• Anonym (Komvux)

Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?

Jag blev uppsagd i våras, efter 20 år inom produktionsindustrin, då arbetsplatsen lade ner hela avdelningen och utlokaliserade den till ett annat land. Jag och mina kollegor erbjöds att flytta med, men ja... En river inte upp barn från skola, fsk, släkt och vänner för att föräldrarna ska behålla sina låglönejobb. Min sambo påbörjade en utbildning som hen drömt om hela livet men inte kom in på i ungdomen, där det dessutom är gott om arbete här lokalt, även under studietiden. Ett klokt och logiskt beslut. Själv blev jag då arbetslös. Eftersom jag inte gått klart gymnasiet så har jag börjat med kvällskurser hos komvux, för i dagens värld är inte min yrkeskompetens något värt utan att även ha ett gymnasiebetyg, det finns för många som söker jobb i min kategori och de måste börja sålla någonstans, gymnasieexamen är en lätt ribba att lägga.

Igår fick jag hem ett besked om att jag inte har rätt till a-kassa pga att jag pluggar på komvux! Jag började medan jag fortfarande jobbade, precis så som komvux är utformad att funka vid sidan om arbete, och jag ångrar så att jag var ärlig när min handläggare i förbigående frågade vad jag tänkte göra på dagarna när jag blev ledig. Jag svarade då att tills jag får ett jobb, vi hade redan enats om att det inte är särskilt sannolikt med min utbildningsnivå, tänker jag gå så mycket kurser jag kan för att försöka höja min status, och så att jag kan sänka takten när jag får ett jobb.

Jag frågade om det skulle påverka min a-kassa och fick svaret att "det borde det inte göra", och så nu detta...

Saken är att jag redan fått utbetalningar, så om detta är korrekt har jag 0kr i inkomst och över 20 000kr i skuld att betala tillbaka. Penfar som redan ätits upp i ordets mest direkta bemärkelse då de använts till mat och husrum.

Jag vet varken ut eller in, handläggaren svarar inte på mail, den jag fick rekommenderat att kontakta istället är långledig och ersättaren eventuellt nåbar vissa eftermiddagar... jag har sån panik att hela min kropp stänger ner av stressen.

• Svar på tråden Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?
  • Anonym (C)

Ring och prata med handläggaren och förklara situationen, se om de kan förklara bättre.

Jag kan bara förklara väldig grundläggande, men förenklat går det till så här. För att få a-kassa ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. Om du studerar så har du de facto en sysselsättning (komvux eller "vanliga" studier spelar liksom ingen roll). Att du har en sysselsättning betyder att du inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Det kan finnas vägar runt, är du t.ex. villig att avsluta studierna direkt om du får ett jobb? Berätta det isf tydligt för din handläggare.

• Anonym (C)

.. Och du, var glad att du var ärlig och försöker göra rätt för dig. Allt annat är rätt ruttet. Dessutom, tänk om detta uppdagats om ett halvår (det brukar komma fram till slut..), förstå vad tråkigt att bli återbetalningsskyldig så mycket..

• Anonym (Fia)

Det står ju i pappren du får för att ansöka om a-kassa att du måste fylla i om du studerar och du intygar på heder och samvete att de uppgifter du lämnar är korrekta. Varför har du antingen ljugit på dessa eller inte läst så viktiga papper ordentligt?

Du ska snarare vara glad än ångra dig att du var ärligt dock då konsekvenserna när det upptäcks är mycket mycket mindre illa om det är du som meddelar än om de upptäcker det senare (vilket de hade gjort, i värsta fall kan man då finna sig helt utstraffad från a-kassan under ett helt år flera år senare när man blir arbetslös igen om det upptäcks då)

Grundregeln är att man inte har rätt till a-kassa om man studerar, studerar du ska du i så fall försörja dig på CSN. Det finns dock vissa undantag, dels om det är en deltidsutbildning som du hade redan vid sidan av ett heltidsarbete och som inte utökas. Dels kan man få ett 20 veckors tillåtelse på max halvtid vid sidan om man intygar att man kommer hoppa av utbildningen om/när man får arbete, det måste dock ansökas om och få godkänt innan utbildningen påbörjas. 

