Svår fråga om ekonomi i parförhållande
Jag förstår inte heller kopplingen, för mig är det två helt separata saker.
Du hade 1 miljon kronor med dig in i ert husköp. Det är DINA pengar. Det är inte helt säkert att du ska hantera det som din pensionförsäkring i relation till din sambo. Utan när man lever tillsammans så har man gemensamt ansvar för den standard man har. Snarare är det så att om pengarna är investerade i huset, dvs det är inga pengar som du kommer åt för konsumtion.. då ska ju han kompensera dig löpande för att du kommer att få lägre pension längre fram.
Då kommer huspengarna att spela mindre roll på totalen.
För mig är det fullkomligt ofattbart hur man kan leva i den här typen av ekonomisk misär. Du kan inte följa med på resor, du har en annan ekonomisk standard. Ni lever väl tillsammans???
Du har gjort det yrkesval du gjort, han har gjort sitt. Det råkar sig så att han tjänar mer men ni båda gör väl så gott ni kan inom era respektive områden?
Alltså vore det mer rättvist om ni räknade ut era fasta kostnader och bidrog utifrån vad ni tjänar. Och det ska också räknas rättvist, dvs om du vabbat 7 dagar en månad så ska du inte "lida" av det, för han kunde lika gärna varit hemma?
Du kommer aldrig komma ikapp om ni ska fortsätta ha det som nu, aldrig.