• Anonym (Komvux)

Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?

Jag blev uppsagd i våras, efter 20 år inom produktionsindustrin, då arbetsplatsen lade ner hela avdelningen och utlokaliserade den till ett annat land. Jag och mina kollegor erbjöds att flytta med, men ja... En river inte upp barn från skola, fsk, släkt och vänner för att föräldrarna ska behålla sina låglönejobb. Min sambo påbörjade en utbildning som hen drömt om hela livet men inte kom in på i ungdomen, där det dessutom är gott om arbete här lokalt, även under studietiden. Ett klokt och logiskt beslut. Själv blev jag då arbetslös. Eftersom jag inte gått klart gymnasiet så har jag börjat med kvällskurser hos komvux, för i dagens värld är inte min yrkeskompetens något värt utan att även ha ett gymnasiebetyg, det finns för många som söker jobb i min kategori och de måste börja sålla någonstans, gymnasieexamen är en lätt ribba att lägga.

Igår fick jag hem ett besked om att jag inte har rätt till a-kassa pga att jag pluggar på komvux! Jag började medan jag fortfarande jobbade, precis så som komvux är utformad att funka vid sidan om arbete, och jag ångrar så att jag var ärlig när min handläggare i förbigående frågade vad jag tänkte göra på dagarna när jag blev ledig. Jag svarade då att tills jag får ett jobb, vi hade redan enats om att det inte är särskilt sannolikt med min utbildningsnivå, tänker jag gå så mycket kurser jag kan för att försöka höja min status, och så att jag kan sänka takten när jag får ett jobb.

Jag frågade om det skulle påverka min a-kassa och fick svaret att "det borde det inte göra", och så nu detta...

Saken är att jag redan fått utbetalningar, så om detta är korrekt har jag 0kr i inkomst och över 20 000kr i skuld att betala tillbaka. Penfar som redan ätits upp i ordets mest direkta bemärkelse då de använts till mat och husrum.

Jag vet varken ut eller in, handläggaren svarar inte på mail, den jag fick rekommenderat att kontakta istället är långledig och ersättaren eventuellt nåbar vissa eftermiddagar... jag har sån panik att hela min kropp stänger ner av stressen.

• Svar på tråden Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?
  • Jemp
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-21 16:12:56 följande:

Nej, jag tycker inte att det hänger ihop. Men jag har hela tiden handlat enligt den information jag fått.

Skolan vill i nuläget inte skriva ett intyg att jag avbrutit studierna, de anser att de kan skriva det i januari, och då skriva att jag avbröt när höstterminen var slut. Jag vet inte varför, kanske den som gör det gått på julledigt?

Jag har frågat om studierna var okej enda från början, och inte fått svar att de inte är det. Jag borde kanske ha drivit på att få ett svar, men den sista tiden på jobbet, parallellt med att studera för första gången på över 20 år, hade jag inte tankekraft över gör att tänka på det.

Nu tänker jag ta julledigt från detta bekymmer.

Om terminerna på komvux är som universitetet, att de går in i januari, är det ytterligare en månad utan a-kassa för din del om intyget inte gäller förrän då?

Har du kollat upp csn förresten? Kanske lönar sig att fortsätta läsa om du kan finansiera det.
  • Anonym (Komvux)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-21 17:36:38 följande:

Förstår att du vill ta julledigt, men innan du gör det se till att du läser noga beslutet om återkrav från a-kassan så att du inte missar något datum du senast måste inkommit med omständigheter du vill åberopa. 

A-kassan förlängde datumet för när jag behövde inkomma med uppgifter, de höll med om att 2,5 i posten innan jag fick deras beslut lämnade mig med väldig kort tid att reda ut något. Mitt nästa datum att passa är 27 december då den chef som borde kunna förklara hur vi ska reda upp den, åtminstonde för detta lokalkontor, unika situation jag är i, borde komma från semester. Det gick inte att boka ett möte innan hen var på plats igen.
    Jemp skrev 2021-12-21 19:11:58 följande:

Om terminerna på komvux är som universitetet, att de går in i januari, är det ytterligare en månad utan a-kassa för din del om intyget inte gäller förrän då?

