• Jjkk

    Eget företag skatt hjälp!!

    Hej mina trevliga vänner :)

    Jag tänkte skaffa eget företag och har en fråga angående skatt.

    Om jag är till ex hudterapeut, min behandling pris är 700, jag har 100 kunder per månad blir det 70 000, hur mycket skatt betalar jag?

    70 000 - 25% moms = 52 500 - 7000 (fasta kostnader) då blir det 45 500 -... 40%??

    Tack! Hoppas att nån kan förklara.

  • Svar på tråden Eget företag skatt hjälp!!
  • Friger
    Jjkk skrev 2021-11-26 11:45:05 följande:

    280tkr skatt per månad, helt sjukt.


    Jo, det är ganska mycket. Vi bor i ett land där det är väldigt mycket skatter.
  • Glinda från Oz

    Du kommer inte tjäna 70 000 om du har 100 kunder som betalar 700 kronor per person. Du har omkostnader som produkter, eventuell hyra, el mm Skatt betalar du först på din lön eller vinst från aktiebolag. Skatten på lön är ca 25% moms och ca 30% arbetsgivaravgift sen din personliga skatt på det. Jag vet inte hur reglerna ser ut för aktiebolag. Du måste ha någon form av pengar i företaget hela tiden för att täcka upp om du skulle bli sjuk för att betala fakturor mm

  • Glinda från Oz
    Jjkk skrev 2021-11-25 17:20:49 följande:

    Vettig lön betyder 25.000 efter skatt till mig :)

    Vad betyder det till dig?


    När jag drev ett företag var jag tvungen att ha en vinst på 85 000 per månad för att få ut 25 000.

    Observera 85 000 i VINST, alltså efter utgifter är betalda.
  • Medborgare

    Momsen är ingen kostnad för dig, du bara administrerar den, dvs redovisar skillnaden mellan utgående och ingående moms och betalar in. Momsen är bara en kostnad för privatpersoner. Har inget med lön att göra, som någon skrev. 

  • Daisy28
    Jjkk skrev 2021-11-26 11:45:05 följande:

    280tkr skatt per månad, helt sjukt.


    Företaget jag jobbade på betalade miljoner i skatt varje månad
  • Jjkk

    Stora företag betalar mycket skatt, enkelt. Om man är enpersonföretag är det också svårt gissar jag :)

  • Daisy28
    Jjkk skrev 2021-11-25 19:45:12 följande:

    Finns det nån annan som kan säga nåt mer?


    För att betala ut en bruttolön på 25 000 kr/mån får företaget en kostnad om ca 36 000 kr, löneutbetalningen plus arbetsgivarvgiften.

    Utifrån det kan du baserat på fasta och rörliga kostnader räkna fram hur mycket du behöver fakturera ex moms för att det ska gå runt.

    Lägg sen på momsen för att se vad du får för pris mot privatpersoner på dina tjänster.

      
  • Glinda från Oz
    Daisy28 skrev 2021-11-26 14:25:19 följande:

    För att betala ut en bruttolön på 25 000 kr/mån får företaget en kostnad om ca 36 000 kr, löneutbetalningen plus arbetsgivarvgiften.

    Utifrån det kan du baserat på fasta och rörliga kostnader räkna fram hur mycket du behöver fakturera ex moms för att det ska gå runt.

    Lägg sen på momsen för att se vad du får för pris mot privatpersoner på dina tjänster.

      


    I verkligheten är det mer, det är semesterersättning och sparande till eventuell sjuklön också.
  • Sophie88olofsson
    Jjkk skrev 2021-11-25 16:30:44 följande:

    Jag vill bara få veta om det är värt att skaffa eget..


    Du bör nog lära dig mer om ekonomi och inte tips från familjeliv om du ska starta eget :)
  • Marmor10

    Har du tänkt företaget som ett alternativ till anställning eller tänker du bli företagare? Varför jag undrar är helt enkelt för att veta om du kan få ekonomin att gå ihop.

    Om du vill ha en nettolön på 25.000 så blir det ungefär en kostnad för företaget på 47000. Nu har jag räknat väldigt schablonmässigt med skatten men man kan också höfta till det och säga att för varje krona du ar ut ska Skattemyndigheten ha en krona. 
    Eftersom du säger att dina andra kostnader bara skulle vara  7000 så är det mer eller mindre en orimlighet så jag har räknat med 7000 utan att ta hänsyn till moms isåfall gör att du måste dra in 54.000 i månaden för att få det att gå break-even. Med 100 kunder * 700 kr ink moms så får du in 56.000 i månaden så det blir inte direkt något överskott som räcker för en oförutsedd utgift.

    Sedan kommer frågan om anställning kontra företagande. Vill du kunna leva som anställd med 5 veckors semester, vara sjuk 5 dagar på ett år så måste de pengarna dras in också, Nu räknade jag på 5 veckors semester, 5 sjukdagar och 10 helgdagar som du inte kan arbeta, då blir det 154000 t(ex moms) du måste tjäna ihop andra dagar så du har pengar till lön fast du inte har intäkter. 

    I runda slängar betyder det att du måste ha 275 kunder extra totalt under de veckor du jobbar under året eller 25 extra k under per vecka de 11 månaderna du kommer att arbeta. Det är tre kunder om dagen. klarar du det, alltså 8 kunder istället för 5 om dagen.

    Det andra varianten är att tänka som företagare, semester tar man när man har tid och råd, glöm flera veckor i sträck. Man lägger sig inte sjuk hemma om man bara är halvkrasslig. Helger är ju inte mycket att göra åt de finns oavsett om man vill eller ej. däremot skulle du kanske kunna hitta en nisch i att ta emot kunder på vissa helger. Annnandag påsk eller Kristiflygare är väl två helgdagar som säkert folk skulle kunna tänka sig att boka tider på
     

  • Anonya

    Om du vill testa lite själv vid sidan av ditt nuvarande jobb (om annan bransch) eller kombinerat med föräldraledighet, så behöver du inte ha ett eget företag. Då kan du använda dig av ett s.k. egenanställningsföretag. Då är du så att säga anställd av dem för varje gång du har ett eget uppdrag. I vissa företag behöver du meddela varje pass i förväg, men i andra behövs det inte. Det enda du egentligen då gör med företaget är att du skriver fakturor som de skickar ut till dina kunder. Företaget ser sedan till att moms, arbetsgivaravgifter och skatt dras av och kommer dit de ska. Efter att de dragit sin provision (3,95% tror jag den som har lägst har) betalar de ut lön till dig. 58% av det kunderna betalar blev bruttolönen för en anställd där. Ett exempel alltså. 

  • Ealjkm

    Japp så är det tyvärr.

    Jag har sneglat på www.Bapelsin.me nya tjänst som kommer snart så jag får ner lite kostnader i alla fall. De har en tjänst som gör att jag slipper kassa, betallösning och all redovisning. Men då kan jag inte föra några avdrag för kostnader. Funkar för mig som är massör och inte har några stora kostnader (det lilla jag har drar jag av på deklarationen istället). Försök vara så kreativ du bara kan med att hålla dina kostnader nere. För varje peng som är en minskad utgift är en mer i fickan och det är dyrt att driva företag idag...

    Lycka till jag hoppas du ändå kör och inte blir omotiverad av vår tråd!

Svar på tråden Eget företag skatt hjälp!!