• Stolt Farsa

    En fråga till er som inte vill vaccinera er

    Även om ni inte vill vaccinera er så antar jag att ni precis som oss andra vill att pandemin skall ta slut. Därför undrar jag vad era förslag är för att vi skall nå dit om ni nu inte tycker att vaccin är rätt väg att gå. Är ni som inte vill vaccinera er mer positiva till lockdowns, restriktioner, hålla avstånd, etc och anser ni isf att det är tillräckligt?

    Berätta. Vad är era framgångsrecept? Jag vill väldigt gärna höra.

  • Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 09:26:54 följande:

    Eftersom man forskat på detta vaccin ända sedan SARS-epedemin 2002 så kan man det. Risken att få vaccinskador är extremt liten. Det är inte jag som säger det utan forskarna.

    Tror du inte på vetenskap och fakta annars heller?

    Det är totalt irrelevant vilka skador du fått eller inte. Man ser till hela populationen och då är risken mycket större att få kroniska skador som ovaccinerad än skador av vaccinet.

    Åter  är det forskning och fakta. Du är således inte fakta, du är anekdot. Förstår du skillnaden?


    Okej, men för egen del är jag inte orolig. Kan inte du visa dina fakta som säger att risken är överhängande för en stor del av de drabbade att utveckla långvariga skador?
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 13:22:31 följande:
    Okej, men för egen del är jag inte orolig. Kan inte du visa dina fakta som säger att risken är överhängande för en stor del av de drabbade att utveckla långvariga skador?
    Du har inte läst någonting det senaste året?
    Inte tagit del av något annat än propaganda på facebook?
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 13:19:51 följande:
    Ett ämne blir aldrig *färdigforskat* om du tror det. Jag tror på en sak om den bevisas många gånger över tid. Jag har inte påstått att jag är emot detta vaccin, men du ljuger när du påstår att det forskats kring detta vaccin sedan 2002. Då spreds sars-1-virus och det självdog, det skedde ingen vaccinering mot det vad jag vet. Sars-2 är från 2013.
    Självklart blir inget färdigforskat, din halmgubbe är väldigt pinsam.
    Sanningen är att SARS tillhör covid-stammen och det har forskats på det sen 2022.
    Så sanningen är att det är välforskat och att man vet att risken för vaccinskador är minimal.

    Jag pratar om vaccinforskningen. Hur de fick slut på epidemin är irrelevant i sammanhanget.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 13:47:49 följande:

    Självklart blir inget färdigforskat, din halmgubbe är väldigt pinsam.

    Sanningen är att SARS tillhör covid-stammen och det har forskats på det sen 2022.

    Så sanningen är att det är välforskat och att man vet att risken för vaccinskador är minimal.

    Jag pratar om vaccinforskningen. Hur de fick slut på epidemin är irrelevant i sammanhanget.


    Det är väl högst relevant då du drog upp det. Vilket vaccin pratar du om då att det forskats på sen 2002 och varför då dra upp Sars-1-utbrottet i Asien? Det aktuella viruset som orsakar så stora problem i nuläget i form av covid har forskats på sedan 2013 mig veterligen och det muterar hela tiden. Hur kan du dra en slutsats om att vaccinet är helt säkert att ta på lång sikt? Sars-1 och sars-2-virus ger liknande symtom men är inte detsamma för det.

    Okej kan du skicka ett enda bevis på att alla de påståendet du slänger ur dig i denna tråd stämmer?
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 14:25:32 följande:
    Det är väl högst relevant då du drog upp det. Vilket vaccin pratar du om då att det forskats på sen 2002 och varför då dra upp Sars-1-utbrottet i Asien? Det aktuella viruset som orsakar så stora problem i nuläget i form av covid har forskats på sedan 2013 mig veterligen och det muterar hela tiden. Hur kan du dra en slutsats om att vaccinet är helt säkert att ta på lång sikt? Sars-1 och sars-2-virus ger liknande symtom men är inte detsamma för det.
    Okej kan du skicka ett enda bevis på att alla de påståendet du slänger ur dig i denna tråd stämmer?
    Hur är din läsförståelse?
    Läs om, läs rätt.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 13:47:49 följande:

    Självklart blir inget färdigforskat, din halmgubbe är väldigt pinsam.