Har du kollat upp csn förresten? Kanske lönar sig att fortsätta läsa om du kan finansiera det.

Det kan vara förklaringen, jag förlorar många studiepoäng på att avbryta nu, men jag talade med en studievägledare som sa att om det blir kris skulle säkert lärarna vara villiga att låta mig skriva kursprov tidigare pga situationen, nu är flera redan på julledigt så har inte kunnat diskutera det med dem.

Nej, jag har inte rätt till studiestöd eller CSN, det bekräftade studievägledaren.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-21 22:15:30 följande:

A-kassan förlängde datumet för när jag behövde inkomma med uppgifter, de höll med om att 2,5 i posten innan jag fick deras beslut lämnade mig med väldig kort tid att reda ut något. Mitt nästa datum att passa är 27 december då den chef som borde kunna förklara hur vi ska reda upp den, åtminstonde för detta lokalkontor, unika situation jag är i, borde komma från semester. Det gick inte att boka ett möte innan hen var på plats igen.Det kan vara förklaringen, jag förlorar många studiepoäng på att avbryta nu, men jag talade med en studievägledare som sa att om det blir kris skulle säkert lärarna vara villiga att låta mig skriva kursprov tidigare pga situationen, nu är flera redan på julledigt så har inte kunnat diskutera det med dem.

Nej, jag har inte rätt till studiestöd eller CSN, det bekräftade studievägledaren.

Vad är det egentligen för underlig utbildning du läser på komvux som inte ger rätt till CSN?
  • Anonym (.....)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-21 22:15:30 följande:

Eller är det helt enkelt så att du inte har csn-veckor kvar på gymnasienivå?
  • Anonym (Komvux)

Alltså, nu ger jag just upp.

Den chef jag blivit hänvisad till ser inget behov av möte, det finns tydliga anvisningar om vad som ska göras, ombudet borde ha kunskap och jag kan ju besvära mig om jag anser beslutet felaktigt. Det finns inget att reda ut. Tack och hej.

Just nu vill jag lägga mig ner under en sten och dö.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-27 09:43:03 följande:
    Alltså, nu ger jag just upp.
    Den chef jag blivit hänvisad till ser inget behov av möte, det finns tydliga anvisningar om vad som ska göras, ombudet borde ha kunskap och jag kan ju besvära mig om jag anser beslutet felaktigt. Det finns inget att reda ut. Tack och hej.
    Just nu vill jag lägga mig ner under en sten och dö.
    Som sagt jag tror att ni frågar fel personer fel frågor och då blir det lätt så. 

Tyvärr kan ju ingen här hjälpa dig eftersom du vägrar svara på de frågorna som rör viktiga detaljer för att kunna reda upp vad som är rätt väg att gå. Den information du lämnar är i många fall antingen irrelevant, missförstådd eller felaktig för att du av någon anledning ändrar på den av ogrundad anledning. 

Lycka till i alla fall. 
  • Anonym (Komvux)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-27 18:49:08 följande:

Som sagt jag tror att ni frågar fel personer fel frågor och då blir det lätt så. 

Tyvärr kan ju ingen här hjälpa dig eftersom du vägrar svara på de frågorna som rör viktiga detaljer för att kunna reda upp vad som är rätt väg att gå. Den information du lämnar är i många fall antingen irrelevant, missförstådd eller felaktig för att du av någon anledning ändrar på den av ogrundad anledning. 

Lycka till i alla fall. 

Jag har lämnat ut all information jag har fått, att jag inte går in på exakt detaljer har jag svarat på varför, och till syvende och sist är det ju personerna jag har kontakt med IRL som är de beslutande organen, och jag tycker deras information har varit katastrofalt bristfällig. Att du verkar kunna utläsa exakt var det gått fel gör det hela ännu värre, det understryker att det inte borde vara svårt för de inblandade att leda mig rätt.

