• Anonym (Ts)

Elen!

Herregud, elpriset just nu...
    I oktober förbrukade vi färre kilowattimmar än oktober förra året, och ändå blev räkningen tre gånger så hög det här året. Och det var som sagt oktober. Bor i Skåne. Förra vintern, när det var ganska kallt, så var elräkningen rejält hög, vågar knappt tänka på hur den blir i år...
    Bor i hus, så det är väl uppvärmningen som kostar mest.
    Förra vintern drog vi ner på duschandet, hängde tvätt istället för att tumla osv, men vet inte om det påverkar så mycket egentligen?

• Svar på tråden Elen!
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-29 11:45:59 följande:

Herregud, elpriset just nu...
    I oktober förbrukade vi färre kilowattimmar än oktober förra året, och ändå blev räkningen tre gånger så hög det här året. Och det var som sagt oktober. Bor i Skåne. Förra vintern, när det var ganska kallt, så var elräkningen rejält hög, vågar knappt tänka på hur den blir i år...
    Bor i hus, så det är väl uppvärmningen som kostar mest.
    Förra vintern drog vi ner på duschandet, hängde tvätt istället för att tumla osv, men vet inte om det påverkar så mycket egentligen?

Om ni bor i hus så har ni väl buffert? Man måste vara beredd på både högre elpriser, bensinpriser och högre ränta. Samt annat som kan hända. Arbetslöshet, sjukdom osv.

Men det finns säkert många som sitter i sina dyra hus nu, med hög belåning och våndas. Vilket är lite märkligt,.

Men visst känns det, vi bor också i villa, och mannen blir arbetslös efter årsskiftet. Men vi klarar oss på en lön, så det går ingen nöd på oss, vi har dessutom ett stort sparande. 
  • Anonym (sjukpensionär)

Ja, det är fruktansvärt. Jag bor ensam i en hyrestvåa utan egen tvättmaskin eller diskmaskin och med fjärrvärme, ändå rök min elräkning upp i 800 kr exakt, mot de 450 som jag snittar på andra månader. Vanligtvis brukar min högsta elräkning på året vara i januari, då brukar den ligga på 550-600, Vad det blir den här gången fasar jag för. Jag har knappt råd som det är.

• Anonym (Ts)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-29 11:52:07 följande:
    Om ni bor i hus så har ni väl buffert? Man måste vara beredd på både högre elpriser, bensinpriser och högre ränta. Samt annat som kan hända. Arbetslöshet, sjukdom osv.

Men det finns säkert många som sitter i sina dyra hus nu, med hög belåning och våndas. Vilket är lite märkligt,.

Men visst känns det, vi bor också i villa, och mannen blir arbetslös efter årsskiftet. Men vi klarar oss på en lön, så det går ingen nöd på oss, vi har dessutom ett stort sparande. 
    Ja, alltså vi har inga problem att betala räkningarna, vi klarar oss fint ändå. Men det är ju tusenlappar man hade velat lägga på annat.

• Anonym (Ts)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2021-11-29 11:57:13 följande:

Ja, det är fruktansvärt. Jag bor ensam i en hyrestvåa utan egen tvättmaskin eller diskmaskin och med fjärrvärme, ändå rök min elräkning upp i 800 kr exakt, mot de 450 som jag snittar på andra månader. Vanligtvis brukar min högsta elräkning på året vara i januari, då brukar den ligga på 550-600, Vad det blir den här gången fasar jag för. Jag har knappt råd som det är.

Tråkigt! Det kan slå hårt om man lever på marginalerna.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-29 11:59:03 följande:
    Ja, alltså vi har inga problem att betala räkningarna, vi klarar oss fint ändå. Men det är ju tusenlappar man hade velat lägga på annat.
    Visst är det så. 
  • Anonym (Logiskt)

Bara tacka miljömupparna för det som bla samverkat till nedläggningen av kärnkraften. De höga elpriserna är alltså helt logiska med tanke på hur de fått förstöra.

• Anonym (Suck)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-29 11:52:07 följande:
    Otroligt dumt svar.
    Att ni har buffert innebär inte att andra har utrymme för en tredubbling av priserna.
    vi pratar just nu 4kr/kWh där det mesta är skatter. Är det rimligt?
    Politiker schabblar bort elproduktionen och lägger över det på medborgarna
  • Anonym (Hmm)

Har alla andra rörligt elpris eller hur kommer det sig att ni får så höga räkningar? Vi har fast pris på våra kwh, får ändå högre räkningar nu men det beror till stor del på att vi behöver mer värme också.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Suck) skrev 2021-11-29 14:42:22 följande:
    Ja, man borde faktiskt ha en buffert eller luft i sin ekonomi när man bor i hus och värmer upp huset med el. Visst kan man sova under en sten och inte hänga med i vad som händer i Sverige, men då får man stå sitt kast. 

Vi pratar alltså om vuxna människor som bor i hus. Att då leva från månad till månad får konsekvenser. Vissa ska nog bo i lägenhet istället. 
  • Anonym (f)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2021-11-29 11:57:13 följande:
    Min hamnade på 1100, bor i skåne, hyreslägenhet. Vi är tre personer (en vuxen o två barn) men använder bara datorer och ljus i rum vi är i. Har ingen tvättmaskin eller frys som går att slå av (kylen sitter ihop med frysen och man måste stänga av båda för att stänga frysen)

Lever på sjukpenning, och klarar oss knappt.
Svar på tråden Elen!