    Sanningen är att SARS tillhör covid-stammen och det har forskats på det sen 2022.

    Så sanningen är att det är välforskat och att man vet att risken för vaccinskador är minimal.

    Jag pratar om vaccinforskningen. Hur de fick slut på epidemin är irrelevant i sammanhanget.


    Och då syftar jag på dina påståenden att 1) det är så gott som riskfritt på långsikt att ta detta vaccin och 2) att det är en majoritet av befolkningen (menar du de som smittas av covid?) som utvecklar kroniska skador/långtida symtom. Kan du hitta källor på det menar du?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 13:44:55 följande:

    Du har inte läst någonting det senaste året?

    Inte tagit del av något annat än propaganda på facebook?


    Jag har läst aktuell forskning. Lägger inte speciellt stor vikt vid vad som sägs på Facebook. Gör du? Har f ö tagit bort facebook...
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 14:26:46 följande:

    Hur är din läsförståelse?

    Läs om, läs rätt.


    Okej, fram med källorna då.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 14:28:32 följande:
    Och då syftar jag på dina påståenden att 1) det är så gott som riskfritt på långsikt att ta detta vaccin och 2) att det är en majoritet av befolkningen (menar du de som smittas av covid?) som utvecklar kroniska skador/långtida symtom. Kan du hitta källor på det menar du?
    risken för vaccinskador är minimal.
    Skrev jag.

    Läs om, läs rätt och lämna halmgubbarna kvar i din hjärna.

    Ska du diskutera kan du inte komma med lögner om vad jag påstår. Citera istället eftersom du inte kan återge text korrekt.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 14:31:17 följande:

    risken för vaccinskador är minimal.

    Skrev jag.

    Läs om, läs rätt och lämna halmgubbarna kvar i din hjärna.

    Ska du diskutera kan du inte komma med lögner om vad jag påstår. Citera istället eftersom du inte kan återge text korrekt.


    Och var hittar du, jag citerar: *risken för vaccinskador* är minimal? Källa?

    Och vad menar du med vaccinskador? Själva sticket eller då eventuella komplikationer kopplade till vaccinet?

    Du behöver inte ha en nedlåtande ton eller slänga dig med uttryck som halmgubbe för att framstå som intelligent.

    Du tycks inte förstå vad innebörden av halmgubbe är då du uppenbart använder det i fel sammanhang. Men strunt i det. Du har inga källor på det du påstår. Jag citerar enbart det du sagt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 15:00:41 följande:
    Och var hittar du, jag citerar: *risken för vaccinskador* är minimal? Källa?
    Och vad menar du med vaccinskador? Själva sticket eller då eventuella komplikationer kopplade till vaccinet?
    Du behöver inte ha en nedlåtande ton eller slänga dig med uttryck som halmgubbe för att framstå som intelligent.
    Du tycks inte förstå vad innebörden av halmgubbe är då du uppenbart använder det i fel sammanhang. Men strunt i det. Du har inga källor på det du påstår. Jag citerar enbart det du sagt.
    Halmgubbe är vad du gör när du påstår att jag sagt saker jag inte gjort och sedan ställer mig till svars för det. Precis det du gör. Du verkar ha rätt dålig koll på dina halmgubbar.
    Läs på lite och försök sedan vara saklig.
    sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
  • Anonym (Forskning)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 14:25:32 följande:

    Det är väl högst relevant då du drog upp det. Vilket vaccin pratar du om då att det forskats på sen 2002 och varför då dra upp Sars-1-utbrottet i Asien? Det aktuella viruset som orsakar så stora problem i nuläget i form av covid har forskats på sedan 2013 mig veterligen och det muterar hela tiden. Hur kan du dra en slutsats om att vaccinet är helt säkert att ta på lång sikt? Sars-1 och sars-2-virus ger liknande symtom men är inte detsamma för det.