Denna tråd har blivit min säkerhetsventil, jag kan inte bryta ihop och bli ett nervöst vrak inför barnen.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Komvux) skrev 2021-12-27 19:26:10 följande:
    Jag har lämnat ut all information jag har fått, att jag inte går in på exakt detaljer har jag svarat på varför, och till syvende och sist är det ju personerna jag har kontakt med IRL som är de beslutande organen, och jag tycker deras information har varit katastrofalt bristfällig. Att du verkar kunna utläsa exakt var det gått fel gör det hela ännu värre, det understryker att det inte borde vara svårt för de inblandade att leda mig rätt.
    Denna tråd har blivit min säkerhetsventil, jag kan inte bryta ihop och bli ett nervöst vrak inför barnen.
    Visst är det så att det är krångligt och informationen ofta är fel och ganska absurt att man inte kan lita på arbetsförmedlingen - det har jag påpekat flera gånger. Tyvärr hjälper ju det faktumet inte dig. 

Jag har som sagt ställt några specifika frågor vars svar skulle kunna hjälpa mig att peka dig rätt (och det är inga frågor med någon personlig information) men du har inte svarat på dem utan på helt andra saker som inte är relevanta för att hjälpa dig att lösa det (samt betydligt personligare information än vilket paragraf ni inte hittat!). Det spelar naturligtvis inte någon roll för mig vad som händer med din situation, försökte bara hjälpa då jag tycker det är tragiskt att det är så krångligt och att så många inte vet hur reglerna ser ut (som synts även i den här tråden). 

Tycker du att det har löst sig bra med den hjälp du har fått hitintills IRL? 

Jag vet inte exakt var det gått fel, men det går att utläsa från de svar du får att du troligen ställer fel frågor till fel personer. Frågar du helt fel saker så kommer du inte få några svar som hjälper dig rent praktiskt tyvärr. Även vissa termer du väljer när du beskriver situationen pekar på att du missförstått olika aktörers funktion. 
    Det ingår som sagt i mitt jobb att ha lite mer koll på reglerna inom arbetslöshetsförsäkringen än de flesta. 

Det vore nog mer produktivt att lägga energin på att försöka reda upp det än på att se till att du inte får några svar som kan hjälpa dig samt "säkerhetsventilera" gällande det hela. 

Men jag accepterar att du inte känner så och inte vill ha hjälp, så jag släpper det och hoppas det löser sig ändå. 
  • Anonym (Komvux)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-27 19:48:53 följande:

Visst är det så att det är krångligt och informationen ofta är fel och ganska absurt att man inte kan lita på arbetsförmedlingen - det har jag påpekat flera gånger. Tyvärr hjälper ju det faktumet inte dig. 

Jag har som sagt ställt några specifika frågor vars svar skulle kunna hjälpa mig att peka dig rätt (och det är inga frågor med någon personlig information) men du har inte svarat på dem utan på helt andra saker som inte är relevanta för att hjälpa dig att lösa det (samt betydligt personligare information än vilket paragraf ni inte hittat!). Det spelar naturligtvis inte någon roll för mig vad som händer med din situation, försökte bara hjälpa då jag tycker det är tragiskt att det är så krångligt och att så många inte vet hur reglerna ser ut (som synts även i den här tråden). 

Tycker du att det har löst sig bra med den hjälp du har fått hitintills IRL? 

Jag vet inte exakt var det gått fel, men det går att utläsa från de svar du får att du troligen ställer fel frågor till fel personer. Frågar du helt fel saker så kommer du inte få några svar som hjälper dig rent praktiskt tyvärr. Även vissa termer du väljer när du beskriver situationen pekar på att du missförstått olika aktörers funktion. 

Det ingår som sagt i mitt jobb att ha lite mer koll på reglerna inom arbetslöshetsförsäkringen än de flesta. 

