• Honsomvill

Ska man planera vilken månad man vill att barnet föds i?

Lite så som rubriken lyder.. Hur många av er tycker att det är "viktigt" att planera vilken månad ni blir gravida i, för att "styra" vilken månad barnet föds i?

Vi gjorde det med våra två barn, men nu pratar vi om ett tredje barn och ska man gå efter hur vi tänkt med de två första, ska vi inte bli gravida förens Maj fram till Augusti - typ, då vi tyckt om att få barn under början av året. 

• Svar på tråden Ska man planera vilken månad man vill att barnet föds i?
  • lövet2

Ska och ska - jag ser inget fel med det, så länge man inser att det inte alltid blir som man tänkt sig. Vårt januaribarn t ex kom lite för tidigt och blev ett decemberbarn ...

• Jag är bara jag

Det går inte. Man kan försöka, men barn kommer när de kommer. Efter ett försök eller tio års kamp, på b.f eller 4 månader för tidigt som för en vän till mig.

• Honsomvill
    Jag är bara jag skrev 2021-12-17 21:18:59 följande:

Det går inte. Man kan försöka, men barn kommer när de kommer. Efter ett försök eller tio års kamp, på b.f eller 4 månader för tidigt som för en vän till mig.

Så är det absolut!

Nu vet ju vi sedan tidigare att vi har väldigt lätt för att bli gravida och har ju då också den möjligheten många annars saknar, att kunna ?planera? månad. Vilket enbart är en lyx och inget man ska förvänta sig.
  • nernu

Ja det har vi gjort. Gjorde en paus på en månad för att det inte skulle bli i slutet på december. Hade inte velat föda i juli augusti heller.

Och man måste kunna diskutera det som är normalt för många utan att bli uppläxad om att alla minsann inte har det så lätt och barn är inget man skaffar. Ts har uppenbarligen inga svårigheter att få barn.

• Hallonpaj83

Hade inte en tanke på det. Det enda jag ville var väl att barnet inte skulle få sin födelsedag i december pga alla andra firanden som sker då..

• snöblask

Jag hade inte vågat det. Vill man ha barn så vill man oavsett när på året det sker. Det är så mycket oro ändå kring att skaffa barn, ev fosterdiagnostik, barnets första år, alla sjukdomar som härjar så personligen skulle jag aldrig tänka månad. Är barnets största bekymmer att vara född sist i klassen så blir jag lycklig för det är ju ett bekymmerfritt liv typ.

• Jag är bara jag
    Honsomvill skrev 2021-12-17 22:40:11 följande:
    Så är det absolut!
    Nu vet ju vi sedan tidigare att vi har väldigt lätt för att bli gravida och har ju då också den möjligheten många annars saknar, att kunna planera månad. Vilket enbart är en lyx och inget man ska förvänta sig.
     Fertilitet är inget bestående som alltid ger samma resultat. En bekant försökte 10 år med första och inte alls med andra- hon blev gravid när första barnet var 4 månader. Det kan gå åt andra hållet också. Du verkar dock lite medveten om det så bli inte chockad om det tar tid eller barnet vägrar komma på b.f.
  • Anotherone

Ja och nej. 
    Det är inte alla förunnat att ens tänka i de banorna men har man en viss preferens så visst.
    Vi ville gärna ha barn tidigt på året när vi önskade oss att bli föräldrar första gången. Det "funkade" enligt beräkningarna och bf blev i slutet på januari. Sen när det var dags för syskon så fanns inga såna tankar alls faktiskt, jag var bara så glad över att kunna bli gravid igen så vilken månad den bebisen skulle komma var helt irrelevant.

• asdfgh

Vi försökte styra så att det inte blev december/januari men resten av året brydde vi oss inte så mycket om.

• Norrut

Viktigt och viktigt. Vi försökte medvetet tajma in andra barnet till början av året precis som storebror, så att vi kunde återanvända samma babykläder (ingen missmatchning mellan vinterkläder och sommarkläder storleksmässigt).

Har dessutom alltid tyckt att det varit praktiskt att kunna köpa alla födelsedagspresenter på rea efter jul - både jag och sambon fyller år tidigt på året så vi är vana vid det, och planeringen med barnen funkade, så nu får vi allt köpande och firande avklarat mellan december och mars och det passar oss utmärkt :) Men hade barnen dröjt lite hade det inte gjort något.

Blir det en trea försöker vi antagligen satsa på vår/sommar så att det inte blir FÖR späckat födelsedagsschema i början på året, haha. Kan ju vara kul att ha möjlighet att fira utomhus också.

Svar på tråden Ska man planera vilken månad man vill att barnet föds i?