Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

Tom Araya skrev 2021-11-25 20:20:57 följande:
    Bl.a.
    Allt (eller det mesta) materiellt som inte är förbrukningsvaror.

Svårt att säga, men vilken betydelse har det? Min poäng är att barn #2 inte kostar mer än barn #1.

Funktionen finns i namnet. Ville man att bidraget främst ska täcka skillnaden mellan barnbidrag och verklig kostnad, så är det bättre att öka barnbidraget.

Fast det gör det ju inte om tillägget bara är ett tillägg för fler barn. För att fylla syftet du här påstår att det har, så ska ju tillägget utgå till alla föräldrar, oavsett hur manga barn de har.

Jo, det är just en ökning av barnbidraget som flerbarnstillägget skapar, en progressiv ökning baserat på antal barn..
    Läs förresten materialet jag länkade till från riksrevisionen - du behöver inte läsa alla 11o sidor, det räcker med att du ögnar igenom sammanfattningen, eller inte... 
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 20:41:21 följande:
    Fint det roar dig.

Av namnet 'flerbarnstillägg' är det ju lätt att tro att det är just ett tillägg för att täcka nagot som inte täcks med just reguljära barnbidraget, en kostnad som tydligen ökar olinjärt med varje barn (då barnbidraget per barn inte annars ökas). Och just bilen är det enda jag sett refereras till. Okad hyra för större bostad ska ju addresseras genom bostadsbidraget. Har svårt att se vad annan kostnad (än just större bil som nämndes) som finns som ökar olinjärt med antal barn. Men nu var det ju tydligen inget sånt som flerbarnstillägget är till för. Flerbarnstillägget är ju tydligen bara ännu ett extra kontantflöde till dem som pumpar ut ungar som kaniner utan större tanke på om de kan adekvat försörja dem eller inte. Förmodligen del av valfläsket.
    Men varför läser du inte riksrevisionens rapport?  

Varför tror du att Länsförsäkringars text är grunden till varför det finns bidrag och vad de är tänkta till?

Jag måste fråga - eftersom du lägger så stor vikt vid namnets utforming ' flerbarnstillägg'  - tror du att DDR var en demokrati eftersom namnet innehåller ordet demokratisk? 

Hur som helst - det står klart och tydligt i riksrevisionens rapport ingenting om Länsförsäkringars bostäder och bilar, istället finns en historisk tillbakablick som inte heller säger någonting om valfläsk eller kaniner.

Men varför bottna i verkligheten då det gå att ranta lite om kaniner och valfläsk.. ja, det vet jag inte. Kanske kan du förklara det?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-25 20:37:41 följande:
    Nej, det är det inte, för ett sådant bidrag skulle inte vara progressivt med fler barn, eftersom kostnaden per barn inte ökar, snarare minskar.
    En ökning av barnbidraget hade givit alla föräldrar mer per barn, oavsett hur många barn de har.
    Varför läser du inte riksrevisionens material som jag länkat till  - det står klart och tydligt vad barnbidraget och flerbarnstillägget syftade till och syftar till - Där finns också förklaring och motiv för progressiviteten som flerbarnstilläget skapar i barnbidraget. 

Jag tror det kan hjälpa dig att förstå att barnbidraget inte är utformat efter det sätt du förstår det och att du tänker bakvänt mot vad lagstiftarna tänkt i fråga om flerbarnstillägget,

Läs på och klaga inte så mycket på det du missförstått.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 21:58:00 följande:
    Klybbanismen har smittat. Tänker inte ens försöka.
    Du kanske ska leta efter ett bodemedel om du är smittad av någonting. 

Jag tror att riksrevisionens material som finns länkat lite längre upp i tråden kan bota ticksen som tvingar fram kaniner, pumpa ut och valfläsk - men jag kan inte lova det.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 22:53:48 följande:
    Tror du verkligen att av de familjer med fler barn skulle många behöva socialbidrag om flerbarnstillägget avskaffades?
    Jag skulle hoppas det är fler som faktist kan försörja de barn man valt att tillverka, än som inte kan det, men det skulle inte förvåna mig om min åsikt att det pumpas ut fler barn än folk kan försörja faktist är korrekt.
    Siffrorna finns i rapporten.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-25 20:55:11 följande:
    Tabellen visar tydligt att flerbarnstillägget inte syftar på att ge högre bidrag för högre kostnader, för då skulle summan längst till höger vara lika stor per barn räknat.
    Lika tydligt blir det att tillägget syftar på att premiera fler barn framför färre, utan att det kan förklaras av en faktisk kostnadsökning.
    Du drar fel slutsats - detta trots att du fått all fakta serverat
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-26 00:20:37 följande:
    Hittills är det bara du jag sett dra en annan slutsats.
    Men varför läser du inte vad Riksrevionen sammanfattar i rapporten jag länkat till - där ser du att inte bara jag utan andra i tråden som inte håller med om din slutsats säger precis samma sak som riksrevisionen.

Varför vill du inte ta till dig fakta som presenteras? 

Varför håller du på mot bättre vetande?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-26 00:19:30 följande:
    Exakt och det utan skäl, eftersom det inte är en extrakostnad per barn räknat att ha fler barn än färre. Flerbarnsföräldrar blir förfördelade ekonomiskt jämfört med föräldrar med färre barn.

Hade syftet varit att endast ge föräldrar bättre ekonomiska förutsättningar så hade det varit ett lika bidrag per barn rakt över, oavsett antal barn.

