• ankanhornstull

    Snälla hjälp mig!

    Era bästa tips till en 1-åring som matvägrar och går ner i vikt????? är så tacksam för alla tips jag kan få????

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig!
  • AMCG

    Jag har serverat det som fungerar om det så vara varit tomat eller enbart gräddfil.

    Har även matat i badkaret, i egenbyggd koja på köksgolvet, framför ipaden, i trädgården, på bobycar:en. Precis vad som helst som h att fungerat för stunden. Var noga med att det inte skulle bli rutin och ett måste för att få barnen att äta.

    I övrigt har jag inga andra tips eller råd.

    Har ni varit på barnavårdscentralen eller träfat läkare eftersom hen gått ned i vikt? Det kanske är något fysiskt fel som går att åtgärda och inte bara matvägran?

  • ankanhornstull

    Tack snälla för dina tips! Ja vi har varit överallt, på BVC ger dem oss bara tips på allt vi ska prova ( men inget fungerar) och dem tycker vi ska undvika flaskan, medan dietisten säger att vi kan ge flaskan, vilket vi ger henne men hon går som sagt ner i vikt ändå.

  • Grindleguts
    ankanhornstull skrev 2021-12-03 22:18:37 följande:

    Tack snälla för dina tips! Ja vi har varit överallt, på BVC ger dem oss bara tips på allt vi ska prova ( men inget fungerar) och dem tycker vi ska undvika flaskan, medan dietisten säger att vi kan ge flaskan, vilket vi ger henne men hon går som sagt ner i vikt ändå.


    Är det matvägran generellt eller funkar vissa saker ? Vill hen bara ha godis/frukt el dyl ?

    Vi har kämpat med våra 2 i omgångar, nu är båda två rätt jobbiga då de kan äta jättebra och nästa måltid knappt alls. Utan att vara konsekventa, det spelar ingen större roll vad vi erbjuder. 
  • Username100

    Hej, om ni har kontakt med dietist skulle jag rekommendera att ni får råd om dosering av Calogen. Då kan ni hälla i lagom mängd i det som ett barn äter, förslagsvis en liten flaska. Försök även att få det på recept för det är inte helt gratis om man säger så... Min yngsta hade problem med viktuppgången sedan starten och vi gav Calogen tills han var kanske 6månader, sen åt han tillräckligt av sig själv.

    Får ditt barn äta själv eller blir den matad? Vår totalvägrade att bli matad när han var typ 6månader och det var bara att gilla läget och städa efteråt. Kanske kan testa det om ni inte redan gjort det?

  • ankanhornstull

    Tack för svar! Ska ta med mig tipset och höra med dietisten! Hon matvägrar på det mesta, även frukt. Banan har funkat ibland. Är det slätpure eller gröt matar vi henne med sked och hon äter med händerna om jag erbjuder lite plockmat. ( när hon vid fåtal tillfällen har ätit plockmat)

  • Username100

    Är det olika från gång till gång vad hon vägrar eller är hon någorlunda konsekvent? Vilka saker är det som hon faktiskt äter?

    Nu vet jag inte vad ni testat och inte testat så jag bara kastar ur mig lite idéer.

    Om hon får burkmat så sluta med den, det smakar absolut vidrigt och är det enda mina barn tvärvägrat att äta :)

    Små barn älskar att härma så ät alltid tillsammans med barnet, helst samma mat. Ge gärna mat från din egen tallrik. "Om mamma äter det så mååååste det vara bra!" Smacka och se nöjd o glad ut, det förstärker den positiva upplevelsen.

    Häll på ganska bra med olja på den mat hon faktiskt äter, typ gröt. Då får hon iaf i sig mer kcal på mindre mängd mat.

  • Trudy86

    Matvägran kan komma av att din barn inte kommer överens med antinge konsistens eller smak. Många barn ogillar visa konsistenser i munnen. Och har den fått just den konsistensen i munnen flera gånger så kan en vägran växa fram pga att barnet är orolig över att få det igen.

