• Anonym (Såtrött)

Ny mamma i behov av pepp

Behöver verkligen lite glada hejarop nu och löften om att det kommer bli bättre. I brist på fysiska mammagrupper eller öppna förskolor i dessa pandemitider vänder jag mig hit.

Är ny mamma till en nu tvåmånaders baby. Och just nu känns allt hopplöst. Jag älskar att vara mamma och min baby är på riktigt det finaste jag har, är något så otroligt glad för att han finns. Men jag känner mig så otroligt otillräcklig just nu. (Och jag har en partner som stöttar och hjälper allt han kan så det är inte att jag är lämnad ensam i detta).

Bebis ammar inte utan amningsnapp. Med amningsnapp går det men förmodligen blir produktionen för låg. Vi stöttar med ersättning efter varje måltid. Det löser problemet med mängden mat nu men gör att mjölkproduktionen inte ökar heller. Jag pumpar det jag kan. Detta gör att jag inte kan amma lätt i sängen, utan varje matning blir en timmes avbrott där vi går upp, ammar och flaskmatar och sen försöker få bebis att somna så djupt att man kan gå tillbaka till sängen igen utan att väcka. Det är svårt, eftersom han oftast vaknar av att bli buren.

Bebis fick svamp i munnen vilket medför att vi nu är på en 6v behandling med medicin slm ska ges 4 ggr per dag, som aldrig verkar sammanfalla med övriga rutiner. Bebis hatar också medicinen och blir upprörd av att få den i munnen varje gång, vilket ger 4 gånger om dagen vi bråkar med varann. Det medför också att precis allt ska kokas efter varje använding. Varje napp, flaska, medicinspruta. Efter varje gång. Står vid spisen konstant.

Bebis är också inte en naturligt nöjd en, utan skriker ofta och mycket. När han vaknar kan han gå från sömn till illvrål direkt. Eller när man tränar nacke. Eller matar. Eller efter matning. Detta får mig att känna mig otillräcklig som inte kan hjälpa honom. Kan inte lägga honom ensam, då skriker han. Svårt att få ihop med att koka alla saker hela tiden. Har försökt få till sjal men jag har inte klarat det än pga dels ren trötthet att försöka (bebis skriker när vi försöker) och att jag är rädd att inte få till det. Den enda gång han sover tungt är efter vagnspromenad eller om vi somnar i soffan av trötthet på morgonen/förmiddagen.

Jag känner mig så otroligt otillräcklig av allt detta. Att ha en bebis som skriker väldigt mycket, inte kan läggas ned, där vi jobbar med amning samtidigt som vi stödmatar, men där varenda flaska måste kokas efter varenda användning i 6 v tid pga svamp och där han inte sover själv eller ens på mig om nätterna. Allt detta ihop får mig att känna att jag är otroligt dålig som inte får till något alls. Kunde jag ammat hade jag sluppit bo vid spisen och koka saker konstant. Men det går inte just nu. Och sömnbrist i kombination med konstant missnöje gör att det ofta skär i mammahjärtat hur dålig jag måste vara. Som sagt är min bebis det bästa jag har och jag vänder ut och in på mig nu för att det ska bli bra för honom.

Jag går runt för att jag har en bra partner som tar lite matningar så jag får sova och sköter allt annat i hushållet nu eftersom bebis just nu också är nöjdast på mig. Annars hade allt praktiskt hemma havererat för länge sen.

Men tror att jag krasst är i behov av lite moraliskt stöd. Bara höra att andra haft det jobbigt men att det ordnat sig...

• Svar på tråden Ny mamma i behov av pepp
  • cosinus

Fundera på om du vill fortsätta amma eller om det vore skönt att gå över helt till flaska. Är svaret att amningen tar mer än det ger, lägg ner. Du har ändå kämpat i två månader. Hade jag behövt bråka både med att koka flaskor och mecka med flaskmatning och amningen hade strulat och varit allt annat än enkel då hade jag optimerat bort den ena och flaskorna verkar ni ju just nu inte kunna bli av med...

Fortsätt kämpa med sjalen. Har du en docka så träna med en sådan. Min äldsta gick från att vråla när jag försökte knöla ner henne till att ligga snällt och vänta på1 vecka när vi väl fick till det. Hon gillade sjalen och när hon väl fattade att hon skulle få komma dit och jag blivit lite snabbare så funkade det utmärkt.

