• Anonym (Komvux)

Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?

Jag blev uppsagd i våras, efter 20 år inom produktionsindustrin, då arbetsplatsen lade ner hela avdelningen och utlokaliserade den till ett annat land. Jag och mina kollegor erbjöds att flytta med, men ja... En river inte upp barn från skola, fsk, släkt och vänner för att föräldrarna ska behålla sina låglönejobb. Min sambo påbörjade en utbildning som hen drömt om hela livet men inte kom in på i ungdomen, där det dessutom är gott om arbete här lokalt, även under studietiden. Ett klokt och logiskt beslut. Själv blev jag då arbetslös. Eftersom jag inte gått klart gymnasiet så har jag börjat med kvällskurser hos komvux, för i dagens värld är inte min yrkeskompetens något värt utan att även ha ett gymnasiebetyg, det finns för många som söker jobb i min kategori och de måste börja sålla någonstans, gymnasieexamen är en lätt ribba att lägga.

Igår fick jag hem ett besked om att jag inte har rätt till a-kassa pga att jag pluggar på komvux! Jag började medan jag fortfarande jobbade, precis så som komvux är utformad att funka vid sidan om arbete, och jag ångrar så att jag var ärlig när min handläggare i förbigående frågade vad jag tänkte göra på dagarna när jag blev ledig. Jag svarade då att tills jag får ett jobb, vi hade redan enats om att det inte är särskilt sannolikt med min utbildningsnivå, tänker jag gå så mycket kurser jag kan för att försöka höja min status, och så att jag kan sänka takten när jag får ett jobb.

Jag frågade om det skulle påverka min a-kassa och fick svaret att "det borde det inte göra", och så nu detta...

Saken är att jag redan fått utbetalningar, så om detta är korrekt har jag 0kr i inkomst och över 20 000kr i skuld att betala tillbaka. Penfar som redan ätits upp i ordets mest direkta bemärkelse då de använts till mat och husrum.

Jag vet varken ut eller in, handläggaren svarar inte på mail, den jag fick rekommenderat att kontakta istället är långledig och ersättaren eventuellt nåbar vissa eftermiddagar... jag har sån panik att hela min kropp stänger ner av stressen.

• Svar på tråden Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?
  • Anonym (S)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-09 12:35:35 följande:
    Fast det var inte främst den delen jag rättade utan framförallt det andra som var det viktiga och vanliga missförståndet. TS kan mycket väl "kanske" få a-kassa om denne studerar på max 50%, men inte på deltid utan det är fortfarande heltid i det fallet. 

Så igen så handlar den möjligheten inte alls om total sysselsättningsprocent. Utan om ett förbud mot att studera med a-kassa. 

Förstår det verkar petigt, men det är viktig information då så många får problem för att de missat det. 
    Ja men så bra då om ts kan få mer pengar än jag trodde haha :)
  • Anonym (Komvux)

Jag har inte rätt till csn, studierna är kvällstid och hindrar mig inte från att ta ett nytt jobb imorgon om jag bara får ett, jag började studera redan innan min anställning upphörde, alltså utöver ett heltidsjobb.

Känns galet att det ska löna sig att sitta hemma och göra ingenting. Jag kommer ju kollapsa mentalt. Jag har diskuterat detta med handläggare från start, bytt handläggare då den jag blev tilldelad inte var insatt i frågorna men den nya verkar inte mycket kunnigare

• Anonym (C)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-09 13:34:07 följande:

Jag har inte rätt till csn, studierna är kvällstid och hindrar mig inte från att ta ett nytt jobb imorgon om jag bara får ett, jag började studera redan innan min anställning upphörde, alltså utöver ett heltidsjobb.

Känns galet att det ska löna sig att sitta hemma och göra ingenting. Jag kommer ju kollapsa mentalt. Jag har diskuterat detta med handläggare från start, bytt handläggare då den jag blev tilldelad inte var insatt i frågorna men den nya verkar inte mycket kunnigare

Tanken är inte att du "ska sitta hemma och göra ingenting". Tanken är att du ska söka jobb på heltid.
  • Anonym (Plugg)

Varför har du inte rätt till CSN?