Det vore nog mer produktivt att lägga energin på att försöka reda upp det än på att se till att du inte får några svar som kan hjälpa dig samt "säkerhetsventilera" gällande det hela. 

Men jag accepterar att du inte känner så och inte vill ha hjälp, så jag släpper det och hoppas det löser sig ändå. 

Jag besvarade inte vilken paragraf för att jag inte minns den. Jag har alla papper i en mapp som det tar mig emot att öppna. Däremot tvivlar jag inte på de personer som letat efter den å mina vägnar, de är måhända inte insatta i arbetsförmedling och a-kassa, men nog i att söka upp och särskåda offentliga handlingar, lagparagrafer mm. Jag vill inte skriva ut var jag bor, eller något som riskerar sätta mig på kartan, för jag är helt ärligt rädd att hamna i ännu sämre sits än jag är nu för att någon känt sig orättvist utpekad/uthängd.

Jag har fått stor hjälp av denna tråd! Framförallt med att inse att jag inte kan lita på den information jag får. Just därför tar det på att ju mer jag försöker gräva på djupet desto vidare blir gropen.

Idag ringde jag utan ombudet. Personen tog mig inte på allvar och avfärdade hela problematiken. Jag gick sönder.

Hade jag inte värnat så om min anonymitet hade jag gärna kontaktat dig för närmare rådgivning.
  • Anonym (Fia)

Ok jag gör ändå ett försök att sammanfatta så bra det går med tanke på den information som saknas med några länkar till officiella källor. Det blir nog fortfarande krångligt men ombudet du anlitat kanske kan hjälpa lite bättre. 

Det är som jag tidigare nämnt lite oklart vad du refererar till med saker som "handläggaren" och "utlåtande" och lite annat, har frågat men du har inte svarat så jag får gissa så gott det går. 

Först de officiella källorna, den främsta lagen som är relevant för dig är Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Den hittar du här:

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Den viktigaste paragrafen i ditt fall är 10§ - det är lite långt och omständigt att läsa hela lagen och dessutom innehåller den en massa hänvisningar till att den inte omfattar allt. Därför är det lite lättare att läsa på myndigheten som lagen hänvisar till har rätt att utfärda föreskrifter - IAF (hittar du i dina papper hänvisningar som inte är till ALF, som den ovan är förkortad till, IAFFS är det dessa föreskrifter) Lättast är om du tittar in här:

www.iaf.se/lag-ratt/regelsamlingar/forsakringsbestammelser/

Avsnitt 3 är det som är mest relevant för dig. 

I denna paragraf 10 står bland annat att : "Ersättning enligt denna lag lämnas inte till en sökande som
       1. deltar i utbildning"  - det är grundregeln, deltar man i utbildning kan man inte få arbetslöshetsersättning. 
    Som jag tidigare nämnt finns det några undantag från detta, men de är just undantag. 

Har kikat in lite snabbt på vad det för tillfället står på arbetsförmedlingen om saken under deras avsnitt om ersättning från a-kassa och där står det "Om du vill gå en kurs eller studera medan du söker jobb behöver du kontakta din a-kassa. De beslutar om du får göra det och samtidigt ha ersättning från a-kassan."
    Har inte haft tid att titta på vad det står på hemsidorna på alla 24 a-kassor, men tittade in på Unionen som är en av de största som inte är för akademiker vilken du garanterat inte tillhör med saknad slutförd gymnasieutbildning. Där har de information om saken. Tittade även på IF Metall vilken skulle kunna vara aktuell med det du berättat, de länkar vidare till IAF där informationen enligt ovan finns.
    Vet även att det ingår när man ansöker fråga om man studerar och man intygar även på heder och samvete att de uppgifter man lämnar är riktiga (det står till och med i lagen att man måste!) - det här innebär att när det kommer till huruvida du har rätt till ersättning du inte direkt har något att komma med om handläggaren på arbetsförmedlingen muntligt lämnat annan information, tyvärr. Det är ju naturligtvis jättesorgligt för dig att det blivit fel, men man har stort ansvar själv att läsa det man skriver under. Där finns bara alternativet att du inte gjort, eller ljugit om saken (vilket du hävdar att du inte gjort och jag hoppas är sant, för medveten lögn innebär att akassan även ska polisanmäla dig för misstänkt bidragsbrottslighet). Det här innebär att när det handlar om det rent ekonomiska kommer det inte ha så stor konsekvens att argumentera huruvida handläggaren har sagt fel vilket det på svaren du fått från kontakt med a-kassan och "chefen" (får gissa det är någon chef på arbetsförmedlingen?)låter som. Du får helt enkelt inte rätt till ersättning "bara" för att denne eventuellt sagt fel, du har fortfarande gjort fel och inte läst ordentligt den skriftliga informationen du skrivit under på. Det kan eventuellt ses som förmildrande omständighet för ytterligare sanktioner, men kommer till det senare. 

