Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?

Det står ju i pappren du får för att ansöka om a-kassa att du måste fylla i om du studerar och du intygar på heder och samvete att de uppgifter du lämnar är korrekta. Varför har du antingen ljugit på dessa eller inte läst så viktiga papper ordentligt?

Du ska snarare vara glad än ångra dig att du var ärligt dock då konsekvenserna när det upptäcks är mycket mycket mindre illa om det är du som meddelar än om de upptäcker det senare (vilket de hade gjort, i värsta fall kan man då finna sig helt utstraffad från a-kassan under ett helt år flera år senare när man blir arbetslös igen om det upptäcks då)

Grundregeln är att man inte har rätt till a-kassa om man studerar, studerar du ska du i så fall försörja dig på CSN. Det finns dock vissa undantag, dels om det är en deltidsutbildning som du hade redan vid sidan av ett heltidsarbete och som inte utökas. Dels kan man få ett 20 veckors tillåtelse på max halvtid vid sidan om man intygar att man kommer hoppa av utbildningen om/när man får arbete, det måste dock ansökas om och få godkänt innan utbildningen påbörjas. 

Du refererar till "handläggaren", menar du där någon på arbetsförmedlingen eller handläggare på a-kassan? Jag finner det svårt att tro att någon  handläggare på a-kassan sagt att det "inte borde göra" som svar på om studier skulle påverka din rätt till a-kassa - då har du nog inte förklarat ordentligt. Menar du däremot någon på arbetsförmedlingen så är det inte denne du ska kontakta om saken utan a-kassan. Ring istället för att maila. 

Som sagt, informationen finns och du är skyldig att informera dig om reglerna och du har intygat att du inte studerar när du ansökt om ersättning. Vill du studera är det CSN du ska ansöka om generellt och inte a-kassa. Det är dock väldigt viktigt att du nu kontaktar a-kassan för att reda upp det hela så du "bara" blir återbetalningsskyldig och inte avstängd och polisanmäld (det är mycket större risk att man blir det om man inte kommunicerar ordentligt för att reda upp det, varierar dock tyvärr lite mellan kassorna). Återbetalningskyldig är naturligtvis inte kul, men det går att få avbetalningsplan. Frånkännande av dagar är inte heller roligt, men det du verkligen vill undvika till varje pris är att du blir utesluten då du då inte bara förlorar din kvalificerande tid men också inte kan få på ett år. Förhoppningsvis behöver det inte bli mer än återbetalning och så antingen avslutar du studierna (eller går in på de där 20 veckorna på upp till halvtid om de går med på att göra ett undantag) och får a-kassa framöver eller så ansöker du om CSN (vilket jag tror om jag minns rätt du kan göra i viss mån retroaktivt men är inte 100% säker, kontakta CSN om den saken). 

• Anonym (Fia)
    Anonym (C) skrev 2021-12-09 11:16:45 följande:
    Ring och prata med handläggaren och förklara situationen, se om de kan förklara bättre.

Jag kan bara förklara väldig grundläggande, men förenklat går det till så här. För att få a-kassa ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. Om du studerar så har du de facto en sysselsättning (komvux eller "vanliga" studier spelar liksom ingen roll). Att du har en sysselsättning betyder att du inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Det kan finnas vägar runt, är du t.ex. villig att avsluta studierna direkt om du får ett jobb? Berätta det isf tydligt för din handläggare.
    Det är dock inte bara det om att stå till arbetsmarknadens förfogande även om det är det huvudsakliga, det är också för att det inte ska vara tillåtet att finansiera studier med a-kassa. 

Det har tidigare funnits möjligheter i samband med projekt som kunskapslyftet att göra det, men det är ganska länge sedan nu. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (S) skrev 2021-12-09 12:09:05 följande:
    Ledsen att det blev så krångligt för dig men det känns rätt självklart att du inte har rätt till a-kassa om du pluggar. Vid heltid = noll a-kassa. Om du pluggar på halvtid kanske du kan få ut a-kassa på deltid. Ser att andra har frågat redan men har du inte ansökt om CSN?? För det är vad du ska göra om du studerar och inte har någon annan inkomst. Du kommer inte ha rätt till soc-bidrag heller i det här läget, för de räknar med att du antingen har a-kassa eller CSN-bidrag, helst lån också.
    Det kan tyckas petigt det här men viktigt då du verkar ha missat något som alltför många missar och får problem men det är ingen idé att referera till att "vid heltid=noll a-kassa" - det är faktiskt så att bara 1% studier=noll a-kassa som är grundregeln. Att man kan få det trots deltid (max 50%) är ett tidsbegränsat undantag man kan ansöka om och då får man fortfarande a-kassa på heltid under tiden. 