Grundreglen är att man inte kan ha a-kassa och plugga samtidgt. Detta gäller komvux, YH, högskola mm. Pluggar du ska du försörja dig genom CSN

Det finsn en del undantag, långtidsarbetslöshet t ex. Som uppsagd kan det finnas specilla stödpaket, kolla med ditt fack. 
  • Anonym (Jenny)

Ja men såklart du inte kan få a-kassa som inkomst när du studerar? Då hade ju alla hellre tagit det istället för csn, som behövs betalas tillbaka.

Hade själv blivit väldigt glad om jag kunde få a-kassa istället för 350000 kr i lån..

• Anonym (S)

Varför har du inte rätt till csn? Har du redan tagit ut bidrag/lån för maximalt antal veckor? Om det är kurser via Komvux ska det inte spela nån roll om det är på dagar eller kvällar. Eller är den inte godkänd för att ge studiemedel? Väldigt få kurser som inte är det.

Ingenting? Söka jobb dag ut och dag in, gå på intervjuer, söka-jobb-aktiviteter osv borde ge dig tillräckligt att göra, och annars borde du ta en hälsosam promenad eller liknande om du har tid över. Men det är ju bra att du tänker på att försöka utbilda dig under tiden!

Vad är det för kurs/er du går via Komvux förresten?
  • Anonym (.....)

Varför har du inte rätt till CSN?
  • Anonym (Fia)
    Känns galet att det ska löna sig att sitta hemma och göra ingenting. Jag kommer ju kollapsa mentalt. Jag har diskuterat detta med handläggare från start, bytt handläggare då den jag blev tilldelad inte var insatt i frågorna men den nya verkar inte mycket kunnigare smile4.gif
    Nu svarade du inte på frågan jag hade i mitt inlägg men med det du säger så verkar det som om det du menar med "handläggare" refererar till någon på arbetsförmedlingen. Det är a-kassan du måste prata med. Det är som sagt väldigt viktigt att du tar de rätta stegen om du inte ska riskera att råka ännu mer illa ut. Har redan nämnt reglerna och vad du måste göra. 

Håller dock med de som undrar varför du inte skulle ha rätt till csn, har du inte ens slutfört gymnasiet låter det konstigt att du inte skulle kunna ha det och känner inte till någon komvux utbildning som inte berättigar till csn. Är det så att du redan provat och misslyckats med att läsa på komvux och därmed måste klara fler kurser innan du kan få igen? I så fall borde de 20 veckorna man kan få godkända räcka. Men igen, det är a-kassan du måste prata med - inte en handläggare på AF, oavsett vilken du byter till. 
  • Anonym (Komvux)

Tack alla som säger att det är a-kassan jag ska kontakta! Min handläggare på arbetsförmedlingen har sagt att allt sköts via dem och att det är dem jag ska ha kontakt med.

Angående csn så är det skolan som har sagt att mina studier inte är bidragsberättigande eller hur det nu uttrycktes.

Jag söker redan aktivt varenda jobb som dyker upp inom det som anses rimligt avstånd (vi har behövt sälja ena bilen och lokaltrafiken är tyvärr sällan ett alternativ då de jobb som är aktuella för mig börjar innan första turen går, vi har usel lokaltrafik här), men kan inte påstå att det är en heltidssysselsättning på något vis. De kurser i arbetssökning/CV kurser mm har jag inte fått plats på då det jag har och anses kunna är för bra, det finns andra med större behov.

Jag hade kunnat sitta av min tid med a-kassa (och givetvis göra begärda aktiviteter, söka jobb mm men det kan jag även göra nu) men det tar otroligt på psyket att hela tiden få negativa svar, jag har som sagt aktivt sökt jobb sedan påsk ungefär, och jag kände att jag mpste göra något mer. Jag kan inte vara stilla, då kommer jag falla djupt ner i mig själv.

Men jag fick idag kontaktuppgifter till en person som jobbar med att hjälpa dem som har svårt med myndighetskontakter, vilket jag uppenbarligen har, så ska ringa imorgon.

Det som känns värst är att all tid och energi jag lagt ner på att få svar så jag kan göra allt rätt, och så får jag han där från 5 myror är fler än 4 elefanter som står och skriker "fel, fel, FEL!"

• Anonym (S)

Bra ts, man ska alltid gå till huvudkällan! Ja, det är väldigt mycket som går via AF men a-kassornas regler har de så klart inte koll på utan och innan, då är det bäst att ringa dem direkt.

Svar på tråden Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?