Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

Tow2Mater skrev 2021-11-25 15:09:08 följande:
    Vilket i dessa saker menar du täcks av barnbidraget för barn nr 1 men inte av barnbidraget för barn nr 2 och 3 etc?

Okar inte bostadsbidraget om man har behov av en större bostad vid fler familjemedlemmar?

Menar du verkligen allvarligt att staten genom extra bidrag ska subventionera större bil för barnfamiljer? Subventionera bilinnehav överhuvudtaget medan de samtidigt ökar bensinskatter och alla miljöskatter etc på fordon och vill att alla andra (tydligen är flerbarnsfamiljer undantagna?) ska ta allmänna kommunikationsmedel istället för bil?
    Ja, det är väl så att barnbidraget inte täcker kostnaderna för barn 1 eller barn 2  och barn 3 - så att du frågar mig vad jag menar 'täcks av barnbidraget för barn nr 1 men inte av barnbidraget för barn nr 2 och 3 etc', vilket jag inte alls sagt är för mig oklart?  Vad menar eller tror du att du att jag sagt?

Kostnadsposterna i inlägget du citerar är från länsförsäkringars sammanst'ällning över kostnader - jag tog upp dem för att be Tom berätta vilka av dessa kostnader som minskade med fler barn, för att kostnaderna ska minska måste ju en del av dessa posters kostnader kunna fördelas på fler barn - jag frågade vilka poster Tom avsåg.  

Menar jag att staten ska subventionera större bilar?  Kan du visa var jag skrivit detta? Är det kanske riksrevisionens utredning du refererar till? jag är inte riksrevisionen. Vad får du dina idéer från?

• Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-25 15:41:02 följande:
    Sådant som barnstol, bilbarnstol, leksaker, skötbord, cykel och vissa kläder mm går ofta att återanvända av senare barn.

Inget av det du räknar upp kostar mer per barn om du har fler, än vad ett barn kostar.
    Så det är bilbarnstol, skötbord, leksaker, cykel och vissa kläder som kan återanvändas.

Vilka summor rör det sig om i förhållande till flerbarnstillägget enligt dina beräkningar?   

Har du någon kommentar på riksrevisionens redovisning om flerbarnstilläggets funktion och värde?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 16:50:18 följande:
    Jag eftersokte ett svar på frågan vad ett flerbarnstillägg är meningen ska täcka som inte redan täcks av de vanliga barnbidragen?
    Flerbarnstillägget täcker en ökad differens mellan kostnader och den del av kostnaderna som barnbidraget täcker.

läs gärna materialet från Riksrevisionen jag länkat till.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 16:56:28 följande:
    I din argumentation för flerbarnstillägg citerade du text ifrån källor om merkostnader för till exempel en större bil. Trodde din åsikt sammanföll med det du citerade. 
    Jaha, jag citerade vad riksrevisionen sagt - varför tror du att min åsikt har med vad Riksrevisionen skriver att göra?    Riksrevisionen skriver vad de skriver oavsett vad jag har för  åsikt. Citerat du enbart saker du håller med om?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 16:57:34 följande:
    Vilken ökad differens?
    läs riksrevisionens material  - det finns en förklaring där.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 17:33:16 följande:

Jaha, jag trodde linken var relaterat till det du postade med länsforsakringar som källa. Kanske de linkar och tar upp samma material i sina 110 sidor långa rapport, jag har inte orkat läsa hela.

Det är två olika inlägg, ett citerar Riksrevisionen, ett citerar Länsförsäkringar.

Läs gärna inläggen med det i tanke och vad inläggen är svar på
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 17:28:39 följande:

Jag läser bara att de som skaffar fler barn (och därfor ofta jobbar mindre) får mer bidrag for att det ju är synd om dem for att de inte har samma kopkraft som hushall utan eller med få barn.

Så du tror att Riksrevisionens rapport handlar om att det är synd om människor?

Jag tror den betraktelsens vinkel finns hos dig och vet att Riksrevisionen utgår från en annan vinkel.

Men en del tror säkert att samhällets skatter och välfärden handlar om att en del tycker att det är synd om människor. Det finns ju folk till allt.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 18:54:15 följande:
    Det var ju det jag gjorde. Du citerade text från Länsforsäkringarna tillsammans med linken till dem, men du höll inte med om det du citerade om från dem om just bilen. Så förstår jag det nu då.
    Tar Länsförsäkringar i sin uppställning över kostnader i olika åldersgrupper upp större lägenhet eller större bil?

Om det inte står i uppställningen överkostander varför tror du att jag frågar Tom om vilka av kostnaderna i uppställningen som kan räknas av från ett äldre barn till ett yngre barn?

Eller hittade du någonting att hacka på (större bil, mer kondioxid eller vad det nu var du hittade att deflektera inlägget med)?  
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 19:12:47 följande:
    Tack! Jo, jag börjar förstå de som väljer att skaffa fler barn och vara föräldralediga i åratal och sen jobba deltid i stor utsträckning (om de ens jobbar alls) och prioriterar TID och därmed inte har samma pengar att lägga på t ex nöjen som skid/badresor eller annat dyrt som hushåll utan eller med få barn faktist kan ha råd att välja just p g a sina val, ska premieras extra. Idiotiskt.
    Lite avundsjuka, ogrundad avundsjuka... hur många liftkort tror du flerbarnstillägget räcker till?  Eller tror du på riktigt att flerbarnstillägget räcker för att ersätta en inkomst i en familj som inte klarar sig på en inkomst?

Varför läser du inte riksrevisionens rapport - de tar upp en del saker där som kan intressera dig. 110 sidor kan du nog tröska igenom för en bättre förståelse. 
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 20:14:15 följande:
    Ja, i den av Dig citearde texten; "merkostnader för större bostad och till exempel en större bil " . Läste du inte ens vad du citerade?

Men om du inte ville säga nåt annat med dina citat än vad du riktade till en specifik person, spelar det väl ingen roll.
    Jag vidhåller det är fel väg att gå att från myndighetshåll genom flerbarnstillägg ge familjer extra bidrag till miljöförstörande bil, då man alltid annars ska premiera miljövänligare alternativ och extrabeskatta miljöförstörande alternativ.
    Tror du att myndigheterna avser att ge familjer bidrag till fossildriva bilar baserat på att länsförsäkringar skriver om bilar och bostäder i sin text om kostnader för barn i olika åldersgrupper

Hahahaaaa..

Länsföräkringars text är inte det som myndigheterna byggt barnbidragets utformning på

Detta är ju hilarious heeheaaa

haha..
Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.