• Anonym (Häpp)

Hur lång kö till ivf

"Några månader" är ingenting, ni måste ha försökt i minst ett år innan ni kan få hjälp.

Min erfarenhet är att det inte är speciellt lång kö, vi fick komma för utredning (det är det man börjar med) direkt. Sen testade vi insemination två gånger när alla tester var gjorda, det tog någon månad. När det misslyckades så fick vi remiss för IVF. Gissar att det tog kanske ett halvår-1 år totalt. Sen tog det fyra år innan vi fick barn. IVF är otroligt påfrestande både fysiskt och psykiskt, stressa inte dit.

Det här varierat säker mellan regionerna och corona påverkar säkert kötiderna för utredningens tester men någon direkt väntetid upplevde jag inte.

• Anonym (Häpp)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-12-10 16:01:20 följande:

Vi är i samma ålder och har försökt få ett syskon till vårt barn i över ett år. Ivf via landstinget är gratis men typ ett års kötid har jag hört. Ivf privat kostar ca 40.000 kr och då kan man börja direkt. Men första steget kanske är att boka tid hos läkare eller gynekolog och utreda fertiliteten? Jag gjorde det i våras och min man ska göra det nu. Men vi försöker ha tålamod också, det kan ta lång tid när man är äldre.

Fast ni får väl inte ivf via landstinget/regionen om ni redan har ett barn? Eller är det olika mellan regionerna kanske?
Svar på tråden Hur lång kö till ivf