• Melinaaaa8998

Känner mig inte älskad i mitt förhållanden

Lite kort fattad så har min kille en könssjukdom / herpes 2, han har fått medicinering. Han brukade få besvär i perioder vilket är förståligt och vi har gått och han har undersökt sig hos läkare.

Vi använder skydd när vi har samlag, det känns att våran sex liv ligger i nödläge för 8 månader sen hittills. Jag förstår att han kan må dåligt över sjukdomen och har tröstat han men livet måste gå vidare liksom. Själv så tror jag att jag blev smittad av honom för 3 år sen eftersom fick symptom efter första gången vi hade samlag som feber och små vita blåsor men efter det så fick jag ingen symptom alls och har inte haft någon symptom i mer än 2 år.

Vi har skydd när vi har samlag för våran bästa ändå, även fast vi är fast partner.

Det som känns jobbigt är att det har påverkat våran sexliv så rejält mycket från hans sida och jag tror jag bryter ihop snart och inte klarar av att leva i ett sånt sexlöst förhållanden.

När han jobbar skyller han alltid på att han är trött, vissa dagar kan jag märka att han är det och förstår honom. Men annars andra dagarna kan det vara så att han har en liten herpes utbrott och då har vi ingen samlag alls tills symptomen försvinner.

Det finns dagar där han kan och kunde ta intiativ men ändå gjorde han inte det.

Det som är så jobbigt och själviskt tycker jag att i lägen där han ändå kunde visa kärlek eller beröring att han inte tog intiativ till det när det är så rörigt som det är i nu läget. I vissa perioder så hade han ju inga herpes utbrott men det var jätte sällan han tog någon intiativ till sex ? Hade jag inte haft en jätte stor självförtroende så hade min självförtroende sjunkit till botten pågrund av allt i förhållandet.

Jag börjar undra om han är känslokall, eller att det är sjukdomen som påverkat honom så pass mycket att han är rädd att ha samlag men isåfall hur ska våran förhållande gå vidare ?

Har diskuterat detta flera gånger med han om att det är viktigt att ha en normal sexliv som uppfyller bådas behov men däremot så är det onormalt att inte ha ett samliv mellan två partners. Nu är läget så , egentligen så borde jag vara rädd för det är jag jag blivit smittad och det var ju han som smittade mig då för 3 år sen. Han hade tydligen haft sjukdomen utan att veta om det själv eller ja det är bara han som vet svaret på det. Men jag tänker istället hänt är hänt. Jag är på min vakt och noggrann att använda skydd varje gång vi har samlag men mer än så kan jag inte göra och man måste ju leva normalt ju.

Detta har förstört vår sexliv och det är han som knappt tar intiativ till sex längre och skyller på allt möjligt, har kommit till en punkt där jag känner att jag vill bara hänvisa honom sex när han tar intiativ. Det känns som han bara tänkte på sig själv ( sjukdomen) och tog distans, när vi diskuterar så säger han att han är rädd om mig. Att läkarna är inte tydliga och han är rädd att det kan vara något annat som orsakar hans symptom, men hur mycket ska man köpa det snacket ? Finns inte kondom för en anledning eller ? Jag vet inte ville mest skriva av mig och kanske få tips om hur jag ska tänka , resonera ?

• Svar på tråden Känner mig inte älskad i mitt förhållanden
  • Anonym (Blomman)

Oj, det låter tufft. Klart det påverkar hans lust att ha sex men illa för relationen på sikt.

• KimLinnefeldt

Herpes ska läka ut av sig självt, men man kan få virushämmande medicin som kan göra väntan kortare.

Det är klart att ni kan ha sex ändå, men han måste vara beredd att ha ett öppet samtal där han berättar hur han vill ha det, vad han önskar och behöver. Och så berättar du samma för honom. Sen försöker ni hitta en kompromiss.

Om han är alldeles ovillig så kanske ni behöver parterapi eller gå åt skilda håll.

• Anonym (No kondom)

Ni två behöver inte ha kondom.

Vem som smittade vem går inte att fastställa. Du kanske hade det innan honom.

Jag förstår han är ledsen men anar att det kan vara nåt mer som är orsak.