Du refererar till "handläggaren", menar du där någon på arbetsförmedlingen eller handläggare på a-kassan? Jag finner det svårt att tro att någon  handläggare på a-kassan sagt att det "inte borde göra" som svar på om studier skulle påverka din rätt till a-kassa - då har du nog inte förklarat ordentligt. Menar du däremot någon på arbetsförmedlingen så är det inte denne du ska kontakta om saken utan a-kassan. Ring istället för att maila. 

Som sagt, informationen finns och du är skyldig att informera dig om reglerna och du har intygat att du inte studerar när du ansökt om ersättning. Vill du studera är det CSN du ska ansöka om generellt och inte a-kassa. Det är dock väldigt viktigt att du nu kontaktar a-kassan för att reda upp det hela så du "bara" blir återbetalningsskyldig och inte avstängd och polisanmäld (det är mycket större risk att man blir det om man inte kommunicerar ordentligt för att reda upp det, varierar dock tyvärr lite mellan kassorna). Återbetalningskyldig är naturligtvis inte kul, men det går att få avbetalningsplan. Frånkännande av dagar är inte heller roligt, men det du verkligen vill undvika till varje pris är att du blir utesluten då du då inte bara förlorar din kvalificerande tid men också inte kan få på ett år. Förhoppningsvis behöver det inte bli mer än återbetalning och så antingen avslutar du studierna (eller går in på de där 20 veckorna på upp till halvtid om de går med på att göra ett undantag) och får a-kassa framöver eller så ansöker du om CSN (vilket jag tror om jag minns rätt du kan göra i viss mån retroaktivt men är inte 100% säker, kontakta CSN om den saken). 

• Jemp

Har du inte rätt till csn?

Ska man plugga på a-kassa krävs att man fått det godkänt i förhand, men kolla med dem om du kan få det godkänt nu istället.

• Anonym (Fia)
    Anonym (C) skrev 2021-12-09 11:16:45 följande:
    Ring och prata med handläggaren och förklara situationen, se om de kan förklara bättre.

Jag kan bara förklara väldig grundläggande, men förenklat går det till så här. För att få a-kassa ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. Om du studerar så har du de facto en sysselsättning (komvux eller "vanliga" studier spelar liksom ingen roll). Att du har en sysselsättning betyder att du inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Det kan finnas vägar runt, är du t.ex. villig att avsluta studierna direkt om du får ett jobb? Berätta det isf tydligt för din handläggare.
    Det är dock inte bara det om att stå till arbetsmarknadens förfogande även om det är det huvudsakliga, det är också för att det inte ska vara tillåtet att finansiera studier med a-kassa. 

Det har tidigare funnits möjligheter i samband med projekt som kunskapslyftet att göra det, men det är ganska länge sedan nu. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-09 11:28:27 följande:

Det är dock inte bara det om att stå till arbetsmarknadens förfogande även om det är det huvudsakliga, det är också för att det inte ska vara tillåtet att finansiera studier med a-kassa. 

Det har tidigare funnits möjligheter i samband med projekt som kunskapslyftet att göra det, men det är ganska länge sedan nu. 

Absolut, det har du helt rätt i. :) Höll det bara på absolut enklaste nivån eftersom att ts inte verkat kapabel att ta till sig information som framgår rätt tydligt i ansökan om ersättning. Det finns väldigt många regler och de ändras kontinuerligt.
  • Anonym (S)

Ledsen att det blev så krångligt för dig men det känns rätt självklart att du inte har rätt till a-kassa om du pluggar. Vid heltid = noll a-kassa. Om du pluggar på halvtid kanske du kan få ut a-kassa på deltid. Ser att andra har frågat redan men har du inte ansökt om CSN?? För det är vad du ska göra om du studerar och inte har någon annan inkomst. Du kommer inte ha rätt till soc-bidrag heller i det här läget, för de räknar med att du antingen har a-kassa eller CSN-bidrag, helst lån också.

