• mialinn

    När skaffar man barn?

    Hej!

    Jag är 28 år, jag och min sambo (också han 28) har varit tillsammans i drygt 2 år. Vi har en fin relation, båda har bra jobb med bra inkomst, och jag vet att jag vill dela resten av mitt liv med honom. Dock har ingen av oss har ett särskillt stort barnintresse. Jag känner inte av någon biologisk klocka, inget längt efter att bli en mamma och även fast jag tycker om mina vänners barn så känner jag att de räcker i små doser. Med det sagt så vet jag att jag vill bli mamma någon dag och jag känner mig trygg i att jag skulle vara en bra sådan. Min fråga är väl egentligen, när kör man? Jag vågar inte förlita mig på att en barnlängtan kommer att infinna sig naturligt och vi har ju alla förutsättningar på plats (ekonomi, boende, en bra relation osv.). Ska man bara köra och hoppas att alla bitar faller på plats när barnet kommer?

    Jag är nog också rädd att ett barn ska förstöra den fina tillvaron som vi har nu. Så jag tar gärna emot lite pepp: Vad är det som är så KUL med att ha barn?

  • Svar på tråden När skaffar man barn?
  • GGN

    Varför skaffa barn om du trivs med tillvaron?

    Jag anser absolut inte att man ska skaffa barn och hoppas att allt bara faller på plats och känns bra automatiskt. Det kan faktiskt vara helt fel livsstil för dig och/eller timing.

  • Ocdmänniska

    Du vet att du inte behöver skaffa barn va?

    Varför skaffa när du inte direkt har någon längtan, kan det vara att du tänker att du ska ha barn bara för att det är normen?

  • Seven Costanza

    Svarar utifrån hur jag själv hade önskat göra. Om du känner att ni har allt på plats så skulle jag avvakta minst två år och bara njuta av det jag åstadkommit hittills. Jobba, spara pengar, resa om ni vill det, renovera om det behövs etc. När man väl har barn går allt i hundratio (känns det som för mig) så om det inte hade passat rent praktiskt för oss att bli gravid vid 31 så hade jag gärna avvaktat lite till eftersom jag var ganska sen ut i riktiga arbetslivet och gärna hade hunnit jobba, spara och resa lite mer innan man blev så vuxen och ansvarsfull förälder och måste vänja sig vid att allt kretsar kring vad som passar barnets mat- och sovklocka . Skitjobbigt är det i början med barn och det är en stor omställning men så fort bebisen börjar le mot dig (runt två-tre månader) så smälter man och kan blunda och ta fram bilden av det där leendet i huvudet även när man vaggar en gråtande bebis mitt i natten. Det är stor skillnad när det är ens eget barn och den kärleken är värt allt. Lycka till!

  • Lönnsirap

    Nån gång behöver man välja om man vill vänta och se, eller om man vill köra på och se om det blir barn.

    Oavsett så är det minst 9 månader framåt i tiden innan ett ev. barn dyker upp. Och det kan också dröja flera år innan det tar sig.

    Tror man att man vill bli förälder är det på många sätt rimligt att bara starta och se. Men det kan också vara fullständigt rimligt att också faktiskt inte ens försöka innan man känner sig redo.

    Jag tänker att det inte är smart att ha massa "bekväma" år bakom sig, utan att det faktiskt är rimligt att försöka efter några år tillsammans. För det man vill leva med resten av livet när man är nykär är något annat än det som man vill leva med resten av livet med en 2 åring.

  • Grindleguts
    mialinn skrev 2021-12-09 21:32:27 följande:
    När skaffar man barn?

    Hej!

    Jag är 28 år, jag och min sambo (också han 28) har varit tillsammans i drygt 2 år. Vi har en fin relation, båda har bra jobb med bra inkomst, och jag vet att jag vill dela resten av mitt liv med honom. Dock har ingen av oss har ett särskillt stort barnintresse. Jag känner inte av någon biologisk klocka, inget längt efter att bli en mamma och även fast jag tycker om mina vänners barn så känner jag att de räcker i små doser. Med det sagt så vet jag att jag vill bli mamma någon dag och jag känner mig trygg i att jag skulle vara en bra sådan. Min fråga är väl egentligen, när kör man? Jag vågar inte förlita mig på att en barnlängtan kommer att infinna sig naturligt och vi har ju alla förutsättningar på plats (ekonomi, boende, en bra relation osv.). Ska man bara köra och hoppas att alla bitar faller på plats när barnet kommer?

    Jag är nog också rädd att ett barn ska förstöra den fina tillvaron som vi har nu. Så jag tar gärna emot lite pepp: Vad är det som är så KUL med att ha barn?


    Det finns ingen perfekt tid att skaffa. Även om ni inte känner längtan just nu, skulle jag säga att det låter som att ni har ett stabilt liv just nu och det är ju en klar positiv aspekt. Skulle du RÅKA bli gravid så har ni alla möjligheter att skapa en bra tillvaro för er och barnet.

    Kul med att ha barn... det är ju så många saker. De blir fascinerade av allt. Resonerar så roligt. Uttrycker sig på alla sätt de kan, rättframt. Oblyga (som små iaf). Gläds åt så mycket. Gosiga och kramgoa (igen som små iaf). Man ser sig själv i dem samtidigt som de utvecklar sin egen personlighet.
  • mialinn

    Tack för alla bra perspektiv! Jag tror att vi säkert väntar i minst ett år till innan vi börjar försöka. Även fast jag inte känner någon fysisk längtan så märker jag att mitt barnintresse ändå ökar. Och jag vet såklart att man inte måste skaffa barn, men jag vet också att jag vill (om det går) bli mamma någon dag.

    Och tack för peppen också! Jag tycker det finns en trend på instagram just nu när man ska visa "hur det faktiskt är att ha barn" som någon sorts diskbänksrealism, istället för att visa upp en polerad fasad. Vilket såklart är jättebra på många sätt, men det samlade intrycket blir att det verkar vara rövjobbigt att ha barn?

Svar på tråden När skaffar man barn?