• Anonym (No kondom)

För att vara korrekt så har ni båda herpes. Du inledde med att HAN har en könssjukdom. Det har du med.

• Hotelliggaren

Ja, lite svårt att förstå här exakt vad som är problemet. Jag fattar att han kan tyka att det är besvärande/smärtsamt med blåsorna men känns ändå som att han är orolig över nåt annat. Kan det vara så att han lider av dåligt samvete för att han (kanske) smittat dig? Det kan som nån säger vara möjligt att du smittat honom. Herpes är nästan omöjligt att lista ut när och hur man fick det så du ska nog inte vara säker på att han hade det först.
    Jag tycker ni ska skippa kondomen som kanske ligger där som ständig påminnelse om att "han inte är frisk". Visa att du vill ha honom utan skydd och oavsett om han har blåsor. Du kommer inte få mer herpes för det. Du har det och kommer alltid ha det, så är det.
    Nej hjälp honom att slappna av och försök få er båda att tänka bort herpesen.

• Anonym (No kondom)
    Hotelliggaren skrev 2021-12-02 17:59:59 följande:

Ja, lite svårt att förstå här exakt vad som är problemet. Jag fattar att han kan tyka att det är besvärande/smärtsamt med blåsorna men känns ändå som att han är orolig över nåt annat. Kan det vara så att han lider av dåligt samvete för att han (kanske) smittat dig? Det kan som nån säger vara möjligt att du smittat honom. Herpes är nästan omöjligt att lista ut när och hur man fick det så du ska nog inte vara säker på att han hade det först.

Jag tycker ni ska skippa kondomen som kanske ligger där som ständig påminnelse om att "han inte är frisk". Visa att du vill ha honom utan skydd och oavsett om han har blåsor. Du kommer inte få mer herpes för det. Du har det och kommer alltid ha det, så är det.

Precis. Vill bara tillägga att just när man har ett skov så gör utslagen så pass ont så sex faller lixom bort. Men mellan skoven är man som vanligt.

Mina gör iaf väldigt ont.
  • Anonym (A)
    Hotelliggaren skrev 2021-12-02 17:59:59 följande:
    +1
  • Melinaaaa8998

Jo absolut man vet inte med herpes vem som har smittat den andra, så det kan vara jag som haft herpes och smittat honom samt så kan det vara tvärtom. Men jag frågade läkaren och berättade om min symptom jag fick efter jag låg med personen och så sa hon att det tyder på att jag blev smittad då för man brukar få dem symptom några dagar , veckor efter första smittningen o andra får inga symptom.

Man kan inte veta vem som smittad vem, men för mig så tar jag det med nypa salt och tar det som det är nu liksom och gör inte något stort av det.

Jag har kondom för han är rädd , rädd av att det kanske är något annat? rädd om sig själv och rädd om mig som han brukar säga!

Men för mig känns det överdrivet, jag har inte visat honom någon ointresse även fast jag vet hans situation och däremot inte tagit det personligt att vi ligger med kondom även fast vi är fasta partners men ändå så undvek han sex många gånger han hade inga symptom och skyllde på tröttheten.

Vilket jag förstår för han arbetat ett slitsamt jobb en säsong men helheten så har det tagit väldigt mycket på förhållandet.

Jag har ändå slutat prata om det nu, men berättat att jag behöver känna mig älskad och ha intimitet. Absolut som nöjer jag mig med kram och annat ibland men tycker att samlag mellan två är viktigt och att det inte går en längre tid innan man har det för att förhållandet ska utvecklas så handlar det om att visa att man bryr sig om den andra.

Vissa känner en stark känslomässigt intimitet via samlag andra inte så därför är det viktigt att hitta en kompromiss.

Jag tog upp det vuxet några gånge rock berättade hur jag kände. Blir det ingen förändring då är det inte sjukdomen, det kan helt enkelt vara så att han har eller hamnat i en period hans sexlust sjunkit pågrund av stress , jobb.

Vill tillägga att jag är väldigt vältränad , snygg kropp och vacker i övrigt. Så det känns på något sätt att vi har bara olika sexdrift och får ut inte samma av det.