• Anonym (Fia)
    Anonym (S) skrev 2021-12-09 12:09:05 följande:
    Ledsen att det blev så krångligt för dig men det känns rätt självklart att du inte har rätt till a-kassa om du pluggar. Vid heltid = noll a-kassa. Om du pluggar på halvtid kanske du kan få ut a-kassa på deltid. Ser att andra har frågat redan men har du inte ansökt om CSN?? För det är vad du ska göra om du studerar och inte har någon annan inkomst. Du kommer inte ha rätt till soc-bidrag heller i det här läget, för de räknar med att du antingen har a-kassa eller CSN-bidrag, helst lån också.
    Det kan tyckas petigt det här men viktigt då du verkar ha missat något som alltför många missar och får problem men det är ingen idé att referera till att "vid heltid=noll a-kassa" - det är faktiskt så att bara 1% studier=noll a-kassa som är grundregeln. Att man kan få det trots deltid (max 50%) är ett tidsbegränsat undantag man kan ansöka om och då får man fortfarande a-kassa på heltid under tiden. 

För om man inte förstår att det inte är tillåtet att studera med a-kassa så kommer det snart bli ologiskt med resonemangen. Har själv en gång för länge sedan haft en situation där jag ville söka jobb på halvtid och avsluta lite kurser på andra halvan men det är helt enkelt inte tillåtet och blev minst sagt förvånad då det naturligtvis är tillåtet att bara arbeta deltid, men så fort du blandar in a-kassa så får det inte vara några studier inblandade som grundregel och det har inte med % att göra. 

Finns tyvärr ganska mycket runt reglerna för a-kassa som folk i allmänhet inte har kunskap om. Regelverket är dessutom ett krångligt lapptäcke (men det är ju en stor förändring av a-kassasystemet på gång) och dessutom kombinerat med ett mycket högt eget ansvar att informera sig om reglerna och att man inte visste är inte en godkänd ursäkt alls om man gör fel, man straffas hårt om man gör fel. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-09 12:22:38 följande:
    Det kan tyckas petigt det här men viktigt då du verkar ha missat något som alltför många missar och får problem men det är ingen idé att referera till att "vid heltid=noll a-kassa" - det är faktiskt så att bara 1% studier=noll a-kassa som är grundregeln. Att man kan få det trots deltid (max 50%) är ett tidsbegränsat undantag man kan ansöka om och då får man fortfarande a-kassa på heltid under tiden. 

För om man inte förstår att det inte är tillåtet att studera med a-kassa så kommer det snart bli ologiskt med resonemangen. Har själv en gång för länge sedan haft en situation där jag ville söka jobb på halvtid och avsluta lite kurser på andra halvan men det är helt enkelt inte tillåtet och blev minst sagt förvånad då det naturligtvis är tillåtet att bara arbeta deltid, men så fort du blandar in a-kassa så får det inte vara några studier inblandade som grundregel och det har inte med % att göra. 

Finns tyvärr ganska mycket runt reglerna för a-kassa som folk i allmänhet inte har kunskap om. Regelverket är dessutom ett krångligt lapptäcke (men det är ju en stor förändring av a-kassasystemet på gång) och dessutom kombinerat med ett mycket högt eget ansvar att informera sig om reglerna och att man inte visste är inte en godkänd ursäkt alls om man gör fel, man straffas hårt om man gör fel. 
    Jag skrev "kanske", men det är väl bra att förtydliga för ts.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (S) skrev 2021-12-09 12:25:46 följande:
    Jag skrev "kanske", men det är väl bra att förtydliga för ts.
    Fast det var inte främst den delen jag rättade utan framförallt det andra som var det viktiga och vanliga missförståndet. TS kan mycket väl "kanske" få a-kassa om denne studerar på max 50%, men inte på deltid utan det är fortfarande heltid i det fallet. 

Så igen så handlar den möjligheten inte alls om total sysselsättningsprocent. Utan om ett förbud mot att studera med a-kassa. 

Förstår det verkar petigt, men det är viktig information då så många får problem för att de missat det. 
Svar på tråden Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?