För om man inte förstår att det inte är tillåtet att studera med a-kassa så kommer det snart bli ologiskt med resonemangen. Har själv en gång för länge sedan haft en situation där jag ville söka jobb på halvtid och avsluta lite kurser på andra halvan men det är helt enkelt inte tillåtet och blev minst sagt förvånad då det naturligtvis är tillåtet att bara arbeta deltid, men så fort du blandar in a-kassa så får det inte vara några studier inblandade som grundregel och det har inte med % att göra. 

Finns tyvärr ganska mycket runt reglerna för a-kassa som folk i allmänhet inte har kunskap om. Regelverket är dessutom ett krångligt lapptäcke (men det är ju en stor förändring av a-kassasystemet på gång) och dessutom kombinerat med ett mycket högt eget ansvar att informera sig om reglerna och att man inte visste är inte en godkänd ursäkt alls om man gör fel, man straffas hårt om man gör fel. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (S) skrev 2021-12-09 12:25:46 följande:
    Jag skrev "kanske", men det är väl bra att förtydliga för ts.
    Fast det var inte främst den delen jag rättade utan framförallt det andra som var det viktiga och vanliga missförståndet. TS kan mycket väl "kanske" få a-kassa om denne studerar på max 50%, men inte på deltid utan det är fortfarande heltid i det fallet. 

Så igen så handlar den möjligheten inte alls om total sysselsättningsprocent. Utan om ett förbud mot att studera med a-kassa. 

Förstår det verkar petigt, men det är viktig information då så många får problem för att de missat det. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-09 13:34:07 följande:
    Jag har inte rätt till csn, studierna är kvällstid och hindrar mig inte från att ta ett nytt jobb imorgon om jag bara får ett, jag började studera redan innan min anställning upphörde, alltså utöver ett heltidsjobb.
    Känns galet att det ska löna sig att sitta hemma och göra ingenting. Jag kommer ju kollapsa mentalt. Jag har diskuterat detta med handläggare från start, bytt handläggare då den jag blev tilldelad inte var insatt i frågorna men den nya verkar inte mycket kunnigare smile4.gif
    Nu svarade du inte på frågan jag hade i mitt inlägg men med det du säger så verkar det som om det du menar med "handläggare" refererar till någon på arbetsförmedlingen. Det är a-kassan du måste prata med. Det är som sagt väldigt viktigt att du tar de rätta stegen om du inte ska riskera att råka ännu mer illa ut. Har redan nämnt reglerna och vad du måste göra. 

Håller dock med de som undrar varför du inte skulle ha rätt till csn, har du inte ens slutfört gymnasiet låter det konstigt att du inte skulle kunna ha det och känner inte till någon komvux utbildning som inte berättigar till csn. Är det så att du redan provat och misslyckats med att läsa på komvux och därmed måste klara fler kurser innan du kan få igen? I så fall borde de 20 veckorna man kan få godkända räcka. Men igen, det är a-kassan du måste prata med - inte en handläggare på AF, oavsett vilken du byter till. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-09 17:28:14 följande:
    Tack alla som säger att det är a-kassan jag ska kontakta! Min handläggare på arbetsförmedlingen har sagt att allt sköts via dem och att det är dem jag ska ha kontakt med.
    Angående csn så är det skolan som har sagt att mina studier inte är bidragsberättigande eller hur det nu uttrycktes.
    Jag söker redan aktivt varenda jobb som dyker upp inom det som anses rimligt avstånd (vi har behövt sälja ena bilen och lokaltrafiken är tyvärr sällan ett alternativ då de jobb som är aktuella för mig börjar innan första turen går, vi har usel lokaltrafik här), men kan inte påstå att det är en heltidssysselsättning på något vis. De kurser i arbetssökning/CV kurser mm har jag inte fått plats på då det jag har och anses kunna är för bra, det finns andra med större behov.
    Jag hade kunnat sitta av min tid med a-kassa (och givetvis göra begärda aktiviteter, söka jobb mm men det kan jag även göra nu) men det tar otroligt på psyket att hela tiden få negativa svar, jag har som sagt aktivt sökt jobb sedan påsk ungefär, och jag kände att jag mpste göra något mer. Jag kan inte vara stilla, då kommer jag falla djupt ner i mig själv.
    Men jag fick idag kontaktuppgifter till en person som jobbar med att hjälpa dem som har svårt med myndighetskontakter, vilket jag uppenbarligen har, så ska ringa imorgon.
    Det som känns värst är att all tid och energi jag lagt ner på att få svar så jag kan göra allt rätt, och så får jag han där från 5 myror är fler än 4 elefanter som står och skriker "fel, fel, FEL!"
    Tyvärr är inte arbetsförmedlingens handläggare alltid så bra, man kan ha riktig otur där och tyvärr är det så att det i slutändan fortfarande är helt ditt ansvar och att de har sagt fel "räknas" inte särskilt mycket. 