Det upplevs naturligtvis som hemskt att behöva göra en återbetalning av felaktigt utbetald ersättning, men tyvärr finns det risk för ytterligare sanktioner som är mycket värre konsekvenser för dig av, vilket är anledningen att du behöver reda ut det här på rätt sätt. Om det anses att det blivit fel pga att du varit grovt vårdslös kan du till exempel få frånkännande av dagar (senare dagar du inte får utbetalda även om du då uppfyller rätten till ersättning och som försvinner från din period, de 300 (plus eventuella 150 extra dagar om man är förälder till barn under 18 år), uteslutning för svikligt förfarande (innebär att du inte kan få ersättning från någon annan a-kassa heller under 1 år efter) eventuellt kombinerad med polisanmälan för bidragsbrottslighet. Det är här det är viktigt att kommunicera med a-kassan för större chans att det bara blir återbetalning (vilket det i vissa fall finns möjlighet att få eftergift, men tror inte det är troligt när det är så lågt belopp). Det här är mycket viktigare än att "få rätt" mot arbetsförmedlingen (om de inte gjort andra fel än att bara svarat fel på om studierna skulle påverka din rätt till ersättning). 
    Kan inte råda exakt vad du ska säga/fråga till dem, men det lät på svaret du fick som att du ville ifrågasätta att arbetsförmedlingen rapporterat att du studerat, det är irrelevant om det inte är fel och det är det ju inte enligt vad du själv säger. Det du behöver fråga är om du möjligen kan få det godkänt i efterhand då du ändå aktivt sökt jobb etc. (vet inte hur stora möjligheter det är för dig då det i huvudfallet är att du behöver fråga innan, men det finns rättspraxis i en av länkarna ovan där beloppet som behövde återbetalas nedsatts pga detta), men det skadar inte att fråga - vet inte om jag skulle tycka det värt personligen att driva i flera instanser med allt det innebär för ett så lågt belopp, jag skulle tycka att det i sig vore väldigt jobbigt. Annars fråga vad du behöver göra för att få rätt till ersättning framöver, samt om du kan få godkänt för studier framöver(om det är värt det beror på, vidare till det nedan angående komvux då det är begränsat till max 20 veckor totalt under en ersättningsperiod). 

