• Anonym (K)

Ny mamma i behov av pepp

Jag känner igen mig så i vad du skriver, är mamma för första gången till en 2,5 månders underbar tjej.

Hon HATADE att amma i början, bara massa skrik och skrik vilket gjorde mig nervös. Hon satt ibland och sög vid bröstet 1-2 timmar men avslutade med ett skrik då också, det visade sig att hon inte fick i sig något alls nästan, fel grepp.

Vi fick order om att efter varje amning ge med flaska , jag gav pumpad bröstmjölk till en början men sen blev de ibland ersättning för jag hann inte med att pumpa helt enkelt.

Jag gillade inte att amma just för jag tyckte de kändes så "orättvist" och jobbigt att alltid måste ge flaska efter, varför ska det inte gå att bara amma liksom.. så ja det blev mer och mer bara flaska, bebis blev 100 gånger nöjdare samt jag blev också det.

Sen en dag när hon var lite över 1,5 månder tänkte jag prova amning sådär när ingen ser (menar sambo) men vistte ju att de funkar inte, men .. helt plötsligt så kunde hon amma, vad i hela friden tänkte jag . Alla sa ju att kör man flaska och napp så lär dom sig aldrig, så fel! Nu har de blitt så att hon ber om bröstet till och med, så gulligt :') hon som också hatade amma.

Så allt kan hända, ge inte upp! Prova amning när hen inte är så hungrig eller missnöjd. Men , om det inte funkar så kör med flaska bara.

Det där med att inte kunna lägga ifrån bebis, oj det är jobbigt! Men det går också över . Blir han röd och stel i kroppen när hab skriker? Min bebis visade sig ha magbesvär, gasig och fick inte alltid ut bajs, då skrek hon när man la ifrån henne som in i tusan, gall skrek verkligen.

Styrke kram!

• Anonym (K)
    Anonym (Såtrött) skrev 2021-12-06 13:41:19 följande:

Tack. Kul att höra att det funkade. Amningen med napp är i sig inte problemet, han äter och får mjölk men kanske för lite eftersom han alltid äter från flaska efter. Men det är just denna dubbelmatning som tar tid och energi (pga kokningskraven)...

Jo, blir röd och spänd. Men bajsar varje dag, så jag har tänkt det är okej.

Menade inte amningsnapp utan vanlig napp. Många påstår att om man använder napp och/eller flaska så lär sig inte bebisen att amma. Ville bara säga att de stämde absolut inte för oss.

Men vet hur de känns, dubbelmatning tar tid och energi. Jag kokade också alltid flaskorna efter varje användning. Nu när amningen funkar för oss kör vi både och, fast inte dubbelmatning utan ibland amning och ibland flaska, funkar hur bra som hellst för oss båda. Och tro mig, amningen funkade verkligen inte alls för oss i början.

Har du fått prova "matningsvägning" på BVC eller BB? Dvs dom väger före amning och efter, så räknar dom ut hur mycket bebisen fått i sig. Även om min bebis sög i 1-2 timmar visade sig att hon bara fick i sig ca 10-15 ml , så inte konstigt att hon grät och var missnöjd.

Obs, att vägs före och efter funkar inte hemma på vanlig våg, missledande resultat (jag provade)

Fiser din bebis mycket? Även om bajset kommer ut kan dom ha gaser som gör väldigt ont, om han har de så kan du hjälpa med att pumpa med hans ben, men de kanske du vet.

Jag förstår att de kan kännas jobbig och störande när folk (som jag tex) skriver att jo de funkar nu , de går över osv. Eller ja, iaf jag tyckte det om jag ska vara ärlig. Försöker bara säga att tro mig, jag hatade att amma och det funkade inte alls för varken mig eller bebis, men som sagt.. det kan ändras på en sekund!
  • Anonym (K)
    Anonym (Såtrött) skrev 2021-12-06 14:21:24 följande:

Jag håller tummarna! Tycker så synd om bebis som kämpar med greppet, han VILL få tag och så blir han så upprörd när det inte går direkt att han börjar skrika och spänner sig. Och då går det ju inte. När det funkar några korta perioder blir han ju snabbt lugn och får i sig.

Försöker ha en lugn miljö runt för att minska känslan av stress kring amningen.