Vissa barn är missnöjda och skriker mycket. Tre av mina fyra barn har varit riktigt värdelösa att ha att göra med som spädbarn. Men det går över. Jag har haft barn i sjal och öronproppar för att vad jag än gjort har barnet skrikit och då får man landa i att barnet är nära och man gjort allt man kan. 

När min äldsta var 2-3 månader gick jag runt och förundrades över att föräldrar till 1-åring fortfarande stod på benen och att vissa av dem varit så dumma att de var gravida igen. Kunde inte begripa hur man kunde utsätta sig för det. Samtidigt som jag på något sätt tog fasta i alla dessa föräldrar som bevisligen stod på benen - att det måste bli bättre.

Och ja, det blir det! Det kommer att vända även för er.

• Jemp

Den här perioden går över, och det låter verkligen inte som att du är någon dålig mamma! Det kan vara riktigt tufft med bebisar.

Hur viktig är amningen? Skulle du må bättre av att bara ge ersättning? Man måste inte amma. Om amningen är viktig och det känns värt att fortsätta: har du varit i kontakt med amningsmottagningen?

Har du testat bärsele? Tex tula free to grow, som är ergonomisk men inte kräver extra inlägg för små bebisar. Det finns också att hyra (kolla efter sjalotek i gruppen Bärsjalar på Facebook) om du inte vill köpa utan att veta om det funkar.

• Anonym (Såtrött)
    cosinus skrev 2021-12-06 11:31:47 följande:

Fundera på om du vill fortsätta amma eller om det vore skönt att gå över helt till flaska. Är svaret att amningen tar mer än det ger, lägg ner. Du har ändå kämpat i två månader. Hade jag behövt bråka både med att koka flaskor och mecka med flaskmatning och amningen hade strulat och varit allt annat än enkel då hade jag optimerat bort den ena och flaskorna verkar ni ju just nu inte kunna bli av med...

Fortsätt kämpa med sjalen. Har du en docka så träna med en sådan. Min äldsta gick från att vråla när jag försökte knöla ner henne till att ligga snällt och vänta på1 vecka när vi väl fick till det. Hon gillade sjalen och när hon väl fattade att hon skulle få komma dit och jag blivit lite snabbare så funkade det utmärkt.

Vissa barn är missnöjda och skriker mycket. Tre av mina fyra barn har varit riktigt värdelösa att ha att göra med som spädbarn. Men det går över. Jag har haft barn i sjal och öronproppar för att vad jag än gjort har barnet skrikit och då får man landa i att barnet är nära och man gjort allt man kan. 

När min äldsta var 2-3 månader gick jag runt och förundrades över att föräldrar till 1-åring fortfarande stod på benen och att vissa av dem varit så dumma att de var gravida igen. Kunde inte begripa hur man kunde utsätta sig för det. Samtidigt som jag på något sätt tog fasta i alla dessa föräldrar som bevisligen stod på benen - att det måste bli bättre.

Och ja, det blir det! Det kommer att vända även för er.

Amningen är det bästa jag har nu själv så ger helst inte upp den. Den är också det enda som funkar på bebis när han är missnöjd utan skäl. Det tar 1 sek vid bröst så är han lugn. Allt annat tar kanske 30 min-1,5 h för att vyssja honom till ro och då blir han snart upprörd igen.

Plus att jag ser långsiktiga vinster om vi kunde få den att funka. Den dagen svampmedicinen upphör och kokandet inte blir på samma vis så kommer flaska vara mycket mer besvärligt än amning (om den funkar). Därför ger jag ogärna upp den.

Tack för pepp om sjal. Kanske värt att ta den skrikstriden ett tag, att kunna ha två armar över och bebis nära skulle göra mina dagar oändligt mycket bättre. Att just vara låst till soffan med bebis i knä eller bära bebis utan sjal och försöka få något gjort är inte optimalt.
  • Jonand

Det låter jättetufft! Tkr rådet om att sluta amma är klokt, det Sk ge mer än det tar och så verkar det inte nu.

Jag höll på alldeles för länge med massa strul och sondmatning och pump och ersättning och håll på att tapp det för jag var såååå trött. Önskar någon sagt till mig det var ok att sluta försöka med amningen.

Min första är prematur och vägrade lämna min kropp de första 6 månaderna. Han kunde tänka sig att ligga i sin pappas famn ibland när han var hemma men jag var mkt själv och bar honom konstant. Vagnen blev inte använd första halvåret mer än att jag tog med den ut och han skrek förtvivlat så jag bar honom och körde en tom vagn.

