• Diwa

Vart kommer likmaskarna ifrån?

Likmask är ett samlingsbegrepp för de små vita maskar som man hittar på döda djur efter ett tag. Masken utvecklas av äggen från flugor och skalbaggar som lockats till den döda kroppen av lukten.
    En vanligt förekommande tro är att masken uppstår "av sig själva" i en död kropp. Eller att maskäggen ligger latenta i kroppen och börjar utvecklas först när värdkroppen är död. Detta är dock felaktigt.
    Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Likmask

=) kunde ju inte låta bli att googla lite på det
  • Diwa

näää den köper jag inte...

När jag var liten kom ett gäng svarta änkan med konsums bananleverans...(de spärrade hela butiken )

Då sa alla att dessa la ägg under skinnet och att denna böld sen skulle spricka och ut skulle miljoner nya spindlar komma *burr*

alla vi småungar kollade våra kroppar efter bulor som kunde vara spindel bon länge efter det

• Diwa

Björkeli:

På ett boende härikring fick en pensionär ett infekterat sår...när hon väl kom in hade hon likmask i såret...hon fick då bo i akutlägenhet ett tag och där blev hon bra?

så det går väl bort med hygien antar jag?

• Diwa
    Björkeli skrev 2006-03-22 23:35:55 följande:
    Diwa: Aha, men jag tänkte om kroppen är död och inte hittas på typ 2år. Om likmasken äter ihjäl sig eller växer upp och blir en anständig fluga och flyger iväg.

hahahaha...jooo de äter tills de blir stora som T-rex sen flyger de runt och kökar hästar

Läste ditt inlägg helt galet...för trött nu

Nää jag tror maskarna äter tills de utvecklas till flugor precis som andra arter som går från larv till flygfä=)
Svar på tråden Vart kommer likmaskarna ifrån?