    Jag har ett barn på 3 år med afrid (matovolja) så jag lever i ett inferno av matvägran. Mina tips är att hitta just de saker barnet vill äta och köra på dem ett tag. Sen försöka introducera något nytt ett tag och sen något nytt igen. Att bygga upp en bra stund kring maten är det viktigaste. För börjar barnet att känna obehag när det vankas till mat så blir det inte bättre. Så satsa på att alla måltider ska vara posetiva(även de gånger hon blå vägrar, barn äter när de väll är hungriga så hoppar hon ett mål så går inte världen över).

    Lyssna dig inte galen på alla som säger att det bara är tuta och köra som gäller. Lägg upp så äter hon. Alla barn är olika och det gäller även vid ätandet. Så låt ditt barn ta den tid hon behöver när det kommer till mat och äta. Äter hon puread mat eller frukt så har du något hon äter och funkar samma sak dagen efter så har du kunnat mata henne två dagar i rad. Det är en vinst och inte fel.

    Vi har samma repoar med 3-4 maträtter våran äter. Enformigt så man vill skrika rakt ut. Men han äter, växer och mår bra. Det är det viktigaste och det du ska gå på.

    Att ditt barn går ned i vikt kan vara gluten intolerans eller annan allergi/överkänslighet. Har de pratat om det på BVC eller dietisten?

  • Litorina

    Kolla med läkare att det inte är något fysiskt fel i stil med magsmärtor, allergier, blåsor i munnen eller så.

    Finns det något barnet äter? Går det att göra den maten mycket energirik? Försök generellt med energirika livsmedel. Nötter, kex, ost, grädde osv.

    Men viktigast, kontakta läkare om det inte redan är gjort.

  • sextiotalist
    ankanhornstull skrev 2021-12-03 22:18:37 följande:

    Tack snälla för dina tips! Ja vi har varit överallt, på BVC ger dem oss bara tips på allt vi ska prova ( men inget fungerar) och dem tycker vi ska undvika flaskan, medan dietisten säger att vi kan ge flaskan, vilket vi ger henne men hon går som sagt ner i vikt ändå.


    Fortsätt med flaskan, det viktigaste är att barnet får i sig näring, oavsett vilket sätt. Kan du lägga till lite fett i vällingen (här är faktiskt välling bättre än ersättning, för den är mer energirik)
  • Mandelskorpan

    När kom problemet, är det nyligen alltså? Har hon magproblem, lös/hård, magknip, kräkningar? Kan ni koppla någon ändring av kosten till att problemet kom? Kan ni backa kosten till det hon åt före problemet? Har ni provat att ta bort komjölksprotein?

    Det är svårt att få hjälp så ligg på sjukvården. BVC har sällan tillräckliga kunskaper för allvarligare problem, se till att ni har kontakt med en barnläkare.

  • Dustpuppy

    Min erfarenhet av BVC är att de oftast inte har utbildning i ätsvårigheter och har tyvärr haft en BVC-sköterska som försökte ge råd som gick emot dietisten. Om det har gått så långt att att en dietist är inkopplad, så är det dietisten ni ska lyssna på, inte BVC.

    I vårt fall planade sonen på vikt och längdkurvorna pga förkylningsastma. Inflammatoriska tillstånd kan vara en anledning till att barn har svårt att äta och tappar vikt. Men det finns flera orsaker, så om detta pågått under längre tid och barnet planar även på längdkurvan så måste det utredas ordentligt.

    Har ni någon barn- och ungdomsmedicin ni kan vända er till?

  • Lönnsirap

    Mitt hetaste tips är att skriva matdagbok och faktiskt se vad som fungerar och inte.

    Gröt med sondnäring funkade för oss. Och olja, vissa mål.

    Dock inte alla mål eftersom fett också skapar en mättnadskänsla...

    Genom att skriva ned framkom att det vilka livsmedel som faktiskt gav såväl energi och triggade att iallafall äta.

    Och fortsätt prata med dietisten. Det är ju hem som kan hjälpa er få tillskott och även fler tips om vad ni kan testa.

  • ankanhornstull

    Tack för tips med matdagbok! Ska börja med det! Har bokat en ny tid hos dietist nu också. Ska prova med olja i gröt och mer välling, hoppas nu det vänder och att hon börjar gå upp lite i vikt. Enligt undersökningen har hon inga besvär med mage eller svalg..

Svar på tråden Snälla hjälp mig!