• Anonym (Cissi)

    Hur lång kö till ivf

    Jag och min man vill skaffa barn. Det går inte. Vill inget hellre än att dricka latte gravid på stan och välja bäby-kläder, klaga på gravidkrämpor och känna bäby sparka och fundera på barnnamn. Har redan köpt en del bebissaker av ren längtan och funderat på namn. Men vi har nu sökt hjälp då det inget blir och ett spännande aktivt sexliv har gått till att bli tvångsmässiga ritualer för att få till en graviditet.

    Vi har allt annat på plats (köpt bostad i bra område, bra och spännande karriärer, rikt socialt liv och många intressen). Undrar nu hur en utredning går till och hur lång väntetid det är till ivf? Vi är 37 resp 38 år och försökt några månader.

  • Svar på tråden Hur lång kö till ivf
  • Anonym (Häpp)

    "Några månader" är ingenting, ni måste ha försökt i minst ett år innan ni kan få hjälp.

    Min erfarenhet är att det inte är speciellt lång kö, vi fick komma för utredning (det är det man börjar med) direkt. Sen testade vi insemination två gånger när alla tester var gjorda, det tog någon månad. När det misslyckades så fick vi remiss för IVF. Gissar att det tog kanske ett halvår-1 år totalt. Sen tog det fyra år innan vi fick barn. IVF är otroligt påfrestande både fysiskt och psykiskt, stressa inte dit.

    Det här varierat säker mellan regionerna och corona påverkar säkert kötiderna för utredningens tester men någon direkt väntetid upplevde jag inte.

  • Anonym (Elsa)

    Vi är i samma ålder och har försökt få ett syskon till vårt barn i över ett år. Ivf via landstinget är gratis men typ ett års kötid har jag hört. Ivf privat kostar ca 40.000 kr och då kan man börja direkt. Men första steget kanske är att boka tid hos läkare eller gynekolog och utreda fertiliteten? Jag gjorde det i våras och min man ska göra det nu. Men vi försöker ha tålamod också, det kan ta lång tid när man är äldre.

  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-12-10 16:01:20 följande:

    Vi är i samma ålder och har försökt få ett syskon till vårt barn i över ett år. Ivf via landstinget är gratis men typ ett års kötid har jag hört. Ivf privat kostar ca 40.000 kr och då kan man börja direkt. Men första steget kanske är att boka tid hos läkare eller gynekolog och utreda fertiliteten? Jag gjorde det i våras och min man ska göra det nu. Men vi försöker ha tålamod också, det kan ta lång tid när man är äldre.


    Fast ni får väl inte ivf via landstinget/regionen om ni redan har ett barn? Eller är det olika mellan regionerna kanske?
  • Anonym (...)

    För dom flesta tar det minst 7 mån att bli gravida. Jag är själv inne på femte försöket men jag vet hur det känns..Första gick ju hur enkelt som helst( var dock inte planerad).

    Jag tror ni kommer bli gravida utan problem om ni bara slappnar av och ger det lite tid :). Ställ in er på 1 år även fast det kanske känns jobbigt.

  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Häpp) skrev 2021-12-10 16:09:33 följande:

    Fast ni får väl inte ivf via landstinget/regionen om ni redan har ett barn? Eller är det olika mellan regionerna kanske?


    Nej, det stämmer, det är så i hela Sverige. Men jag tänkte att det blir gratis för Ts.
  • Anonym (Stegvis)

    När ni försökt ett halvår kan ni söka hjälp. Detta pga att de flesta regioner erbjuder utredning när kvinnan passerat 35. Beroende på vad utredningen visar får man sen hjälp. Inte alls säkert IVF blir första steget.

  • Anonym (Cissi)

    Vi funderar på att söka hjälp hos privat klinik för vi har bestämt att vi SKA ha barn nu och man vill inte riskera att det inte funkar. Så vi kollar runt bland olika kliniker.

  • Anonym (Cissi)
    Anonym (a) skrev 2021-12-10 19:05:39 följande:

     bäby?


    Ett spädbarn, bebis eller bäbis (även baby förekommer, men avråds av SAOL)[1][2] är en människa upp till ungefär ett års ålder. I medicinska sammanhang räknas ett spädbarn som nyfött under de 28 första dagarna (från födseln till maximalt fyra veckor efter födseln; yngre än en månad gammal). Termen "nyfödd" omfattar underburna barn (födda före 37 + 0 veckor), överburna barn (födda efter 42 + 0 veckor) och barn som är fullgångna (födda i vecka 37 + 0 till och med vecka 42 + 0)[3].
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Stegvis) skrev 2021-12-10 18:19:52 följande:

    När ni försökt ett halvår kan ni söka hjälp. Detta pga att de flesta regioner erbjuder utredning när kvinnan passerat 35. Beroende på vad utredningen visar får man sen hjälp. Inte alls säkert IVF blir första steget.


