Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?
Jag blev uppsagd i våras, efter 20 år inom produktionsindustrin, då arbetsplatsen lade ner hela avdelningen och utlokaliserade den till ett annat land. Jag och mina kollegor erbjöds att flytta med, men ja... En river inte upp barn från skola, fsk, släkt och vänner för att föräldrarna ska behålla sina låglönejobb. Min sambo påbörjade en utbildning som hen drömt om hela livet men inte kom in på i ungdomen, där det dessutom är gott om arbete här lokalt, även under studietiden. Ett klokt och logiskt beslut. Själv blev jag då arbetslös. Eftersom jag inte gått klart gymnasiet så har jag börjat med kvällskurser hos komvux, för i dagens värld är inte min yrkeskompetens något värt utan att även ha ett gymnasiebetyg, det finns för många som söker jobb i min kategori och de måste börja sålla någonstans, gymnasieexamen är en lätt ribba att lägga.
Igår fick jag hem ett besked om att jag inte har rätt till a-kassa pga att jag pluggar på komvux! Jag började medan jag fortfarande jobbade, precis så som komvux är utformad att funka vid sidan om arbete, och jag ångrar så att jag var ärlig när min handläggare i förbigående frågade vad jag tänkte göra på dagarna när jag blev ledig. Jag svarade då att tills jag får ett jobb, vi hade redan enats om att det inte är särskilt sannolikt med min utbildningsnivå, tänker jag gå så mycket kurser jag kan för att försöka höja min status, och så att jag kan sänka takten när jag får ett jobb.
Jag frågade om det skulle påverka min a-kassa och fick svaret att "det borde det inte göra", och så nu detta...
Saken är att jag redan fått utbetalningar, så om detta är korrekt har jag 0kr i inkomst och över 20 000kr i skuld att betala tillbaka. Penfar som redan ätits upp i ordets mest direkta bemärkelse då de använts till mat och husrum.
Jag vet varken ut eller in, handläggaren svarar inte på mail, den jag fick rekommenderat att kontakta istället är långledig och ersättaren eventuellt nåbar vissa eftermiddagar... jag har sån panik att hela min kropp stänger ner av stressen.