Den enda differens i bidrag som kan motiveras är i så fall utefter inkomst.
    Riksrevisionens rapport säger mot dig - de drar inte alls samma slutsats som du drar.

Jag tror att riksrevisionen förstår detta mycket bättre än du och vad någon i tråden gör.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-26 00:42:06 följande:
    Bi Puranen drar inte heller samma slutsatser som du och hon är ju hyfsat välutbildad och har jobbat med demografi och integration.
    Så då kom invandrarfrågan upp igen - jag är ju inte förvånad. Varför tar du inte det i den andra tråden?

Kan du inte läsa riksrevisionens rapport så du faktiskt förstår varför det finns barnbidrag och flerbarnstillägg i Sverige - är det förresten någonting som i Puranen förklarar? Eller pratar Puranen om någonting annat?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-26 13:36:16 följande:
    Jag har förstått varför de finns, jag köper bara inte skälen som varken rättvisa för föräldrar eller att medföra något positivt som överväger det negativa.
    Ja, der var väl det - nu håller ju inte alla med om premisserna för riksrevisionens bedöming - dvs att det finns ett värde i att de sämst lottade får stöd av samhället.  Jag tror att du kanske räknas til dem.

Men även om man inte hålle rmed om det att bra så förändrar det inte saken att barnbidraget och det progressiva tillägget till barnbidraget i form av flerbarnstillägget ger flerbarnsföräldrar med en allt mer försvagad ekonomi med fler barn ett tillskott som både minskar samhällets utgifter för försörjningsstöd och ger barn och familj ett mindre ekonomiskt tillskott.
    Padirac skrev 2021-11-25 11:46:33 följande:
    Menar du att flerbarnstilläggets vara eller inte vara skulle motiveras av vilka argument som lagts fram i tråden?

Om du vill kan du läsa riksrevisionens granskning av flerbarnstillägget för att finna argument för flerbarnstilläggets värdefullhet förbarn, familjer och samhälle.

Nu håller ju inte alla med om premisserna för riksrevisionens bedöming - dvs att det finns ett värde i att de sämst lotttade får stöd av samhället. 

www.regeringen.se/4a7704/contentassets/d4928e...

"Riksrevisionen har granskat flerbarnstilläggets fördelningspolitiska träffsäkerhet. De finner att ett generellt stöd till flerbarnsfamiljernas köpkraft, i form av ett flerbarnstillägg, är ett träffsäkert sätt för den ekonomiska familjepolitiken att utjämna ekonomiska skillnader i befolkningen. Av de 3,7 miljarder kronor som betalades ut i flerbarnstillägg 2019 gick sammanlagt cirka 2,3 miljarder (62 procent) till barnhushåll i de fyra lägsta inkomstdecilerna. Det är cirka 560 miljoner kronor (33 procent) mer än motsvarande summa för det allmänna och förlängda barnbidraget. Personer i de fyra högsta inkomstdecilerna fick cirka 370 miljoner kronor (34 procent) mindre i flerbarnstillägg än motsvarande summa för det allmänna och förlängda barnbidraget. Med andra ord fick barnfamiljer i de fyra lägsta inkomstdecilerna en betydande del av de 3,7 miljarder kronor som under 2019 betalades ut i flerbarnstillägg. Det är enligt Riksrevisionen ett förväntat resultat mot bakgrund av att barnfamiljer med många barn i genomsnitt har sämre ekonomisk standard än barnfamiljer med få barn. Riksrevisionen finner vidare att det främst är sammanboende föräldrar som gynnas av barnbidragets utformning med ett flerbarnstillägg, eftersom sammanboende tenderar att ha fler barn än ensamstående föräldrar.

I oktober 2005 utökades rätten till flerbarnstillägg till att även omfatta familjer med två barn samtidigt som barnbidraget och flerbarnstillägget höjdes. Flerbarnstilläggets förmåga att bidra till målet om en god ekonomisk levnadsstandard för barnfamiljer har förbättrats i och med dess ökade omfattning. År 2017 bidrog flerbarnstillägget till att cirka 6 procent av de personer som utan ett flerbarnstillägg skulle ha hamnat under gränsen för låg inkomststandard i stället hamnade över gränsen. År 1997 var motsvarande andel 2 procent. Utvidgningen av flerbarnstillägget, till redan det andra barnet, innebar dock att den fördelningsmässiga träffsäkerheten i flerbarnstillägget försämrades. Riksrevisionen finner att införandet av flerbarnstillägget för barn nummer två försämrade flerbarnstilläggets kostnadseffektivitet i förhållande till målet om god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer. För varje enskild familj utgör flerbarnstillägget för barn nummer två och tre ett litet tillskott till hushållets disponibla inkomst, men då de berörda hushållen är många blir statens utgifter jämförelsevis höga. Resultatet i form av minskad ekonomisk utsatthet per satsad krona är allra minst för flerbarnstillägget för barn nummer två i en familj. De 1,3 miljarder kronor som betalades ut i flerbarnstillägg för andra barnet under 2019 bidrog, enligt Riksrevisionens bedömning, i liten utsträckning till att förbättra enskilda barnfamiljers ekonomiska situation."

Sen är du fortfarande skyldig förklaringen på varför du drog upp frågan om flerbarnstillägg i tråden om invandringen är en belastning om det inte hade etniska grunder? 
Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.