• Anonym (Ts)

Elen!

Herregud, elpriset just nu...
    I oktober förbrukade vi färre kilowattimmar än oktober förra året, och ändå blev räkningen tre gånger så hög det här året. Och det var som sagt oktober. Bor i Skåne. Förra vintern, när det var ganska kallt, så var elräkningen rejält hög, vågar knappt tänka på hur den blir i år...
    Bor i hus, så det är väl uppvärmningen som kostar mest.
    Förra vintern drog vi ner på duschandet, hängde tvätt istället för att tumla osv, men vet inte om det påverkar så mycket egentligen?

• Svar på tråden Elen!
  • Tecum

Det är ohållbart med så höga elpriser, många som bor i lägenheter och redan lever på marginalen kommer att råka illa ut. Husägare har ofta en buffert men å andra sidan har de högre förbrukning. Jag förstår inte varför vi måste följa elpriset ute i Europa, vi producerar mycket el själva.
    Regeringen måste ta tag i detta, enklast genom tillfällig skattesänkning men risken är att det blir någon form av energibidrag till de värst utsatta och då ska det utredas och behovsprövas. Det kommer inte förrän det är för sent.

Skönt att vara av med Mp i regeringen men egentligen skulle de varit kvar och tvingats ta konsekvenserna för det som händer. Det allra värsta är om det blir elransonering, då hoppas jag verkligen at väljarna minns det i sept och att den regering som tillåter något sådant hända i ett rikt land som Sverige får betala rejält. 

• Anonym (Hmm)

Jaha, solpaneler till våren då gott folk? Iaf för oss som har hus. Nånting måste man ju göra.

• Anonym (Suck)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-29 15:11:02 följande:
    Ja, man borde faktiskt ha en buffert eller luft i sin ekonomi när man bor i hus och värmer upp huset med el. Visst kan man sova under en sten och inte hänga med i vad som händer i Sverige, men då får man stå sitt kast. 

Vi pratar alltså om vuxna människor som bor i hus. Att då leva från månad till månad får konsekvenser. Vissa ska nog bo i lägenhet istället. 
    Och jag har buffert, jag har bundet elpris, jag klarar mig bra.
    Dock resonerar jag inte som att att; Jag är mätt alltså finns ingen svält?

De historiskt höga elpriserna kommer att fortgå, buffertarna äts upp och nästa år när det är dags att binda priset? du tror väl inte på allvar att du får samma pris som sist?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-29 15:11:02 följande:
    Ja, man borde faktiskt ha en buffert eller luft i sin ekonomi när man bor i hus och värmer upp huset med el. Visst kan man sova under en sten och inte hänga med i vad som händer i Sverige, men då får man stå sitt kast. 

Vi pratar alltså om vuxna människor som bor i hus. Att då leva från månad till månad får konsekvenser. Vissa ska nog bo i lägenhet istället. 

för att fortsätta:

Tänk nu att de osäkra elpriserna fortsätter, Nästa år du skall binda ditt elabonnemang så måste du räkna med 45.000 i elkostnad jämfört med kanske 15.000.
    Detta leder till att många måste se över sitt boende-> Fler hus säljs till människor som tittar på sin boendekostnad där elkostnaden påverkar kalkylen.
    Leder till att huspriser sjunker, kommer leda till att husägare som tidigare inte har har amorteringskrav numer måste amortera vilket leder till... fler måste sälja... En bostadsbubbla har skapats och den brister.

Så även om du har buffert och sparande, tro inte att du kommer vara opåverkad. Om inte något görs så slår det skoningslöst och de som drabbas värst är de med små marginaler för de kommer förlora mångdubbelt.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Suck) skrev 2021-11-29 17:21:36 följande:

för att fortsätta:

Tänk nu att de osäkra elpriserna fortsätter, Nästa år du skall binda ditt elabonnemang så måste du räkna med 45.000 i elkostnad jämfört med kanske 15.000.
    Detta leder till att många måste se över sitt boende-> Fler hus säljs till människor som tittar på sin boendekostnad där elkostnaden påverkar kalkylen.
    Leder till att huspriser sjunker, kommer leda till att husägare som tidigare inte har har amorteringskrav numer måste amortera vilket leder till... fler måste sälja... En bostadsbubbla har skapats och den brister.

Så även om du har buffert och sparande, tro inte att du kommer vara opåverkad. Om inte något görs så slår det skoningslöst och de som drabbas värst är de med små marginaler för de kommer förlora mångdubbelt.

Det jag hoppas (men är ganska pessimistisk) är att folk lär sig till nästa gång. Man såg när pandemin bröt ut hur många som fick problem, det borde ju fått andra att tänka till. Kanske stoppa undan pengarna man sparade på utlandsresan istället för att bygga pool, eller renovera. 

Jag är medveten om att det finns folk som sitter illa till redan innan. Men jag vet också att många människor har råd att ha en bra buffert, men de väljer att spendera istället. Då får man skylla sig själv, tycker jag. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Suck) skrev 2021-11-29 17:21:36 följande:

för att fortsätta:

Sedan har jag aldrig skrivit att vi är opåverkade. Vi har rörligt pris, men vi har råd att betala räkningen, för vi spenderar inte hela lönen varje månad.
  • Anonym (AF)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-29 18:55:43 följande:

Det jag hoppas (men är ganska pessimistisk) är att folk lär sig till nästa gång. Man såg när pandemin bröt ut hur många som fick problem, det borde ju fått andra att tänka till. Kanske stoppa undan pengarna man sparade på utlandsresan istället för att bygga pool, eller renovera. 

Jag är medveten om att det finns folk som sitter illa till redan innan. Men jag vet också att många människor har råd att ha en bra buffert, men de väljer att spendera istället. Då får man skylla sig själv, tycker jag. 

Ok, så du är helt ok med elpriserna och politiken bakom?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (AF) skrev 2021-11-29 20:27:04 följande:
    Ok, så du är helt ok med elpriserna och politiken bakom?
    Nej, var skriver jag att jag är det?

Men bara för jag inte håller med om saker (ex elpolitiken, pensioner osv) så betyder inte det att jag struntar i konsekvenserna. Jag rättar min ekonomi efter verkligheten, inte hur jag vill att det ska vara.
  • Prillan

Ja tacka miljödårarna dvs den svenska medelklassen i storstan. Hutlöst att vanligt folk ska behöva drabbas av dessa klåpares framfart. Usch och tvi.

• Anonym (Suck)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-29 18:55:43 följande:

Och du förstår att när den stora massan får problem så sjunker börsen, räntorna höjs. Ert sparande blir mindre värt.
    Det som funkar (och funkar bra) är inga lån, två inkomster och att man kan investera i de tuffa tiderna.
    Marknaden avskyr osäkerhet och är det något vårt samhälle har gjort på sistone så är det att förstöra planerbar energi och investerat i symboler, E85, sol- och vindkraft som kör slut på vattenkraften, stängt ner kärnkraft. Det är snudd på kriminellt korkat beteende.
Svar på tråden Elen!