Du behöver se upp lite det där med "anses rimligt avstånd" - som huvudregel är allt som du kan veckopendla till "rimligt avstånd" - ja det kan låta absurt men det är faktiskt så och allt annat är undantag, det räknas bara olämpligt om du inte kan åka hem en gång i veckan. Man kan få dispens om man har små barn en begränsad tid men man förväntas aktivt arbeta på att ordna så att det inte är ett hinder.
    Så finns det inte så mycket jobb du är kvalificerad till nära att söka så kan du riskera att råka illa ut där om de inte tycker du söker tillräckligt brett. Nu är det oftast inte så stor "risk" att du faktiskt får ett jobb långt bort, då företagen hellre tar någon de vet bor inom rimligt avstånd redan, men reglerna är faktiskt så att det du listar faktiskt inte räknas som långvarit godtagbart hinder. Det kan vara viktigt att du är medveten om det så du inte riskerar mer a-kasseproblem. 

Det låter konstigt att skolan säger att det inte är csn-berättigat, normalt är komvuxutbildningar det. Är det "vanlig" komvux eller något annat som inte riktigt räknas som det? Kontakta studievägledaren på skolan om det. 

Men i vilket fall som helst, allt som rör a-kassa ska du ta med a-kassan. Arbetsförmedlingen's del i det hela är att de "bevakar" att du gör det som krävs och skickar meddelanden till a-kassan om du inte gör det (de bestämmer dock inte, det är det fortfarande a-kassan som gör i slutändan) och som sen beslutar om du ska sanktioneras. (om vi här pratar om faktisk a-kassa och inte olika varianter av aktivitetsstöd, då är det en enhet inom arbetsförmedlingen som sköter den biten)
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-10 17:06:32 följande:
    Jag har enligt min handläggare (som förvisso verkar ha haft mycket om bakfoten enligt denna tråd) rätt till det då jag varit utbränd pga det och det är en stor sannolikhet att jag skulle bli det igen, samt att det finns orsaker inom familjen.
    Angående avstånd söker jag inom det område handläggaren angivit. Att veckopendla för ett låglönejobb är knappast skäligt då det skulle innebära dubbla boendekostnader och kosta mer än det gav. Det är inte möjligt att flytta familjen ännu på några år.
    Jag ber om ursäkt om jag verkar enfaldig, men jag har inte varit arbetslös på 20 år, allt är nytt för mig och jag måste ju kunna lita på att de jag möter i denna process kan sitt yrke.
    Tyvärr men det kan du verkligen inte förutsätta kommer gälla. Det är absolut inte tillåtet eller accepterat att du "inte är möjligt att flytta familjen ännu på några år" - det är du helt enkelt skyldig att lösa snabbt. 
    Du kan få skatteavdrag för dubbel bosättning så nej igen inte något som är godkänt. Så länge det betalar mer än 90% av din a-kassa och du kan komma hem minst en gång i veckan anses det som ett lämpligt arbete (om det inte föreligger strejk eller allmänna villkor inte motsvarar ungefär kollektivavtal). 

