täcker.
    Fast det gör det ju inte om tillägget bara är ett tillägg för fler barn. För att fylla syftet du här påstår att det har, så ska ju tillägget utgå till alla föräldrar, oavsett hur manga barn de har.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-25 20:26:36 följande:
    Jo, det är just en ökning av barnbidraget som flerbarnstillägget skapar, en progressiv ökning baserat på antal barn..
    Nej, det är det inte, för ett sådant bidrag skulle inte vara progressivt med fler barn, eftersom kostnaden per barn inte ökar, snarare minskar.
    En ökning av barnbidraget hade givit alla föräldrar mer per barn, oavsett hur många barn de har.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-25 20:03:05 följande:
    Det är tydligt att du saknar insikt kring vad det kostar att ha barn..

Här ser du hur hushållets ekonomi påverkas av att ha barn utan att ta hänsyn till om föräldrarna behöver gå ner i arbetstid.

Källa för kostnader för ett barn:  www.sparbankensjuharad.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html
    Tabellen visar tydligt att flerbarnstillägget inte syftar på att ge högre bidrag för högre kostnader, för då skulle summan längst till höger vara lika stor per barn räknat.
    Lika tydligt blir det att tillägget syftar på att premiera fler barn framför färre, utan att det kan förklaras av en faktisk kostnadsökning.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-25 22:30:05 följande:
    Fattar inte vad du snackar om. Flerbarnstillägget syftar till att ge hushåll med många barn bättre ekonomiska förutsättningar.
    Exakt och det utan skäl, eftersom det inte är en extrakostnad per barn räknat att ha fler barn än färre. Flerbarnsföräldrar blir förfördelade ekonomiskt jämfört med föräldrar med färre barn.

Hade syftet varit att endast ge föräldrar bättre ekonomiska förutsättningar så hade det varit ett lika bidrag per barn rakt över, oavsett antal barn.

Den enda differens i bidrag som kan motiveras är i så fall utefter inkomst.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-25 23:59:25 följande:
    Du drar fel slutsats - detta trots att du fått all fakta serverat
    Hittills är det bara du jag sett dra en annan slutsats.
  • Tom Araya
    lövet2 skrev 2021-11-25 22:13:39 följande:
    Jag behöver inte leta efter svar på den frågan, eftersom jag är tillräckligt gammal för att ha varit med då flerbarnstillägget infördes. Kort historielektion:
    Det kom larmrapporter. Många larmrapporter. Svenska familjer fick allt färre barn. Statistiken visade att befolkningen blev äldre för varje år som gick. När alla de här som var mitt i karriären (inklusive politikerna) gick i pension, så skulle det finnas för få förvärvsarbetande för att räcka till. För få som betalade skatt och för få som kunde vårda den åldriga befolkningen. Sveriges ekonomi var på väg mot en katastrof.

Man diskuterade två olika vägar att gå. Antingen uppmuntra en kraftigt ökad invandring eller så hitta sätt att få svenska kvinnor att skaffa fler barn. Man valde väg 2 och införde flerbarnstillägg. Ingen hade ännu kommit på tanken att det var skadligt för miljön att få barn, utan när mitt första barn föddes fick jag från alla håll veta att den som skaffade många barn var en föredömlig samhällsmedborgare. Slut på lektionen.
    Så var det ju, det var incitamentet för flerbarnstillägget.
    Det har istället vägt över åt de negativa effekterna. 
Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.