• dekad

Vart kommer likmaskarna ifrån?

Åh vad äckliga tankar. Men grejen med dom där flugorna är väl att dom bara lägger ägg i död vävnad. Därför man kan använda vissa flugor för att få bort död vävnad på levande människor...dom äter bara det döda och låter bli det friska =)

• dekad

hahaha, nee, men jag blir lite äcklad...gillar inte insekter för fem öre

• dekad

Den där behandlingen ska tydligen vara synnerligen effektiv om man t.ex. är ute i vildmarken och skadar sig...om man låter död vävnad vara kvar kan man ju få blodförgiftning och dö, men om man låter såret vara öppet en dag innan man täcker över det hinner flugor lägga ägg i det (om man då inte viftar bort dom...). Sen är det bara att vänta på att äggen kläcks, larverna äter upp den döda vävnaden och sen försvinner (tror jag...vet ju inte detaljerna sååå bra då jag inte riktigt varit med om det ), sen är chanserna för att det ska läka utan allvarliga komplikationer större, eftersom såret är rent, om man nu slipper andra sjukdomar som infektion av bakterier. Tror att jag lärde mig det via tvn

• dekad

Sannispannisen: jaa, om man nu vill ut i vildmarken och skada sig vet man vad man har för hjälp av naturen Flugor kan alltså vara lika hjälpsamma som blodiglar...*blä* Har hört att det ska kittla rätt bra när man använder sig av flugorna.

• dekad

Björkeli: joo, men jag är lite skadad och kan ju inte låta bli att läsa/lyssna när jag hör om sånt...dessutom lägger jag det på minnet

Svar på tråden Vart kommer likmaskarna ifrån?