    Okej kan du skicka ett enda bevis på att alla de påståendet du slänger ur dig i denna tråd stämmer?


    Sars-CoV-2 har många likheter med Sars-CoV-1, deras RNA stämmer överens till över 80%. För RNA-virus är det mycket stora likheter. T ex använder båda virusen ett enzym ACE2 för att ta sig in i cellerna som ska infekteras. Det innebär att man redan visste väldigt mycket om viruset och endast behövde fortsätta på det man redan visste och göra mindre justeringar. Samma när viruset sedan muterar. Eftersom grunden redan är lagd är det mindre justeringar som krävs. Om det visar sig att nuvarande vaccin skyddar dåligt mot omikron kan vi ha ett uppdaterat vaccin inom någon månad.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Forskning) skrev 2021-12-06 10:32:54 följande:

    Sars-CoV-2 har många likheter med Sars-CoV-1, deras RNA stämmer överens till över 80%. För RNA-virus är det mycket stora likheter. T ex använder båda virusen ett enzym ACE2 för att ta sig in i cellerna som ska infekteras. Det innebär att man redan visste väldigt mycket om viruset och endast behövde fortsätta på det man redan visste och göra mindre justeringar. Samma när viruset sedan muterar. Eftersom grunden redan är lagd är det mindre justeringar som krävs. Om det visar sig att nuvarande vaccin skyddar dåligt mot omikron kan vi ha ett uppdaterat vaccin inom någon månad.


    Fortfarande har man ju inte vaccinerat människor mot sars-virus under någon längre tid. De studier som finns idag är ju inga långtidsstudier, det faller ju på sin egen orimlighet. Sedan är ju inte alla vaccin mot covid-19 likadana heller utan fungerar på helt olika sätt.

    De som nu fått svåra biverkningar av viruset - även om en betydande andel inte fått det (än?) lider nog ganska mycket av det. Och vidare - hur många gånger ska man behöva vaccinera sig då?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 17:50:49 följande:

    Halmgubbe är vad du gör när du påstår att jag sagt saker jag inte gjort och sedan ställer mig till svars för det. Precis det du gör. Du verkar ha rätt dålig koll på dina halmgubbar.

    Läs på lite och försök sedan vara saklig.

    sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka


    Jag är fullt medveten om vad du försöker få sagt, men jag har inte gjort det. Jag har enbart bett dig om att backa upp de påståenden du slänger ur dig med källor, vilket inte verkar finnas. Du är svår att föra en diskussion med som leder någonstans.
  • AndreaBD
    Anonym (Vill jobba) skrev 2021-12-05 13:18:04 följande:
    fast 10 procent bättre skydd (om det stämmer alltså, beror väl på typ av munskydd) är ju bättre än inget extra skydd?
    Poängen är dock att om du istället håller avstånd så har du betydligt högre skydd. Man vill just inte att folk går omkring med mask och inte håller avstånd. Men det borde du också ha hört många gånger!
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2021-12-06 15:43:22 följande:
    Poängen är dock att om du istället håller avstånd så har du betydligt högre skydd. Man vill just inte att folk går omkring med mask och inte håller avstånd. Men det borde du också ha hört många gånger!
    Annu betydligt högre skydd om du inte går ut alls, och håller dig helt isolerad från andra. Så finns ju då ingen orsak att hålla avstånd.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-12-06 16:33:24 följande:
    Annu betydligt högre skydd om du inte går ut alls, och håller dig helt isolerad från andra. Så finns ju då ingen orsak att hålla avstånd.
    Men det är inte ens möjligt. Folk måste t.ex. jobba. Tanken där var väl också att Sverige är ett glest befolkat land, så det borde fungera.
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2021-12-06 16:40:17 följande:
    Men det är inte ens möjligt. Folk måste t.ex. jobba. Tanken där var väl också att Sverige är ett glest befolkat land, så det borde fungera.
    Det är inte alltid mojligt att istället hålla avstånd heller.

