Anonym (El-lisa) skrev 2021-11-30 19:56:57 följande:
@ Limeblad och (Suck)
Jag menade de som INTE värmer sitt hem med el och ändå gör av med en massa. Jag undrar bara vad de gör med all el. I tråden finns ett ensamhushåll i lägenhet med fjärrvärme som hade bra mycket högre elräkning än vi (4 pers. 4 rok) före jättehöjningen. En annan bodde tre personer i en trea och hade nu elräkning på 1000 kr. Vet inte om prisläget är ännu värre i Skåne än i Småland (där vi bor), men vår månadsräkning nu är på betydligt mindre än hälften av deras (nät+förbrukning).
Är det så stor skillnad på priset? Eller är det förbrukningen som är så olika? Nätavgiften kan ju skifta och den kan man ju inte påverka. Vi gör av med i genomsnitt 170 kWh/månad.
Vi bor i Västmanland. Betalar för hushållsel i vår lägenhet, 2 vuxna, 4 barn. Lägenheten är 165 kvm stor. Det som kostar är:
- Tvättmaskin
- Diskmaskin
- Dammsugning (manuell)
- Laddning av robotdammsugaren
- Datorer (2 st stationära, 1 st laptop som laddas kanske 1 gång/vecka)
- Allt som laddas (mobiltelefoner, plattor)
- 3 st TV-apparater
- 1 st stående kyl, ca 10 år gammal
- 1 st stående frys, ca 10 år gammal
- Spis
- Ugn
- Fläkt i köket
- Fläkt i badrummen
- Lampor och övrig belysning
- Luftrenare i ett av sovrummen
- Kaffemaskin
- Micro
- Vattenkokare
Det är vad jag kan komma på nu. Vi har tariff, och de tre högsta mätvärdena per månad är vad räkningen sedan baseras på. Mellan 07 och 19 på vardagar, samt hela helgdygnen, ska man passa på att utnyttja mest el (så långt det är möjligt) för då mäts inte elen.
Elen är tre gånger dyrare nov-mars, och billigare apr-okt, så just nu är det extra viktigt att se till att tvätta, diska, dammsuga m.m. efter 19 eller före 07 (vår lägenhet är ovanför en butik och en restaurang, båda dessa är stängda på helger, och mellan 19 och 07, så ingen störs).
LÄGST räkning vi hade var för oktober, 1038 kr. HÖGST räkning hade vi för juni månad, 2900 kr. I juni gick bl.a. tvättmaskin och torktumlare dygnet runt i en period där alla barnen avbytte varandra med kräksjuka..... Plus att vi var nyinflyttade och inte förstod hela effekttariff-grejen.
Hur som helst förbrukar vi vår el högst ordinärt för att vara en ganska stor familj, skulle jag säga.