• Anonym (dottern)

    Ensam jul, vad kan man göra

    Jag har ställt in mig på att jag förmodligen kommer bli ensam över julen för första gången i mitt liv. Jag är inte ens 20 än så jag har aldrig firat jul ensam förut men i år blir det nog bara jag och hunden. Jag är väl egentlingen inte superglad i julen pga orsaker men jag älskade den som liten och  jag önskar att jag älskade den fortfarande och kunde ha en mysig jul utan social stress så kanske jag kan ta chansen nu? Ha inställningen att vara ensam och ha mysigt och eventuellt bli glad om vissa kommer på besök som bonus. Jag hade en vag tanke att åka och hälsa på en släkting en bit bort men med tanke på sja problem så sa vi att vi låter bli och pratar ett par timmar på julafton över facetime eller något istället.

    Ge mig tips på hur jag kan göra det mysigt. Har ni några gamla julfilmer som ni kan tipsa om? Kan man lyssna på gamla radiokalendrar någonstans, jag gillar att lyssna på radioteater. Bästa versionen av His Dark Materials är radioteater. Vad kan man ha på ett litet julbord? Har ni förslag på mysiga aktiviteter jag kan göra ensam eller med kompisar fram till jul? Jag hoppas på riktigt mycket snö och kyla så kanske jag kan pimpla aborre och röka.

  • Svar på tråden Ensam jul, vad kan man göra
  • Anonym (Gotter)

    Jag har varit ensam flera jular. Det gick bra! Julpynta hela bostaden. Köp på dig den julmat du älskar och moffa i dig. Julgodis också, Bosätt dig framför tv:n och titta på allt juligt som visas. Pimpla abborre- det lät ju kul! GladJag pimplade mycket som barn. 

    Julfilmer... Nummer är väl Love actually. Trolltyg i tomteskogen. 

  • Anonym (Pepparkaka)

    Baka pepparkakor och ett kult pepparkakshus eller annan byggnad och pynta. Gör det ensam eller med någon kompis.

    Ät upp det på julafton framför Kalle eller Karl Bertil.

    Jag tycker om att åka längdskidor på julafton eller åka pulka med barnen (är du inte ens 20 år har du kanske inga barn att åka med men det är kul även om man är vuxen). Ibland tar jag gärna en promenad för att se på all fin julbelysning runtomkring.

    Gör ett fint julbord med det du tycker är gott och njut vid middagen.

    Mys i soffan på kvällen med ditt pepparkakshus eller paradis-ask och se på något du tycker om. Jag gillar de tecknade julfilmerna, Karl Bertil Jonssons julsaga, Jul i Flåklypa, en julsaga (den är väl Dickens från början men finns i olika versioner? Tror den finns som ljudbok också).

    Spela julmusik.

    Köp en julkalender (choklad, te, kaffe, lotter).

  • Anonym (Allt gott)

    Om du bor i Stockholm kan du gå till Skansen. Det är det flera som gör.

    Pimpla fisk låter underbart.

  • Anonym (Allt gott)

    Om du bor i Stockholm kan du gå till Skansen. Det är det flera som gör.

    Pimpla fisk låter underbart.

  • Anonym (dottern)
    Anonym (Gotter) skrev 2021-11-26 18:28:26 följande:

    Jag har varit ensam flera jular. Det gick bra! Julpynta hela bostaden. Köp på dig den julmat du älskar och moffa i dig. Julgodis också, Bosätt dig framför tv:n och titta på allt juligt som visas. Pimpla abborre- det lät ju kul! GladJag pimplade mycket som barn. 

    Julfilmer... Nummer är väl Love actually. Trolltyg i tomteskogen. 


    Ja, jag ska köpa lite julpynt. Ikeas är jättetråkigt bara, tycker jag. Var kan man köpa annars? Jag ska kolla efter second hand också men jag frågade en kompis som extraknäcker på en och hon sa att att de har typ inga julgrejer och kommer det in så försvinner det direkt.
  • Anonym (dottern)
    Anonym (Pepparkaka) skrev 2021-11-26 18:43:55 följande:

    Baka pepparkakor och ett kult pepparkakshus eller annan byggnad och pynta. Gör det ensam eller med någon kompis.

    Ät upp det på julafton framför Kalle eller Karl Bertil.

    Jag tycker om att åka längdskidor på julafton eller åka pulka med barnen (är du inte ens 20 år har du kanske inga barn att åka med men det är kul även om man är vuxen). Ibland tar jag gärna en promenad för att se på all fin julbelysning runtomkring.

    Gör ett fint julbord med det du tycker är gott och njut vid middagen.

    Mys i soffan på kvällen med ditt pepparkakshus eller paradis-ask och se på något du tycker om. Jag gillar de tecknade julfilmerna, Karl Bertil Jonssons julsaga, Jul i Flåklypa, en julsaga (den är väl Dickens från början men finns i olika versioner? Tror den finns som ljudbok också).

    Spela julmusik.

    Köp en julkalender (choklad, te, kaffe, lotter).


    Ja, baka pepparkakshus! Jättekul idé. Hur fancy kan man göra det tro?
  • Anonym (dottern)
    Anonym (Allt gott) skrev 2021-11-26 18:51:06 följande:

    Om du bor i Stockholm kan du gå till Skansen. Det är det flera som gör.

    Pimpla fisk låter underbart.


    Har de öppet på Skansen igen? Jag bor en bit utanför, tar ungefär 45 minuter med buss till Centralen. Skansen är mysigt.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (dottern) skrev 2021-11-26 18:54:51 följande:
    Ja, jag ska köpa lite julpynt. Ikeas är jättetråkigt bara, tycker jag. Var kan man köpa annars? Jag ska kolla efter second hand också men jag frågade en kompis som extraknäcker på en och hon sa att att de har typ inga julgrejer och kommer det in så försvinner det direkt.

    Det brukar säljas pynt både här och var. På stormarknader (typ ICA maxi), Clas Ohlson, Jula, Åhléns, diverse mysiga småbutiker etc. etc. Har du tid så leta runt lite för att hitta sånt som du gillar. Är du händig så gör lite egna garntomtar, pappersänglar, målade träkulor eller vad du nu vill ha.
  • Anonym (Pepparkaka)
    Anonym (dottern) skrev 2021-11-26 19:02:20 följande:

    Ja, baka pepparkakshus! Jättekul idé. Hur fancy kan man göra det tro?


    Hur svårt eller hur lätt man vill.

    Jag har lagat Glimmingehus. Förra året blev det ett flygplan. Klassiska borgar var populärt på 90-talet där jag växte upp. Man kan laga vindkraftverk också. Precis allt går att göra i pepparkakshus. Det behöver inte ens bli särkilt bra heller för allt går att dölja med kristyr och nonstop.

    Jag älskar även julmarknader och går gärna på någon eller några innan jul.
  • Anonym (Gotter)
    Anonym (dottern) skrev 2021-11-26 18:54:51 följande:
    Ja, jag ska köpa lite julpynt. Ikeas är jättetråkigt bara, tycker jag. Var kan man köpa annars? Jag ska kolla efter second hand också men jag frågade en kompis som extraknäcker på en och hon sa att att de har typ inga julgrejer och kommer det in så försvinner det direkt.
    Jag har köpt massor med julpynt på Erikshjälpen genom åren. Så har ni en sån så gå dit och kolla. Annars Myrorna eller Kupan.
Svar på tråden Ensam jul, vad kan man göra