    Vad kan det bli fråga om. Vill helst inte dra ut på tiden nu med massa onödigt trams, nu vill vi ha våra efterlängtade barn.
  • Sockerikaffet
    Anonym (...) skrev 2021-12-10 16:13:41 följande:

    För dom flesta tar det minst 7 mån att bli gravida. Jag är själv inne på femte försöket men jag vet hur det känns..Första gick ju hur enkelt som helst( var dock inte planerad).

    Jag tror ni kommer bli gravida utan problem om ni bara slappnar av och ger det lite tid :). Ställ in er på 1 år även fast det kanske känns jobbigt.


    Kanske lite ot men? Det stämmer inte att det tar 7 månader för de flesta. Medianen är 3 månader vilket betyder att hälften av alla par som försöker bli gravida blir det på en, två eller tre månader. (Genomsnittet är 7 månader men det är lite irrelevant eftersom det dras upp kraftigt av de som försöker i många år)
  • Anonym (a)
    Anonym (Cissi) skrev 2021-12-14 17:25:06 följande:
    Ett spädbarn, bebis eller bäbis (även baby förekommer, men avråds av SAOL)[1][2] är en människa upp till ungefär ett års ålder. I medicinska sammanhang räknas ett spädbarn som nyfött under de 28 första dagarna (från födseln till maximalt fyra veckor efter födseln; yngre än en månad gammal). Termen "nyfödd" omfattar underburna barn (födda före 37 + 0 veckor), överburna barn (födda efter 42 + 0 veckor) och barn som är fullgångna (födda i vecka 37 + 0 till och med vecka 42 + 0)[3].
    Du förstod väl vad jag menade? En stavning som jag inte sett och då har jag sett mångaFlört
  • Qami
    Anonym (a) skrev 2021-12-14 17:41:46 följande:

    Du förstod väl vad jag menade? En stavning som jag inte sett och då har jag sett många

    //


    Har heller aldrig sett det, jag försöker uttala det för mig själv men det låter bara jäkligt skumt :P
  • Anonym (Stegvis)
    Anonym (Cissi) skrev 2021-12-14 17:26:04 följande:
    Vad kan det bli fråga om. Vill helst inte dra ut på tiden nu med massa onödigt trams, nu vill vi ha våra efterlängtade barn.
    Vadå trams? Ni kommer absolut inte få IVF bara för att även om ni går privat. Utredning får ni via regionen efter ett halvår. Den kanske visar ett enkelt fel som lätt avhjälps med annat än IVF. Eller så gravt fel som inga spermier. Det är ju därför man måste göra en utredning först. Hittas inga fel avråds man från IVF innan det gått minst kanske 2 år eller tills man uppnått åldersgränsen. Då kan man gå privat.

    Jag kan upplysa om att alla som försöker få barn vill ha det snabbt. Men ibland går det inte. Och då får man söka hjälp, försöka med vad som erbjuds eller gå privat eller som för oss till slut åka utomlands. 
  • Anonym (...)
    Sockerikaffet skrev 2021-12-14 17:35:22 följande:
    Kanske lite ot men? Det stämmer inte att det tar 7 månader för de flesta. Medianen är 3 månader vilket betyder att hälften av alla par som försöker bli gravida blir det på en, två eller tre månader. (Genomsnittet är 7 månader men det är lite irrelevant eftersom det dras upp kraftigt av de som försöker i många år)
    Det visste jag inte. Vart kan jag läsa om det? Har endast läst, utan att jag specifikt sökt efter det, att det oftast tar lite tid att blir gravid. Läser som sagt gärna ifall du kan länka :)
  • Anonym (median)
    Sockerikaffet skrev 2021-12-14 17:35:22 följande:
    Kanske lite ot men Det stämmer inte att det tar 7 månader för de flesta. Medianen är 3 månader vilket betyder att hälften av alla par som försöker bli gravida blir det på en, två eller tre månader. (Genomsnittet är 7 månader men det är lite irrelevant eftersom det dras upp kraftigt av de som försöker i många år)
    Var kan man läsa att medianen är 3 månader? Är förvånad att det är såpass lågt, även om en fördelning med lång svans såklart rätt stora skillnader på medel och median.
  • Anonym (...)
    Anonym (median) skrev 2021-12-14 22:46:54 följande:
    Var kan man läsa att medianen är 3 månader? Är förvånad att det är såpass lågt, även om en fördelning med lång svans såklart rätt stora skillnader på medel och median.
     Jag blev också lite förvånad då jag läst tvärtom och det verkar vettigt då man liksom bara har några dagar på sig. Har inget emot att bli bevisad motsatsen dock^^. 
Svar på tråden Hur lång kö till ivf