• Anonym (Fegis)

Vem vågar gå ut när det är mörkt ute? :(

Hej,
    jag vill så gärna handla på kvällarna. Jag jobbar under morgon och hela dagarna och det blir så otorligt mörkt ute så snabbt, så ibland tvingar jag mig själv att sitta kvar i min lägenhet. När jag i själva verket vill ut och handla :(

Det slängs farliga smällare och så vet man ju inte alls vad för typer det är ute. Så jag blir så oerhört rädd för att gå ut och handla.

Vågar någon av er gå ut? :(

• Svar på tråden Vem vågar gå ut när det är mörkt ute? :(
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Det beror väl på vart i landet man befinner sig och i vilka delar av staden....

Jag anpassar min vistelse ute sent på kvällen och natten så att jag undviker de värsta riskerna. Då vill jag även poängtera att jag är 40+ man på 100+kg och kan försvara mig om jag hamnar i en trång situation.

Jag kan bara föreställa mig hur dagens "stök" påverkar många andras liv som kanske tar detta allvarligare än vad jag själv gör.

• Anonym (Men ja)

Ja det är väl självklart att man går ut? Man kan ju inte sitta hemma all mörk tid, det funkar liksom inte rent praktiskt den här tiden på året.

• riboflavin

Jag gör de ärenden jag behöver, när jag behöver göra dem. Kan såklart anpassa vägval eller liknande beroende på situation (jag går inte via kroggatan om det är en partykväll för jag orkar inte med alla jävla sluskar som ska ragga på allt som rör sig) och tar hellre cykel/gångbanan än genvägen genom ett skogsparti om det är mörkt, men rädd är jag inte.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Göteborgare)

Jag är medelålders kvinna.
    Tycker det är vackert på kvällarna så jag går gärna ut, inga bekymmer att promenera själv.
    Mina tonåringar har dock vissa förhållningsregler, var de inte får vistas och vissa kompisar som jag tycker är bra sällskap i det farliga mörkret tex.

• Hercai

Handla på helgen när det inte är mörkt. Eller beställ mat från typ coop om det finns tider som passar under vardagarna.

Jag vågar iallafall inte gå ut helt ensam när det är mörkt. Det enda jag tänker på är att bli mördad, slängd någonstans där polisen inte kan hitta mig och sedan hamna på flashback.

• Zoegazz

Jag tycker det är otäckt att gå ensam i mörkret när det inte finns andra omkring. Alltså om jag skulle passera en man eller ett gäng och ingen omkring liksom ser som ett skydd. Försöker hålla mig där det är upplyst och relativt gott om folk. Man ska ju inte gå i parker osv ensam, har inte ens tänkt så då jag känt mig ganska trygg i min stad men andra har pratat om det på senaste. Känns för jävligt att behöva känna en sån rädsla för främmande män. Tror jag är lite mer rädd än genomsnittet men jag ser det som att jag skyddar mig själv. Sen får det inte balla ur så det blir en fobi eller nått...du behöver exponera dig för det till viss del så det inte blir för begränsande för dig iom vi lever i ett land med många mörkertimmar.

• Anonym (A)

En hel del måste ju ta sig hem från jobbet.

• Anonym (Går ut)

Ja, jag hår ut här där jag bor, även på kvällen. Särskilt på kvällen faktisk, då det nästan inte är någon ute. Jag är helt ok med att gå till centrum och handla, och jag går en promenad på någon timme efter midnatt för att kunna sova, ut i naturreservatet. Däremot brukar jag inte stå och hänga i centrum på sena fredag och lördagskvällar, för då kan det vara lite stök. Jobbar jag kväll eller natt då så går jag en liten omväg hem från tunnelbanan, men andra nätter går jag genom centrum utan oro.

• Anonym (tvillingmamma)

Jag skulle kunna gå omkring mitt i natten i vår lilla stad utan att vara rädd. Nu gör jag sällan det, men självklart går jag ut när det är mörkt, särskilt på vintern. Låter jobbigt att ha det som du ts. Bor du i ett stökigt område?

Svar på tråden Vem vågar gå ut när det är mörkt ute? :(