Elen!
Lever på sjukpenning, och klarar oss knappt.
Men hur mycket el gör ni av med egentligen?
Vi är fyra personer i lägenhet. En jobbar hemma och har dator igång hela dagen. Vi har egen tvätt- och diskmaskin, lagar mat på spis/i ugn i princip varje dag. Vi har TV-spel som används varje dag och gillar att se på TV och glo i våra telefoner. Dessutom köper vi relativt dyr el från sol- och vindkraft. Ändå snittar vår normalräkning (före storhöjningen) på 330 kr, nätavgift+förbrukning.
Värmer man bostaden med el är det så klart en annan femma. Men annars, hur kan det bli så mycket för vissa?
@ f
Småland. Är det så mycket dyrare i Skåne alltså, även innan jättehöjningen nu nyligen?
Tack Sanna och f!
Men priset verkar inte säga så mycket. Vet ni hur många kWh ni gör av med?
Tack Sanna och f!
Men priset verkar inte säga så mycket. Vet ni hur många kWh ni gör av med?
@ Limeblad och (Suck)
Jag menade de som INTE värmer sitt hem med el och ändå gör av med en massa. Jag undrar bara vad de gör med all el. I tråden finns ett ensamhushåll i lägenhet med fjärrvärme som hade bra mycket högre elräkning än vi (4 pers. 4 rok) före jättehöjningen. En annan bodde tre personer i en trea och hade nu elräkning på 1000 kr. Vet inte om prisläget är ännu värre i Skåne än i Småland (där vi bor), men vår månadsräkning nu är på betydligt mindre än hälften av deras (nät+förbrukning).
Är det så stor skillnad på priset? Eller är det förbrukningen som är så olika? Nätavgiften kan ju skifta och den kan man ju inte påverka. Vi gör av med i genomsnitt 170 kWh/månad.
Kollade lite el-spartips och inser att vi gör så utan att riktigt tänka på det. Har LED-TV som nästan aldrig står på standby. Drar alltid ut laddare efter användning mm. Tydligen gör sånt större skillnad än jag trodde.