• Anonym (Trådskaparen)

    Bråk om julen

    Jag och min sambo pratar om julveckan.

    Vi båda ska iväg träffa våra egna familjer som bor 4-7 timmar bort med tåg för oss båda. Men jag försöker hitta åtminstone 2 dagar av hela julveckan som vi kan fira tillsammans och ha det mysigt. Det är väl inte så konstigt?

    Men då blir min sambo sur då hen föredrar ha ÄNNU mer tid med sin familj, vilket gör att vi bara får 1 dag ihop och hen säger med en taskig och dryg röst:

    -Ja men vadå?? Får man inte ha något privatliv eller?? Man ska kunna vara utan varann en vecka i ett förhållande??

    Jag blir ledsen av denna kommentar, då min enda önskan var att ha en diskussion om julveckan för att båda ska kunna få sin vilja igenom och träffa sin egna familj men också att vi spenderar ca 2 dagar av hela veckan med varandra. Det är just själva nedlåtande meningen som gjorde mig ledsen. Hur hade ni mått av den kommentaren? Nu syftar jag mest på kommentaren i detta inlägg.

  • Svar på tråden Bråk om julen
  • Anonym (Gilla läget)

    Ni har båda rätt, men han är onödigt otrevlig. Du kan inte tvinga honom att umgås med dig, jul eller inte. Du får acceptera att han inte vill fira jul på tu man hand. Åk till dina egna släktingar eller gör något själv ifall du inte vill följa med till hans familj. Dessutom så är det här inte den viktigaste frågan i din tråd, utan att du borde lämna någon som misshandlar dig.

  • Anonym (L)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2021-11-25 12:42:24 följande:
    Hej alla! Tack för svaren! Lite kortfattat så lever jag i en destruktiv relation där jag för 2 år sedan senast blev utsatt för fysisk misshandel av min sambo. Jag gick sen hos kriscentrum och min sambo blev då rädd att jag skulle anmäla hen, så nu har vi bara det psykiska kvar. Min partner har förbättrat sig något men relationen är väldigt förstörd. Det kanske är dumt att jag berättar detta för då kanske ni automatiskt sympatiserar med mig, och jag vill ju självklart att ni bedömer det jag skrev rättvist. Min partner är ofta väldigt arg, irriterad, kaxig, dryg eller snäsig varje dag. Så jag vet att en sån här mening ofta betyder något negativt. Förra julen pratade min sambo om vad hen skulle köpa för julklapp till sin mamma och då frågade jag förra julen, vad vi skulle ha för prisförslag till våra julklappar till varann. Men då slutade det med att jag blev sårad då min sambo inte ville slösa pengar på en julklapp till mig. Så vi gav inte varann något det året. Vi har firat med min sambos familj vid 1 tillfälle och många år bara ensamma ihop. Jag fick kontakt med min familj igen förra året och då firade jag 2 dagar med dom, trots att dom bor 7 timmar tåg bort och jag bodde på hotell. Jag förstår absolut att min sambo vill fira med sin familj, det finns inga gamla vänner i sambons hemstad som denna ska trötta. Bara sin mamma, bror och farmor. Jag kan förstå om man vill vara iväg 4 av 7 dagar, men eftersom relationen är så infekterad så blev jag så ledsen att hen inte ens kan tänka sig att fira 2 dagar med mig. Det var inget vänligt samtal där man kompromissade, utan ett snäsigt otrevligt svar tillbaka som gjorde mig ledsen och ännu mer förvirrad om hur mycket jag egentligen betyder.

    Du betyder otroligt mycket. Bara inte för din sambo. För hen betyder du bara att hen har någon att ösa all sin skit över så att hen själv slipper att ta hand om den. Bryt dig loss och sök dig till människor som vill att du mår bra!
  • Anonym (Trådskaparen)

    Va fina ni är med era svar.. jag blir helt rörd här borta! Jag har planer på att bryta mig loss men han brukar gråta när jag säger att det är slut, därför har jag svårt släppa taget.. man får så otroligt dåligt samvete så jag är bara kvar.. det är enormt svårt slita upp efter 7 år också.

    Jag längtar verkligen efter en sån där fin kärlek där man stöttar varann och man är empatisk och behandlar varann med respekt. Jag får isåfall bara acceptera att vi isåfall får vara en vecka ifrån varann, man vill ju inte tvinga någon fast den innerst inne inte ens vill umgås med en..

  • Anonym (sätt större värde på dig själv)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2021-11-25 13:42:53 följande:

    Va fina ni är med era svar.. jag blir helt rörd här borta! Jag har planer på att bryta mig loss men han brukar gråta när jag säger att det är slut, därför har jag svårt släppa taget.. man får så otroligt dåligt samvete så jag är bara kvar.. det är enormt svårt slita upp efter 7 år också.

    Jag längtar verkligen efter en sån där fin kärlek där man stöttar varann och man är empatisk och behandlar varann med respekt. Jag får isåfall bara acceptera att vi isåfall får vara en vecka ifrån varann, man vill ju inte tvinga någon fast den innerst inne inte ens vill umgås med en..


    Sätt större värde på dig själv! Varför ska du vara kvar i en relation som får dig att må dåligt bara för att han gråter krokodiltårar när du vill lämna? Se till att göra slag i saken med planerna att lämna och sen blockerar du honom överallt. Du är värd mer än att vara hans slagpåse, både fysiskt och psykiskt. 

    Som du skriver på slutet: Han vill inte umgås med dig. Ta till dig det! 