    En kombination av många olika åtgärder ger oftast bäst resultat.
  • Anonym (Forskning)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 11:36:08 följande:

    Fortfarande har man ju inte vaccinerat människor mot sars-virus under någon längre tid. De studier som finns idag är ju inga långtidsstudier, det faller ju på sin egen orimlighet. Sedan är ju inte alla vaccin mot covid-19 likadana heller utan fungerar på helt olika sätt.

    De som nu fått svåra biverkningar av viruset - även om en betydande andel inte fått det (än?) lider nog ganska mycket av det. Och vidare - hur många gånger ska man behöva vaccinera sig då?


    Ursäkta, men vad då "långtidstudier"? Inget vaccin eller läkemedel - och jag menar verkligen inget - genomförs det långttidsstudier på innan det börjar användas på bred front. Då skulle man behöva bekosta 10-20 år forskning till och fördröja nyttoeffekten i lika lång tid. Allt följs upp rigoröst och uppföljningsstudier genomförs kontinuerligt efter ett läkemedel eller vaccin är godkänt.

    Det görs alltid en avvägning om nytta kontra risker och såklart är det tragiskt för de som drabbas av svåra biverkningar oavsett om det är ett gammalt eller nytt läkemedel. Jag har till exempel ätit ett läkemedel som kan ge leversvikt, som kan bli kronisk om man har ruggig otur. Det har funnits i många år och ändå används det läkemedlet för att nyttan överväger risken. När läkemedlet var nytt visste man såklart inte långtidseffekter, men ändå användes det. Som jämförelse är det större risk med det läkemedlet än vad det är med vaccinen mot covid-19.

    Det är intressant att när det kommer till nya läkemedel mot en icke-livshotande sjukdom så tar folk det gladeligen trots att det saknas "långtidstudier". Men nu med vaccinet är det helt plötsligt avgörande.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Forskning) skrev 2021-12-06 17:38:31 följande:

    Ursäkta, men vad då "långtidstudier"? Inget vaccin eller läkemedel - och jag menar verkligen inget - genomförs det långttidsstudier på innan det börjar användas på bred front. Då skulle man behöva bekosta 10-20 år forskning till och fördröja nyttoeffekten i lika lång tid. Allt följs upp rigoröst och uppföljningsstudier genomförs kontinuerligt efter ett läkemedel eller vaccin är godkänt.

    Det görs alltid en avvägning om nytta kontra risker och såklart är det tragiskt för de som drabbas av svåra biverkningar oavsett om det är ett gammalt eller nytt läkemedel. Jag har till exempel ätit ett läkemedel som kan ge leversvikt, som kan bli kronisk om man har ruggig otur. Det har funnits i många år och ändå används det läkemedlet för att nyttan överväger risken. När läkemedlet var nytt visste man såklart inte långtidseffekter, men ändå användes det. Som jämförelse är det större risk med det läkemedlet än vad det är med vaccinen mot covid-19.

    Det är intressant att när det kommer till nya läkemedel mot en icke-livshotande sjukdom så tar folk det gladeligen trots att det saknas "långtidstudier". Men nu med vaccinet är det helt plötsligt avgörande.


    Ja du behöver inte märka ord. Men ja, syftar på uppföljande studier (där man är beredd att lägga de summorna). Rigorös mängd forskning finns redan inom vissa områden för att den behövs. Som du själv tar upp tar du själv ett läkemedel som visar sig kan ge kronisk leversvikt vilket man inte visste från början. Likadant har det också sett ut gällande andra läkemedel och vaccin som man av hälsovådliga skäl då dragit tillbaka. I det fall du nämner vet man risken kontra nyttan. Det är precis det man inte vet i det här fallet.
Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er