• Magnussons

    När tycker ni att barn 12- åring ska sova?

    Vill höra andras åsikter om vilken tid ni tycker att barn (speciellt 12 år) ska sova på vardagar/helg? Får de vara ute sent av er och lämnas ensamma i hemmet på natten? 

    Har en "bekant" vars 12 åring är uppe till 2-tiden på nätterna (vardagar) och vet inte hur den ens klarar av att gå till skolan? Har märkt att den inte ofta går dit och är hemma väldigt mycket. Barnet får göra vad den vill och blir ibland lämnad ensam hemma i många timmar och ibland ävem ensam om att ta hand om en 4-åring... 
    Såg även 12 åringen ute 02.50 i Lördags och tycker att det var väldigt sent ute för att vara i den åldern??? 
    Berätta gärna vad ni tycker och om jag övertänker? Bryr mig bara om barnets omsorg som inte verkar vara stor/trygg (föräldrarna bryr sig inte om)..

  • Svar på tråden När tycker ni att barn 12- åring ska sova?
  • sextiotalist
    Magnussons skrev 2021-12-07 02:48:24 följande:
    När tycker ni att barn 12- åring ska sova?
    Vill höra andras åsikter om vilken tid ni tycker att barn (speciellt 12 år) ska sova på vardagar/helg? Får de vara ute sent av er och lämnas ensamma i hemmet på natten? 

    Har en "bekant" vars 12 åring är uppe till 2-tiden på nätterna (vardagar) och vet inte hur den ens klarar av att gå till skolan? Har märkt att den inte ofta går dit och är hemma väldigt mycket. Barnet får göra vad den vill och blir ibland lämnad ensam hemma i många timmar och ibland ävem ensam om att ta hand om en 4-åring... 

    Såg även 12 åringen ute 02.50 i Lördags och tycker att det var väldigt sent ute för att vara i den åldern??? 

    Berätta gärna vad ni tycker och om jag övertänker? Bryr mig bara om barnets omsorg som inte verkar vara stor/trygg (föräldrarna bryr sig inte om)..
    Det verkar som sömnen är bara ett av flera problem i den familjen
  • Anonym (Tuttan)

    Ja har en 12 åring 13 om en månad.

    Det är en jobbig ålder just med att komma i säng, men min 12 åring får absolut inte vara ute den tiden.

    Det beror på lite va dom gör oxå sitter dom hemma hos en kompis o spelar får han vara där till 21-22 på helgen, antingen mötet ja han el så FaceTime vi. Vardagar 19-20.

    Är det studiedag tex i skolan ja då är han själv många timmar.

    Han har oxå en lillebror som blir 5 om två månader, o ibland passar han honom när vi handlar tex men även ibland vill han hämta lillebror på dagis..

    men att vara ute till två är BIG NO på den.

  • annabellelee

    Alltså, sovtiderna verkar väl vara det minsta av problemen? Vad spelar det för roll om andra här svarar att deras barn lägger sig 20.30 eller 22? Det här är en familj som behöver stöttning!

  • Spucks
    sextiotalist skrev 2021-12-07 06:15:31 följande:
    Det verkar som sömnen är bara ett av flera problem i den familjen
    Håller med. Och det är nog minsta problemet också.
  • Magnussons
    Anonym (Tuttan) skrev 2021-12-07 07:49:34 följande:

    Ja har en 12 åring 13 om en månad.

    Det är en jobbig ålder just med att komma i säng, men min 12 åring får absolut inte vara ute den tiden.

    Det beror på lite va dom gör oxå sitter dom hemma hos en kompis o spelar får han vara där till 21-22 på helgen, antingen mötet ja han el så FaceTime vi. Vardagar 19-20.

    Är det studiedag tex i skolan ja då är han själv många timmar.

    Han har oxå en lillebror som blir 5 om två månader, o ibland passar han honom när vi handlar tex men även ibland vill han hämta lillebror på dagis..

    men att vara ute till två är BIG NO på den.


    Att barnet får vara ute så sent var det jag mest reagerade på, den kom även från tågstation vilket betyder att den har varit långt borta från hemmet.. Den verkar heller inte göra bra saker ute så borde istället vara hemma. 
    Barnet blir lämnad ensam på nätterna och ibland samtidigt får ta hand om en 4-åring, är kanske inte jätte konstigt men känner att på natten ska barn sova och en vuxen ska vara i hushållet ifall något händer.
    Den här familjen har även andra problem och har fått flera orosanmälningar, lite inne på om jag också ska göra en... Än har Soc inte gjort något mer än gett varningar... 
  • Magnussons
    annabellelee skrev 2021-12-07 08:19:46 följande:

    Alltså, sovtiderna verkar väl vara det minsta av problemen? Vad spelar det för roll om andra här svarar att deras barn lägger sig 20.30 eller 22? Det här är en familj som behöver stöttning!


    Meningen var väl inte att man skulle skriva när sina barn går och lägger sig, utan om de tycker att det är okej att barn får vara vakna hela nätterna och speciellt ute? Jag är bara 23 år så vet inte riktigt när det är en bra tid för barn att sova, men reagerar när 12 åringar inte har bättre vårdnad...
  • Magnussons
    sextiotalist skrev 2021-12-07 06:15:31 följande:
    Det verkar som sömnen är bara ett av flera problem i den familjen
    Det stämmer tyvärr, den här familjen har många fler problem... 
    De har soc-lägenhet och kontakt där, de har fått i flera år orosanmälningar angående att barnens omsorg inte prioriteras. Blir mer arg och orolig att ingen gör något åt det? Varför bryr sig inte föräldrarna och varför tar soc inte det seriöst när barnen blir misskötta??? 
  • sextiotalist
    Magnussons skrev 2021-12-07 12:11:26 följande:
    Meningen var väl inte att man skulle skriva när sina barn går och lägger sig, utan om de tycker att det är okej att barn får vara vakna hela nätterna och speciellt ute? Jag är bara 23 år så vet inte riktigt när det är en bra tid för barn att sova, men reagerar när 12 åringar inte har bättre vårdnad...
    Såklart det inte är OK. Vardagar så ligger de flesta 12-åringar och sover någon gång mellan 21-22 och helger något senare
  • Larre75

    Vår 12 årige son sover lite som han vill men somnar oftast runt 23 till midnatt. Det går inte att få i den gossen någon sömncykelSkrattande. Själv sov jag väl runt 22 när jag var 12 år gammal. 

  • Spucks
    Magnussons skrev 2021-12-07 12:16:32 följande:
    Det stämmer tyvärr, den här familjen har många fler problem... 
    De har soc-lägenhet och kontakt där, de har fått i flera år orosanmälningar angående att barnens omsorg inte prioriteras. Blir mer arg och orolig att ingen gör något åt det? Varför bryr sig inte föräldrarna och varför tar soc inte det seriöst när barnen blir misskötta??? 
    Vad är då meningen med tråden? Om soc är involverad är ju redan klart att allt inte står rätt till i den familjen.
  • Magnussons
    Spucks skrev 2021-12-07 15:02:37 följande:
    Vad är då meningen med tråden? Om soc är involverad är ju redan klart att allt inte står rätt till i den familjen.
    Soc är inte involverad angående 12 åringen utan andra problem som familjen har.. Det är jag och andra som är oroliga att den här 12 åringen inte får den omsorg/trygghet som den behöver. Jag ville mest höra om det bara är jag som tycker det är fel att ett så ungt barn är vaken och ute sent. Nu vet jag att det är fler än bara jag som reagerar och då vet jag om jag ska göra något åt saken! 
Svar på tråden När tycker ni att barn 12- åring ska sova?