Är ledsen men reglerna är väldigt mycket hårdare än vad folk tror och arbetsförmedlingen har även för inte så länge sedan fått kritik från IAF att de godkänt sådana undantag för länge utan att följa upp tillräckligt noggrant att hindren undanröja (i klarspråk, att du ser till att lösa situationen skyndsamt). Det är därför att vänta att det blir hårdare tillämpning av reglerna (reglerna är redan väldigt hårda, de har bara inte tillämpats strikt nog av arbetsförmedlingen i många fall). 

Du är inte enfaldig, gemene man har väldigt bristande kunskaper om arbetslöshetsförsäkringen. Men du har hela tiden hoppat över att svara på varför du antingen ljugit på dina ansökningar om utbetalning från a-kassan eller inte läst ordentligt den viktiga informationen du fått. Det finns bara de två alternativen då du intygar på heder och samvete informationen du fyller i och det finns även ställen där det frågar om du studerar.  Det är väldigt viktigt att läsa all sådan information. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (x2y) skrev 2021-12-10 20:01:36 följande:
    Herregud lol, en del svar du fått är väldigt otrevliga. Och de märks att en del inte har någon vidare koll. Även om de gärna vill tro det.

Nej du får inte studera med akassa, du måste stå till arbetsmarknadens förfogande. Som några påpekat. Samma regler om man har försörjningsstöd. Däremot om du hade varit inskriven i någon program hos AF. Hade du fått studera med akrivuretssstöd. De är relativt nytt, eller några år gammalt. De till och med uppmuntrar folk att studera vidare. För att mycket enkla jobb har försvunnit från marknaden. Speciellt om man har varit arbetslös ett tag.

Sen den här grejen med att folk säger att du ska ta jobb även om de inte går ihop med lokaltrafiken.. Va?! Haha. Hur ska du ta dig till jobbet eller gem. Flyga matta? Lol. Har en bekant som hade likadan situation. Den arbersgivaren förstod. Men as nej, just för att de inte skulle fungera. Kan lova att de flesta arbersgivare har som förutsättning att folk tar sig till deras jobb. Och då går faktiskt en hel del jobb bort. Synd, men sanning för en del. Även hur svårt de må vara för en del att förstå. Sök CSN! Eller försök hitta deltidsjobb finansiera studierna på det sättet. Lycka till!
    Det är ju tråkigt att du inte har koll på hur reglerna faktiskt ser ut. Det förvirrar bara TS ännu mer. 
    Naturligtvis kräver arbetsgivare att man tar sig till sitt jobb. Det betyder inte att man har rätt till a-kassa på grundval att man inte kan ta sig till jobbet beroende på hur man bor. Vissa jobb kan man inte ta sig till utan egen bil oavsett var man bor, det är en sak men finns det möjlighet att ta sig dit om man bosätter sig på ett annat ställe/hyr vandrarhem/övernattningslägenhet/hotell/etc. är det en annan fråga. Nu finns det för de flesta möjlighet att få arbete utan att det kräver så pass drastiska steg, men det betyder inte att man kan sitta bosatt var som helst och ha rätt till a-kassa. Reglerna säger att ett arbete blir olämpligt om man inte kan resa hem till familjebostaden en gång per vecka. Dvs det är inte olämpligt pga av läge så länge det går. 
    Du kan få undantag ett tag (normalt upp till några månader ungefär) men generellt är du skyldig att lösa situationen. Det finns även mer acceptans till undantag om man förväntas snart och lätt få ett arbete i närheten. 

Det är betydligt elakare att ge falsk uppmuntran till TS så att denne riskerar att hamna i än mer problem när man faktiskt inte har någon koll på vad reglerna faktiskt säger utan bara gissar lite på hur man tycker det borde vara och vad som hänt "nån bekant". 
    Det hör till mitt jobb att ha koll på reglerna. Det betyder inte att jag nödvändigtvis håller med dem, men vill man att de ska se annorlunda ut får man gå via politiken. Problemet är att de flesta inte har någon vidare koll på hur de faktiskt ser ut, utan bara gissar utifrån vad de upplevt. I det här fallet är lagstiftningen mycket hårdare än den faktiska implementationen och har varit så ett bra tag, därför gissar folk också fel om saken. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-10 19:08:23 följande:
    Jag undviker vissa direkta frågor/svar då jag verkligen inte har lust att bli igenkänd och dumförklarad irl (också), bor på en liten ort ifall ingen redan gissat det.
    Ang flytt av familjen så blir det möjligt när ett barn blir myndigt och det inte krävs en annan vårdnadshavares godkännande. Att lämna barnet är inte ett möjligt alternativ pga långtidspendlande hos den andra.
    Jag har fått väldigt lite information. Jag tycker mig ha letat väldigt mycket, men verkar ha ställt mina frågor mm till helt fel person. När man är helt okunnig i en fråga är det svårt att avgöra vad som är bra och i situationen korrekt information bland allt som går att hitta. Vi har tex inte lyckats hitta den paragraf som hänvisas till i utlåtandet.