Skulle sägs att han är rätt normal i magaktivitet, varken mkt eller lite. Men kan ju höra mee BVC om det finns något man kan göra. Masserar mage ibland löst som avslappning och lugnande rörelse och det verkar ofta gå hem oavsett så...

Å vad jag känner igen mig! Så var det för min tjej också, hon blev så upprörd och arg tillslut och då funkade det inte alls!

Ibland så fick hon grepp och sög en stund så kände jag "äntligen " men mitt upp i allt stört gråt, verkligen gallskrik och hon blev stel, spännde hela kroppen, det betyder tydligen magont sa BVC. Då sa dom att jag skulle prova med att försöka få henne att rapa och/eller fisa , ha huvudet uppåt. Kände först, vad är vitsen med det, hon bara skrek och skrek men jag provade ändå. Tillslut plötsligt rapade hon och ibland fes, då var hennes kropp inte så spänd längre.

Vilka mängder ger du i flaska för tillfället? Vilken typ av D vitamin ger du?
  • Anonym (K)
    Anonym (Såtrött) skrev 2021-12-06 16:11:43 följande:

Ja, alltså. Testade idag att först amma men napp och sen smyga bort den och ge samma bröst i samma vinkel. Med nappen har jag en lugn bebis som suger mjölk och får i sig. Sekunden efter jag tar bort nappen - när han märker den är borta - blir han arg, skriker, blir röd och spjärnar. Sätter dit nappen - lugn bebis som limmar sig på bröstet igen.

Vad gör man?

Kan inte annat än att säga, känner igen det där..

Men som sagt, jag tycker du ska kontakta BVC så ni kan kolla hur mycket han får i sig under varje amning. Min bebis sög som sagt 1-2 timmar o sträck och jag var säker på att hon inte var hungrig efter det pga det tog sån tid, men hon fick ju bara i sig 10-15 ml visade sig, stackare. Hon hade även munnen full av mjölk så jag trodde allvarligt att det var något annat som var fel, men jag hade fel.
  • Anonym (K)
    Anonym (Såtrött) skrev 2021-12-06 18:14:28 följande:

Vet du vad det berodde på att amningen inte funkade i början?

Från början var det fel grepp, vilket jag ärligt först förnekade eftersom jag kände ju "kraften" när hon sög så jag trodde inte på BB eller BVC. Underläppen var ofta vänd innåt, den ska vara utåt. Sen blev de ju så att hon fick ju inte i sig tillräckligt och även om jag trodde de eftersom jag ammade så länge hela tiden, men mitt bröst var tydligen bara en "trygghets tröst napp" vilket jag inte fattade alls, hon åt knappt något. Tillslut orkafe inte ens hon försöka, pga som sagt ingen näring.. först efter flera dagar med bara flaskmatning funkade det , och jag hade liksom egentligen redan gett upp så kan ju säga att jag blev väldigt förvånad.
  • Anonym (K)
    Anonym (Såtrött) skrev 2021-12-06 18:41:36 följande:

Vi har haft väldigt liknande sits. Hade fel teknik, fick amningsnapp men jag tror inte det kom ut nåt i den, bebis ammade läänge vilket jag trodde var tecken på hunger.

Men gick ned så mkt i vikt att han inte orkade amma korrekt utan bet istället. Fick börja med flaska, bebis återhämtade vikt och nu syns det att han ammar på ett annat vis och det är mycket mer mjölk som kommer ut visuellt än förr. Men som sagt bara med napp.

Nu är det bara att bli av med amningsnappen, så kanske KANSKE vi kan fasa ut lite av ersättningen med. Det är vad jag hoppas och varför jag inte vill ge upp amningen än när vi kämpat så för den.

Har du provat att ge tex 10-20 ml i flaska FÖRE amningen istället för efter? :) Jag testade några gånger och då orkade hon försöka längre och var inte lika frustrerad.

Vad för flaska använder du?

Om du har ork och vilja att kämpa så ge inte upp, men kom ihåg, din bebis behöver dig och om det blir allt för jobbigt så är det inget fel med att flaskmata. Men hopp finns, det är bevisat, jag hade ju egentligen gett upp och vi hade kört med flaska flera dagar. En eftermiddag när min man var i köket och skulle värma flaska åt mig så medan jag väntade provade jag "för skojjs skull" och plötsligt funkade det! Vi hade inte ens provat på fleeeera dagar.
Svar på tråden Ny mamma i behov av pepp