Ska vänta o se medans jag o han har det bra i övrigt ifall något förändras, ifall inte så kommer jag förmodligen lämna förhållandet oavsett hur snäll person han är, jag kan ju inte heller nöja mig med att må dåligt eller känna en saknad till intimitet när jag befinner mig i ett förhållanden.

• Melinaaaa8998
    Anonym (No kondom) skrev 2021-12-02 15:08:05 följande:

Ni två behöver inte ha kondom.

Vem som smittade vem går inte att fastställa. Du kanske hade det innan honom.

Jag förstår han är ledsen men anar att det kan vara nåt mer som är orsak.

Jo, samma jag känner ibland att det är mer som en orsak. Det så att han vet om att han har herpes för 3 år sen liksom, varför blir han mer nojig nu ? Varför ens inleda ett förhållanden med mig efter vi gick isär första gången när jag valde att lämna förhållandet. Det var han som ville ha mig tillbaka , varför helt plötsligt får han mig o känna ibland att han är rädd att ha sex med mig ? Han tänker kanske att det var jag som smittade honom o är rädd helt enkelt att ha sex med mig innan han är säker på att det är just det vi har.

Vill tillägga att jag fick symptom en ända gång sen annars har jag inte haft symptom under mer än 2 och halv år för att kunna vidare utreda om jag har herpes eller ej.

Men han har däremot alltid haft symptom till och från men jag har inte fått honom att känna sig inte frisk eller annat någonsin. Det är snarast tvärtom känner jag.

Har han kanske haft någon onenight stand utan att jag vet om och är rädd att det kan vara något mer än herpes och undviker är en helt annan sak och helt ärligt man kan aldrig vara 100 % säker även om jag tror han är trogen så behöver det inte vara så.

Helt enkelt så känns det som att något stämmer inte
  • Anonym (No kondom)
    Melinaaaa8998 skrev 2021-12-02 23:13:07 följande:

Jo, samma jag känner ibland att det är mer som en orsak. Det så att han vet om att han har herpes för 3 år sen liksom, varför blir han mer nojig nu ? Varför ens inleda ett förhållanden med mig efter vi gick isär första gången när jag valde att lämna förhållandet. Det var han som ville ha mig tillbaka , varför helt plötsligt får han mig o känna ibland att han är rädd att ha sex med mig ? Han tänker kanske att det var jag som smittade honom o är rädd helt enkelt att ha sex med mig innan han är säker på att det är just det vi har.

Vill tillägga att jag fick symptom en ända gång sen annars har jag inte haft symptom under mer än 2 och halv år för att kunna vidare utreda om jag har herpes eller ej.

Men han har däremot alltid haft symptom till och från men jag har inte fått honom att känna sig inte frisk eller annat någonsin. Det är snarast tvärtom känner jag.

Har han kanske haft någon onenight stand utan att jag vet om och är rädd att det kan vara något mer än herpes och undviker är en helt annan sak och helt ärligt man kan aldrig vara 100 % säker även om jag tror han är trogen så behöver det inte vara så.

Helt enkelt så känns det som att något stämmer inte

Jag tycker du resonerar rätt.
  • Melinaaaa8998
    Anonym (No kondom) skrev 2021-12-02 18:49:11 följande:

Precis. Vill bara tillägga att just när man har ett skov så gör utslagen så pass ont så sex faller lixom bort. Men mellan skoven är man som vanligt.

Mina gör iaf väldigt ont.

Jo , när han har haft herpes så har han haft ont , men däremot så har han varit svullen därnere vilket jag tyckte var konstigt ? det var riktigt svullet sen hade han utslag med liksom. Så det förstår jag när han har utslag men annars så kan han ju bete sig normalt och vi kan ha vanlig samlag samt med kondom, för mig spelar det ingen roll utan eller med. Men det är han som ständigt påminner en om könsjukdomen och är alltid rädd vilket tär på förhållandet , jag är mer den som liksom lever som ? normalt? medans han inte gör det. Han har en tid hos en läkare nu den 14 efter han varit o tagit prov på utslaget så vi får väl se.
Svar på tråden Känner mig inte älskad i mitt förhållanden