Min räddning var trikåsjal, de är förlåtande och behöver inte knytas perfekt för att funka. Tog några försök sen gick det fint och tack och lov älskade han att ligga däri.

En dag när han var 6 månader lyckades jg rulla ur sängen när han somnat och kunde gå därifrån. Stod helt häpen och undrade vad jg skulle göra nu när jag hade kroppen ?fri?. Behövde inte fundera så han vaknade efter 7 minuter men det var första steget för oss. Efter det blev det gradvis lite lättare och han kunde ligga själv på golvet och träna utan gråt och ibland ligga i vagnen osv.

Så håll ut! Det blir lättare och du är fantastisk som står ut så länge som du gör. Har ni ekonomi köp fler flaskor så kan ni koka bara 1 gång/dygn och det kan göras när din partner är hemma.

Heja dig!

• Anonym (Såtrött)
    Jemp skrev 2021-12-06 11:37:10 följande:

Den här perioden går över, och det låter verkligen inte som att du är någon dålig mamma! Det kan vara riktigt tufft med bebisar.

Hur viktig är amningen? Skulle du må bättre av att bara ge ersättning? Man måste inte amma. Om amningen är viktig och det känns värt att fortsätta: har du varit i kontakt med amningsmottagningen?

Har du testat bärsele? Tex tula free to grow, som är ergonomisk men inte kräver extra inlägg för små bebisar. Det finns också att hyra (kolla efter sjalotek i gruppen Bärsjalar på Facebook) om du inte vill köpa utan att veta om det funkar.

Som jag svarade cosinus, jag ser amningen som jätteviktig. Dela långsiktigt och dels för att det är det enda som lugnar honom snabbt redan nu. Är i kontakt med amningsmottagning och det har fått amningen bättre än när han kom (när det inte gick överhuvudtager och han inte fick någon mjölk av den) men vi har ju en bit kvar till obehindrad amning.

Har en sele men den har vi inte fått till inställningarna på, har dock nu fått tag i tillverkaren som skulle hjälpa för just oss genom att ge råd utifrån hur det såg ut. En sån sak jag ser som lite hoppfull iaf.

Kämpar verkligen med allt, var väl mest att allt kom samtidigt. Amning som inte gick plättlätt, flaskmatning som krävde kokning av varenda grej efter varenda användning, bebis som lätt blir upprörd i kombo med svampmedicin som jag förstår är vidrig att få...
  • Anonym (Såtrött)
    Jonand skrev 2021-12-06 11:51:57 följande:

Det låter jättetufft! Tkr rådet om att sluta amma är klokt, det Sk ge mer än det tar och så verkar det inte nu.

Jag höll på alldeles för länge med massa strul och sondmatning och pump och ersättning och håll på att tapp det för jag var såååå trött. Önskar någon sagt till mig det var ok att sluta försöka med amningen.

Min första är prematur och vägrade lämna min kropp de första 6 månaderna. Han kunde tänka sig att ligga i sin pappas famn ibland när han var hemma men jag var mkt själv och bar honom konstant. Vagnen blev inte använd första halvåret mer än att jag tog med den ut och han skrek förtvivlat så jag bar honom och körde en tom vagn.

Min räddning var trikåsjal, de är förlåtande och behöver inte knytas perfekt för att funka. Tog några försök sen gick det fint och tack och lov älskade han att ligga däri.

En dag när han var 6 månader lyckades jg rulla ur sängen när han somnat och kunde gå därifrån. Stod helt häpen och undrade vad jg skulle göra nu när jag hade kroppen ?fri?. Behövde inte fundera så han vaknade efter 7 minuter men det var första steget för oss. Efter det blev det gradvis lite lättare och han kunde ligga själv på golvet och träna utan gråt och ibland ligga i vagnen osv.

Så håll ut! Det blir lättare och du är fantastisk som står ut så länge som du gör. Har ni ekonomi köp fler flaskor så kan ni koka bara 1 gång/dygn och det kan göras när din partner är hemma.

Heja dig!

Amningen är dock det bästa lugnande jag har när bebis är missnöjd och det som ger mig energi eftersom det är lugnande för mig med i en vardag som är så omvälvd nu.

Sjal kanske är det bästa steget nu för mer ro, har känts som ?tänk om jag knyter fel och han ramlar ut? men det känns som de är rätt säkra om man knyter ordentligt?