Jag ska träffa en person på tisdag som jobbar med att hjälpa folk med myndighets- och övriga kontakter, hen ska försöka hjälpa mig att nysta upp vad som riktigt gjort att det blivit så här fel. Jag har fyllt i alla papper jag fått, helt ärligt och korrekt, men mycket har även handläggaren fyllt i på datorn när vi pratat. Jag ska få hjälp att reda ut vad vi kan göra nu så att det blir rätt, och sedan nysta i hur det blivit sådana missar i kommunikationen.
    Om tid finns ska vi titta på CSN möjligheter men det är inget personen har destomer erfarenhet av.
    Tyvärr kommer det inte långsiktigt att godkännas som skäl att inte flytta alternativt veckopendla på lång sikt, det kommer få lösas på andra sätt om du inte hittar jobb i närheten. 
    Vilken paragraf hänvisas det till i vilken lag och i vilket utlåtande varifrån?
    Det ingår som sagt fråga om huruvida du studerar i ansökan om a-kassa och dessutom intygar du att de uppgifter du anger stämmer varje gång du ansöker om utbetalning, det är dessutom saker du behöver signera så anser du att du fyllt i allt ärligt och korrekt så har du slarvat med att läsa vad du skrivit under. 

Bra att du ska få hjälp. 

CSN är lättare så det bör denne klara av även om personen inte har så mycket erfarenhet av. Där handlar stegen om 1. Ta reda på om utbildningen är CSN-berättigad, om den inte är det så varför den inte är det då komvux utbildningar normalt är det. 2. Ansöka, där kan man även kontakta CSN om hjälp. 
    Det knepiga där kan vara att det inte går att kombinera hur som helst med att vara arbetssökande (du kan t ex inte ha CSN på deltid och a-kassa på deltid. Däremot är du ju ingen som hindrar någon att söka arbeten medans man studerar, huruvida under vilka villkor arbetsförmedlingen tillåter att en student är aktivt inskriven som arbetssökande har jag inte koll på reglerna för i dagsläget och du verkar ju tyvärr inte haft så mycket tur med handläggarna där)
  • Anonym (Fia)
    Jemp skrev 2021-12-13 16:29:52 följande:
    Det låter bra att du får hjälp för mycket låter väldigt underligt.

Har du ett skriftligt beslut på undantag kring din utbrändhet och familjesituation?

De allmänna villkoren för a-kassa är nämnda i tråden och hittas under "regler och villkor" på akassornas hemsidor. Arbetsförmedlingen har också info om vad som förväntas.
    Däremot är reglerna att du inte får tacka nej till jobb om det inte uppfyller vissa villkor, däremot behöver du bara söka tillräckligt många jobb+de som a-kassan anvisar. Du har alltså inget tvång att SÖKA alla jobb i landet. Om du nu tydligen kommer upp i tillräckligt antal på gång/cykelavstånd (?) på din lilla ort.
    A-kassan anvisar naturligtvis inga jobb till någon, antar att du menar arbetsförmedlingen?

Kan även vara bra att veta att det med "tillräckligt många jobb" är en bedömningsfråga och inte ett absolut antal, det anges ibland ett antal men det är bara som lättanvänt praxis och inte något absolut. Den springande punkten är att vara "aktivt arbetssökande" vilket alltså är en bedömningsfråga och något som dessutom bedöms olika hos de olika a-kassorna när signal skickas från arbetsförmedlingen om saken. 
    Minst sagt luddigt och komplext regelverk som är ett lapptäcke. 
    Det hjälper ju tyvärr inte heller att folk i allmänhet inte riktigt vet vilken enhet som är ansvarig för vad. 
Svar på tråden Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?