    Hjärta
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2021-11-25 13:42:53 följande:

    Va fina ni är med era svar.. jag blir helt rörd här borta! Jag har planer på att bryta mig loss men han brukar gråta när jag säger att det är slut, därför har jag svårt släppa taget.. man får så otroligt dåligt samvete så jag är bara kvar.. det är enormt svårt slita upp efter 7 år också.

    Jag längtar verkligen efter en sån där fin kärlek där man stöttar varann och man är empatisk och behandlar varann med respekt. Jag får isåfall bara acceptera att vi isåfall får vara en vecka ifrån varann, man vill ju inte tvinga någon fast den innerst inne inte ens vill umgås med en..


    Han gråter krokodiltårar, han bryr sig faktiskt inte ett dugg om dig och ditt välmående, bara sig själv. Det finns inget att ha samvete för alls. Man gör inte så som han gör mot en man älskar. Är det där vad du skulle säga ingår i kärlek...? Eller i en relation öht? Nej. Alla har dåliga dagar men han är rent elak mot dig.

    Om du förstår att du är värd kärlek så tycker jag du ska ställa dig ansvarig gentemot dig själv och sikta på en sådan framtid istället. För jag tror du missar lite här. Det är inte frågan om att du ska respektera honom och ge honom en vecka ensam, det är ju han som brister i respekt emot dig i er vardag, och den är då mycket längre än en julhelg.
  • Anonym (Linn)

    När du berättar kontexten, hur ni har det tillsammans, så tycker jag att han svarar precis så som han brukar svara och du borde inte bli förvånad vid det här laget att han snäser av dig och anser dig som en oviktig person.

    Varför håller du fast vid en person som mest har dig som sin personliga soptunna att ösa skit i? Varför bryr du dig så mycket om hans känslor när han pissar på dina?

    Han visar gång på gång hur lite du är värd i hans ögon, ändå är du kvar för du "vill inte att han ska bli ledsen". Men han gör ju dig ledsen besviken gång på gång?? Varför vägrar du att han ska behöva ta ansvar för sitt beteende?

  • Anonym (Hilde)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2021-11-25 13:42:53 följande:

    Va fina ni är med era svar.. jag blir helt rörd här borta! Jag har planer på att bryta mig loss men han brukar gråta när jag säger att det är slut, därför har jag svårt släppa taget.. man får så otroligt dåligt samvete så jag är bara kvar.. det är enormt svårt slita upp efter 7 år också.

    Jag längtar verkligen efter en sån där fin kärlek där man stöttar varann och man är empatisk och behandlar varann med respekt. Jag får isåfall bara acceptera att vi isåfall får vara en vecka ifrån varann, man vill ju inte tvinga någon fast den innerst inne inte ens vill umgås med en..


    Han gråter inte för att han är rädd att förlora dig. Han gör detta för att hålla dig kvar. Hade han älskar dig så hade han behandlar dig väl, tänkt på dig och varit mån om ditt mående.

    Lyssna på podden -älskade psykopat- så kommer du snabba se ett mönster hur personer som fysiskt och psykiskt misshandlar agerar och gör för att hålla sina partner kvar.

    Detta handlar inte om julen. Hela ert liv är upp och ner. Du måste vara i en relation som ger kraft, kärlek och vila. Om relationen är allt annat än det så är den bara fel.
  • Anonym (aaa)

    Oj TS jag blir så ledsen av detta. Det handlar så klart inte om julen, utan att du stannat hos denne "man". Hoppas du förstår att du behöver lämna. 

  • Anonym (x)

    Men.... Rynkar på näsan Först tänkte jag skriva att jag till viss del kan förstå honom då det tar flera timmar att åka och hälsa på era familjer och att ni träffas ju "alla andra dagar hela året" men.... du.... du ska inte behöva leva sådär. Förstår att det är supertufft att bryta sig loss men du har bara ett liv. Du ska inte behöva sitta där och se år efter år efter år ticka iväg medan du sitter där och funderar hur du ska göra. Man ska inte stanna i ett förhållande där misshandel pågår, man är värd mer än så.Hjärta

    Lyssna på den här


  • Tom Araya
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2021-11-25 13:42:53 följande:

    Va fina ni är med era svar.. jag blir helt rörd här borta! Jag har planer på att bryta mig loss men han brukar gråta när jag säger att det är slut, därför har jag svårt släppa taget.. man får så otroligt dåligt samvete så jag är bara kvar.. det är enormt svårt slita upp efter 7 år också.

    Jag längtar verkligen efter en sån där fin kärlek där man stöttar varann och man är empatisk och behandlar varann med respekt. Jag får isåfall bara acceptera att vi isåfall får vara en vecka ifrån varann, man vill ju inte tvinga någon fast den innerst inne inte ens vill umgås med en..


    Inte ska du ha dåligt samvete över att bryta med någon som behandlar dig så. Det är vad man kallar för karma. Du är värd mer, något bättre.
  • Anonym (A)
    Anonym (aaa) skrev 2021-11-25 18:12:05 följande:
    Oj TS jag blir så ledsen av detta. Det handlar så klart inte om julen, utan att du stannat hos denne "man". Hoppas du förstår att du behöver lämna. 
    Håller med
  • Anonym (Jinni)

    Men snälla, vad är det som gör att kvinnor karvar av sig stortårna som Askungens systrar för att försöka passa in en relation som inte är bra för dem?

    Blir ledsen och frustrerad.

  • Anonym (Ö)

    Ja, det var lite väl hårt. Jag håller dock med honom i sak, men det var inte sjysst sagt.

Svar på tråden Bråk om julen