Det är väldigt skumt det där med komvux och inte rätt till CSN, som flera nämnt berättigar normalt komvux utbildningar till studiemedel. Den viktigaste frågan där är varför. Om det är för att du redan använt maximal tid med studiemedel på den nivån (kan finnas möjlighet till dispens, bäst att kontakta CSN om i så fall), eller om det är någon konstig variant och på någon annan vuxenutbildning än komvux eller någon annan specialutbildning. I det fallet kanske det är en bättre idé att gå en annan mer vanlig komvuxutbildning som berättigar till studiemedel (obs du bör då se till att det är på heltid då du aldrig kan få a-kassa samtidigt med studiemedel oavsett % av studier). Har du försökt gå gymnasiet tidigare på komvux och misslyckats och därmed inte kan få studiemedel är det kanske en bättre idé att prata med arbetsförmedlingen om en arbetsmarknadsutbildning om du behöver skola om dig för att kunna få jobb. Så huruvida det är värt att utnyttja de begränsade veckorna till möjlighet att få arbetslöshetsersättning samtidigt med studier på deltid? Kan du få det retroaktivt är det naturligtvis det absolut bästa valet, men om du inte kan det vet jag inte om jag personligen skulle vilja "slösa" det på lite allmänna kurser på komvux som inte ens berättigar till studiemedel om de inte leder till något konkret du kan få jobb på efter de 20 veckorna. 

Sen ska du naturligtvis klaga på arbetsförmedlingen om de ger felaktig information, man borde verkligen kunna lita på vad de säger. Det är dock något separat och inte något du kommer ha så mycket hjälp av. Har du inte bett att få byta handläggare där skulle jag absolut be om det, det förtroendet är ju förbrukat. Men som sagt så finns den rätta informationen tillgänglig på många ställen och du har även skrivit under på att du tagit del av den och lämnar riktiga uppgifter (vilket du inte gjort då det då aldrig hade blivit någon utbetalning att få återkrav på). 

Vet inte om det är så mycket tröst, men du är inte den enda som slarvar med det här och det blir fel och gemene man har inte koll på alla reglerna runt det här (även om de flesta ser de allmänna reglerna när de ansöker så är det få som har full koll på reglerna runt lämpligt arbete till exempel vilket jag berört ovan och varför jag fann det viktigt att besvara och rätta de missuppfattningar som ofta kommuniceras gällande det). 

Du behöver inte svara på det ovan, jag släpper det här nu men förhoppningsvis har du nu lite mer grepp om vad du behöver göra och vad du behöver fråga vem om samt officiella ställen att leta bland de regler som gäller. Är det någon specifik paragraf det hänvisas till  och ni ändå inte hittar kan jag naturligtvis hjälpa till att försöka söka upp den. 
    Hoppas det löser sig för dig. 

• Anonym (Komvux)

En snabb uppdatering, har fått hjälp av advokat (via ombudet) och denna vet vad som gäller. På Arbetsförmedlingens utlåtande hänvisas till en lag som inte längre är i bruk, ihopskrivet med paragraf- och styckehänvisning till den nya lagen. Därför har vi inte kunnat hitta något, då det som hänvisats till inte finns. Sedan har de i text åberopat den gamla lagen, med paragrafer från den nya som stöd.

Det verkar vara här skon klämmer. Någon är rejält okunnig och har ställt till en ordentlig röra.

Men nu han jag andas ut. För nu stämmer det vi lyckats hitta på egen hand.

Som grädde på moset blev jag kallad till en intervju idag, motsvarande min gamla befattning, med ca 1000kr högre grundlön. Skiftesarbete kan förekomma, men en del av arbetsbeskrivningen är effektiv arbetsplanering, dvs undvika ob-tillägg så långt som möjligt, och det är en av mina styrkor, så just nu känns livet kanska ljust.

