Elen!
Att ni har buffert innebär inte att andra har utrymme för en tredubbling av priserna.
vi pratar just nu 4kr/kWh där det mesta är skatter. Är det rimligt?
Politiker schabblar bort elproduktionen och lägger över det på medborgarna
för att fortsätta:
Tänk nu att de osäkra elpriserna fortsätter, Nästa år du skall binda ditt elabonnemang så måste du räkna med 45.000 i elkostnad jämfört med kanske 15.000.
Detta leder till att många måste se över sitt boende-> Fler hus säljs till människor som tittar på sin boendekostnad där elkostnaden påverkar kalkylen.
Leder till att huspriser sjunker, kommer leda till att husägare som tidigare inte har har amorteringskrav numer måste amortera vilket leder till... fler måste sälja... En bostadsbubbla har skapats och den brister.
Så även om du har buffert och sparande, tro inte att du kommer vara opåverkad. Om inte något görs så slår det skoningslöst och de som drabbas värst är de med små marginaler för de kommer förlora mångdubbelt.
Det jag hoppas (men är ganska pessimistisk) är att folk lär sig till nästa gång. Man såg när pandemin bröt ut hur många som fick problem, det borde ju fått andra att tänka till. Kanske stoppa undan pengarna man sparade på utlandsresan istället för att bygga pool, eller renovera.
Jag är medveten om att det finns folk som sitter illa till redan innan. Men jag vet också att många människor har råd att ha en bra buffert, men de väljer att spendera istället. Då får man skylla sig själv, tycker jag.
Men hur mycket el gör ni av med egentligen?
Vi är fyra personer i lägenhet. En jobbar hemma och har dator igång hela dagen. Vi har egen tvätt- och diskmaskin, lagar mat på spis/i ugn i princip varje dag. Vi har TV-spel som används varje dag och gillar att se på TV och glo i våra telefoner. Dessutom köper vi relativt dyr el från sol- och vindkraft. Ändå snittar vår normalräkning (före storhöjningen) på 330 kr, nätavgift+förbrukning.
Värmer man bostaden med el är det så klart en annan femma. Men annars, hur kan det bli så mycket för vissa?