Inlägg från: Anonym (Namnförvirring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Namnförvirring)

Namnbyte vid separation?

En rätt trivial fråga i ämnet skilsmässa? efternamn, hur skulle ni gjort?

För många är det enkelt att antingen behålla sin partners namn eller gå tillbaka till sitt flicknamn. För min del, not that simple. Ok, det är lite krångligt, men jag gör ett försök att förklara min namnhistoria.

Jag föddes och fick namnet A-son, mina föräldrar gifte sig när jag var 3 år och jag fick då namnet B-son. När jag var 19 år bytte jag till C-son som var ett namn via PRV som en liten del av min släkt har. Gifte mig vid 30, tog då hans namn, D-son, skiljde mig efter 1 år och gick tillbaka till C-son som jag hade innan vi gifte oss. 3 år senare gifte jag mig igen, tog hans namn, E-son. Nu efter 8 år ska vi separera och jag vill inte behålla hans namn. C-son har jag inte längre tillgång till och kan därför inte gå tillbaka till. Helst av allt vill jag heta A-son, namnet jag hade när jag var riktigt liten.

Och vad är problemet kan man då undra, jo jag tänker på vad folk ska tänka/tycka om att jag byter efternamn som andra byter strumpor. Typ.

• Svar på tråden Namnbyte vid separation?
    Anonym (Laura) skrev 2021-11-30 14:13:09 följande:

Jag tänker väl, skit samma? Spelar väl ingen roll vad folk tycker, det är ju ditt namn och det du kommer heta. Det blir ju dessutom främst jobb för dig att konstant byta namn med allt vad det innebär, men det är du ju van vid nu (på gott och ont). Vill du heta A-son så byt till det. 

Bara av nyfikenhet, varför har du inte tillgång till C-son längre?

Jag säger jämt till barnen att det folk sällan lägger någon vikt vid vad andra gör, att man inte ska bry sig så mycket om vad andra tänker och tycker. Verkar ha svårt att applicera det på mig själv.

Det var nåt med att jag bytte bort det för andra gången. Jag kan ha fel, men att gå tillbaka till det namnet igen känns lika lite jag som att ta grannens efternamn;)

Tack för all input. Jag kommer nog genomföra bytet till det namnet jag verkligen vill ha och så skiter jag i vad folk tycker eller tänker. Det är ju en världslig sak :)

Anonym (...) skrev 2021-12-01 00:02:33 följande:

Ahit va namn! Men jag håller med, byt till det du själv känner är mest du- A-son.

Jag kan också ligga vaken över just efternamn... Jag heter, och har alltid hetat, A-son. Mina barn heter B-son, som deras pappa. Nu vill jag gifta mig och heta C-son. So far so good. Hade helst sett att mina barn också bytte till C-son men det kommer deras pappa aldrig gå med på och det är ok. Det som gnager i mig är fd fru C-son. Vill att hon tar sitt flicknamn men hon vill ju såklart heta som sina barn. Det vill min blivande man också. Funderar därför på att behålla A-son och lägga till C-son så kan jag välja när jag ska använda vilket.

Det där störde mig också innan jag gifte mig med min man, att få samma namn som exfrun. Mitt förslag då var att jag skulle byta till A-son (det namnet jag nu också vill byta till) och att vi då skulle ta det namnet när vi gifte oss. Min man var dock inte alls intresserad av att byta efternamn och det blev därför hans namn :(

Nu tror inte jag att jag någonsin kommer gifta mig igen, men OM jag skulle det så kommer jag aldrig mer att byta till en mans namn. Då får vi ha olika efternamn, det funkar ju det med.
    LadyJane skrev 2021-12-01 09:08:36 följande:

Jag tänker att om man är så orolig för vad andra tycker och tänker ska man låta saker vara som de är tills man har funderat klart och kommit fram till vad man vill själv.

Jag har full koll på vad jag själv vill, men i och med att det blivit ett skämt att jag bytt namn så många gånger känns det jobbigt på något sätt. Men i och för sig tror jag att det skulle bli samma om jag bytte tillbaka till det namn jag hade innan jag gifte mig. Det är ju ett namnbyte igen alldeles oavsett.
Svar på tråden Namnbyte vid separation?