Och får jag jobbet kan jag fortsätta helt obehindrat med mina kurser.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Komvux) skrev 2022-01-04 16:55:27 följande:
    En snabb uppdatering, har fått hjälp av advokat (via ombudet) och denna vet vad som gäller. På Arbetsförmedlingens utlåtande hänvisas till en lag som inte längre är i bruk, ihopskrivet med paragraf- och styckehänvisning till den nya lagen. Därför har vi inte kunnat hitta något, då det som hänvisats till inte finns. Sedan har de i text åberopat den gamla lagen, med paragrafer från den nya som stöd.
    Det verkar vara här skon klämmer. Någon är rejält okunnig och har ställt till en ordentlig röra.
    Men nu han jag andas ut. För nu stämmer det vi lyckats hitta på egen hand.
    Som grädde på moset blev jag kallad till en intervju idag, motsvarande min gamla befattning, med ca 1000kr högre grundlön. Skiftesarbete kan förekomma, men en del av arbetsbeskrivningen är effektiv arbetsplanering, dvs undvika ob-tillägg så långt som möjligt, och det är en av mina styrkor, så just nu känns livet kanska ljust.
    Och får jag jobbet kan jag fortsätta helt obehindrat med mina kurser.
    Det du skriver går dock fortfarande inte riktigt ihop då du inte direkt har någon "lag som inte längre är i bruk" inom området, däremot paragrafer som inte är det, men om man tittar på rätt officiellt ställe (länken jag lade in till svensk författningssamling) så finns alla de paragrafer som inte längre används fortfarande med och noterade att de upphävts av olika anledningar så ni skulle fortfarande ha hittat dem. 
    Igen så bör det heller inte vara särskilt relevant vad det nu är för "utlåtande" från arbetsförmedlingen du talar om gällande huruvida det är tillåtet att studera med arbetslöshetsersättning, det kan bara göra det om de hävdar att du studerat och inte gjort det (samt naturligtvis de fall där de rapporterar att man inte sköter sitt sökande etc. men det är ju inte det de handlar om här) men det är du ju klar med att du gjort. Din rätt till arbetslöshetsersättning är något som är mellan dig och a-kassan och vad arbetsförmedlingen skriver för "utlåtande" blir irrelevant i de omständigheter som du skrivit. Det kan naturligtvis vara så att du framställt omständigheterna helt fel pga missförstånd, men har du studerat utan att inhämtat tillstånd från a-kassan innan (vilket man får anta att du inte har efter som du blev förvånad över den saken) så har du inte rätt till arbetslöshetsersättning. Hade du däremot inte studerat men arbetsförmedlingen hävdat att du gjort det till a-kassan, DÅ hade det varit relevant vad som står i det de skriver.  Sen ska det naturligtvis stå rätt, men det ger inte dig rätt ändå av de anledningarna ovan. 

Jättebra med jobbet dock, hoppas du får det, då blir det ju dessutom lättare att betala tillbaka. 
  • Anonym (Komvux)

Uppdatering:
    Jag fick inte det jobbet, men ett korttidskontrakt som nog kunde klassas som lågstatusjobb, men alla pengar är bättre än inga pengar.
    Jag har fått bekräftat att jag har haft fel kontakt på arbetsförmedlingen, däremot ingen info om varför denna person, som bara skulle skriva in mig och slussa mig vidare har behållit mig och skött mitt ärende. Just nu står jag på kö till (förhoppningsvis) rätt sorts kontrakt.
    Jag har avbrutit mina kurser, men hittills har inte de intyg över detta som jag skickat in godkänts. Skolans sekreterare var helt förbluffad.
    Jag har även fått ett annat tidsbundet jobb fram till sommaren, som egentligen kräver utbildning men eftersom det är ett vikariat som behövde bemannas omedelbart nöjde de sig med personliga egenskaper. Viljet är tur för mig, då får jag en post i CVn för kynskaper jag har men inte använt i denna form förut

• Anonym (Komvux)

Jag har fått rätt i mitt ärende. Jag hade rätt till arbetslöshetsersättning eftersom jag kunde ta emot ett heltidsjobb. Tyvärr har för lång tid gått för att jag ska få söka retroaktivt och advokaten som hjälpte mig i ärendet rekommenderar JO-anmälan. Jag har inte orkat göra det ännu, men förstår att jag borde. Han länkade mig även ett fall från i somras som hade väldigt många likheter med mitt eget.
    Just nu sitter jag på ett ettårigt avtal, på ett jobb jag aldrig ens föreställt mig att jobba med, och har återupptagit studierna.

• Fröken Allvar

Grattis! Väl kämpat. 

Svar på tråden Kan jag inte få a-kassa om jag läser kurser på komvux?