Beställde någon flaska till i morse av samma sort just för att minska kokandet av dem iaf. Sån åtgärd bara för att minska bekymret.

Just ja... jag sa inte att köksfläkten också pajat av all kokning så den nu läcker vatten och man får dränera manuellt med jämna mellanrum... Murphys lag är stark nu.
  • Anonym (Sele)

En sele är inte ett alternativ istället för sjal? Effekten blir ju ofta densamma, men det är mycket lättare att få ner barnet.

• Anonym (Slit)

Vi hade Philips sterilisator och flaskvärmare. Det underlättade.

Med första barnet fungerade inte amningen och jag gav upp efter ca 6-8 veckor. Jag pumpade till hen var 1 år och gav den modersmjölken jag fick ut och ersättning. Det var slitsamt. Var uppe varje natt och pumpade samtidigt som jag fick tillbaka till jobbet på deltid vid 2 månader för det var för slitsamt alltihop.

Med andra kämpade jag med amningen som inte fungerade och gav ersättning efter amning. Det var en cirkel som gick runt: amma, fixa flaska, diska och sterilisera, pumpa, sterilisera pumpdelarna, amma, fixa flaska, diska och sterilisera, pumpa, sterilisera pumpdelarna? Efter 2 månader så bara fungerade det. Tror lillen växte till sig eller något så han helt plötsligt fick tag.

Amningen fungerar väldigt sällan bra från början. Det är mycket jobb för de flesta och även för omföderskors.

Min erfarenhet är att om amningen väl fungerar så var det sjukt mycket enklare än med alla flaskor och grejer. Men det är inte fel med att flaskmata heller! Med ersättning eller utpumpad mjölk. Man måste finns det sätt som är bäst för en själv och bebis. Allt blir inte alltid som man tänkte sig men det blir bra ändå.

Det går fort över! Tiden går ganska fort med små bebisar även om det inte känns så nu när du är mitt uppe i kaoset.

Det blir bättre jag lovar bara stå ut!

• Anonym (Såtrött)

Tack för snälla svar, lätt att känna sig ensam.

Märker ju små framsteg i amningen, testar utan napp ibland och han börjar få tag. Mjölk kommer det så han får munnen full.

Det blev väl bara mycket samtidigt. Just att komplettera med ersättning och samtidigt vara tvungen att koka allt efter 1 användning... att ge svampmedel i munnen 4 ggr per dag vilket är 4 ggr jag retar upp honom. Försökt ge det efter mat med, vilket är 4 ggr han varit lugn och blir arg och vaken, varje dag... (med all rätt, medlet luktar blä). Ska helst inte mata efter medicin heller så kan inte tröstamma honom lugn.

• Anonym (K)

Jag känner igen mig så i vad du skriver, är mamma för första gången till en 2,5 månders underbar tjej.

Hon HATADE att amma i början, bara massa skrik och skrik vilket gjorde mig nervös. Hon satt ibland och sög vid bröstet 1-2 timmar men avslutade med ett skrik då också, det visade sig att hon inte fick i sig något alls nästan, fel grepp.

Vi fick order om att efter varje amning ge med flaska , jag gav pumpad bröstmjölk till en början men sen blev de ibland ersättning för jag hann inte med att pumpa helt enkelt.

Jag gillade inte att amma just för jag tyckte de kändes så "orättvist" och jobbigt att alltid måste ge flaska efter, varför ska det inte gå att bara amma liksom.. så ja det blev mer och mer bara flaska, bebis blev 100 gånger nöjdare samt jag blev också det.

Sen en dag när hon var lite över 1,5 månder tänkte jag prova amning sådär när ingen ser (menar sambo) men vistte ju att de funkar inte, men .. helt plötsligt så kunde hon amma, vad i hela friden tänkte jag . Alla sa ju att kör man flaska och napp så lär dom sig aldrig, så fel! Nu har de blitt så att hon ber om bröstet till och med, så gulligt :') hon som också hatade amma.

Så allt kan hända, ge inte upp! Prova amning när hen inte är så hungrig eller missnöjd. Men , om det inte funkar så kör med flaska bara.

Det där med att inte kunna lägga ifrån bebis, oj det är jobbigt! Men det går också över . Blir han röd och stel i kroppen när hab skriker? Min bebis visade sig ha magbesvär, gasig och fick inte alltid ut bajs, då skrek hon när man la ifrån henne som in i tusan, gall skrek verkligen.

Styrke kram!

Svar på tråden Ny mamma i behov av pepp