Drottningen1970 skrev 2021-12-12 17:13:36 följande:
Låter som om din far brister som förälder. Du och dina syskon behöver stöd. Som förälder skiter man inte bara i julen när man har barn. Är helt övertygad om att er far brister på andra områden också utifrån detta.
Förhoppningsvis kan han tänka sig bidra med lite pengar i alla fall. Dina pengar kan räcka till varsin liten julklapp till barnen (inte till pappa) Julmat i form av sånt som barn brukar uppskatta. Köttbullar, prinskorv, ett paket färdig julskinka från ica. Ägghalvor.
Gå ut och plocka lita granris som du sätter i vas och dekorera. Lite julmusik på telefonen och kalle anka på tv så är du hemma.
Sen behöver du efter jul berätta för någon annan vuxen om er situation så att pappa kan få stöd i att vara en fungerande förälder.
Kanske han gör. Han har i alla fall inte lust att fixa jul.
Juldekorationer har vi på vinden, inklusive en plastgran så där går det ingen nöd på oss. Det här är en jul, jag är 17 år, det finns 17 år minst att falla tillbaka på. Fast jag funderar på hur jag ska få upp julgardinerna överallt. Vissa fönster står det möbler för som jag kan stå i och kanske nå upp i alla fall från borden. Fönstrena är lika höga som jag är lång.