Inlägg från: Anonym (Q8) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q8)

Min chef försöker lura mig på en hel lön

Ebo88 skrev 2021-11-25 19:20:00 följande:

Jag har suttit ner och gått igenom detta med min kompis som är ekonom och jag hade missuppfattat lönesystem. Vi får oktober lön i oktober, november lön i november osv MEN som Klo skriver, så är vab och egen sjukdom släpande och att jag trodde Oktober lönen var fel då jag vabade i september och fick vab-avdrag i Oktober MEN nu i november så har han gjort avdrag för sjukdom i november, när den egentligen ska vara släpande i december.

Därav min missuppfattning men han har ju fortfarande gjort fel då han gör sjukavdrag i november när det ska komma i december.

Anonym G. Jag är visstidsanställd till den 31/3-2022 MEN han försökte sig på att starta en tim-anställning redan från den 26/11.

Jag sa till honom att jag hade gått med på att bli tim-anställd men antog att han menade efter min visstidsanställning. Så jag sa till honom att detta har jag inte gått med på och då sa han att det blir sista mars!

MEN att jag gick med på det är för att han sa till mig att han inte kan förlänga visstidsanställning under sjukskrivning/f.ledighet men tydligen så kan man göra så! Så jag gick med på annan anställning då han har ljugit för mig och sagt något som inte är sant så då vet jag inte om ett muntligt avtal är bindande eftersom han inte är ärlig

Är du säker på att han har gjort fel? Han kanske gjorde så för att du skulle slippa bli återbetalningsskyldig för det du är sjuk nu i november. Jag var med om samma sak nämligen. Jag gick på föräldraledighet i november och fick min sista lön i november men hade en frånvarodag eller vad det nu var i början på november som egentligen skulle dragits från decemberlönen, eftersom att sjukfrånvaro är släpande, men eftersom att jag inte skulle få någon lön i december så drogs frånvaron på novemberlönen istället.
Svar på tråden Min chef försöker lura mig på en hel lön