• Anonym (Anonym)

Hur bestämmer man var man ska fira jul?

Ni som har en partner, hur brukar ni fira jul ihop? Vems familj är ni hos? Hur bestämmer man?

Detta är vår första jul tillsammans eftersom vi blev tillsammans i somras. Vi bor inte ihop. Hans föräldrar är separerade och det är mina också. Vi vill fira jul ihop och han vill såklart fira med sin familj medan jag vill att vi ska vara hos min familj. Vi har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra och det börjar dra ihop sig. Hur gör ni andra? Vad är mest rättvist?

• Svar på tråden Hur bestämmer man var man ska fira jul?
  • Anonym (Dela på er)

Vänta med att fira jul ihop... Man måste inte fira ihop när man varit tillsammans ett halvår. Min man är uppvuxen 60 mil bort så han åkte hem till sina föräldrar på jul och jag firade med mina under våra första år ihop (men år två åkte jag till hans föräldrar på annandag jul och var där några dagar). Först när vi hade gift oss började vi fira även julafton ihop. 

• Anonym (Em)

Fira för-jul bara ni två. Du vill ju inte fira med hans familj och han inte med din. Så fira först tillsammans och sedan åker ni till er vardera familj.

Annars får ni väl lotta i år och sedan vara vartannat år.

• Anonym (T)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-20 19:12:53 följande:

Ni som har en partner, hur brukar ni fira jul ihop? Vems familj är ni hos? Hur bestämmer man?

Detta är vår första jul tillsammans eftersom vi blev tillsammans i somras. Vi bor inte ihop. Hans föräldrar är separerade och det är mina också. Vi vill fira jul ihop och han vill såklart fira med sin familj medan jag vill att vi ska vara hos min familj. Vi har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra och det börjar dra ihop sig. Hur gör ni andra? Vad är mest rättvist?

Vi har kört varannat år sedan vi träffades. Det året vi inte firar med den andres familj, har vi träffats någon av de andra lediga dagarna.
  • Anonym (A)
    Anonym (Em) skrev 2021-12-20 19:18:44 följande:
    Fira för-jul bara ni två. Du vill ju inte fira med hans familj och han inte med din. Så fira först tillsammans och sedan åker ni till er vardera familj.

Annars får ni väl lotta i år och sedan vara vartannat år.
    Bra ide
  • sextiotalist

Första julen föll sig naturligt.

Hans barn firade med sin mamma väldigt många mil bort. Min mamma skulle till min syster, också andra sidan Sverige, åt andra hållet.

Då blev det hos sambons mamma.

Med exet firade jag aldrig jul

• Tecum

En klassiker när man träffat en ny partner...

Man diskuterar och kommer överens om en kompromiss. När ni är etablerade som par är det naturlig att man firar julafton vartannat år hos resp föräldrar. Eller kan man vara på dagen hos en och på kvällen hons de andra, om det funkar med avståndet. Eller ena dagen hon en och nästa dag hos andra. Att ni firar bara ni två antar jag inte är aktuellt? Ni kan också fira isär hos resp föräldrar om ni inte kommer överens.

• Anonym (G.)

Första året firade vi tillsammans den 23 dec hos min mamma ( har separerade föräldrar sedan jag var 3 år). Sedan firade vi och och en för sig på julafton.

Året efter firade vi tillsammans den 23 dec hos min mamma sedan var vi var för sig på julafton på dagen och på kvällen åkte jag till hans föräldrar.

Tredje året firade vi med min familj 23 dec och hans 24 dec. Var då gravid med första barnet och då kändes det ännu viktigare att vara tillsammans.

Vi är nu inne på elfte året tillsammans och för tre år sedan började vi fira vartannat år för att kunna fira med kusiner oxå. Tycker det är den mest ?rättvisa? och bästa lösningen. Den vi inte firar med på julafton firar vi med på juldagen eller den 23 dec.

Vi firar aldrig med min pappas familj i julhelgen utan det blir oftast i trettonhelgen.

• nernu

Om vi nu utgår från att ni vill vara tillsammans på julafton så finns det bara ett rättvist sätt och det är att man tar julafton varannat år. Och då tänker jag att det året du har julafton så får du välja vem i din familj ni ska prioritera. Hur många olika familjekonstellationer ni vill träffas i över julhelgen är upp till er såklart men julafton varannat år som sagt var. Spelar ingen roll att man helst vill vara med sin familj. Vill man vara i en relation kan man inte bara bry sig om sig själv.

• Anonym (Familjen Annorlunda)

Jag är sambo sedan 13 år, var dessförinnan gift med mina tre döttrars pappa i X antal år. Döttrarna är nästan vuxna idag.

Vi firar allihopa tillsammans, dvs mina föräldrar, sambos föräldrar, min exmans familj osv. Det är jättetrevligt!

• Jemp

Hur gör övriga i era respektive familjer?

Vartannat år när ni väl är "igång" är som sagt det vanligaste. Då är det i mina ögon kul att samköra så vartannat år firar hela släkten ihop, varannat år på andra håll.

Så om tex din bror firar med era föräldrar i år men hans syster med sin respektive, så gå efter det. Om ni har syskon då.

• Anonym (..)

Har folk missat att både ts och hennes kille föräldrar är separerade det handlar alltså inte om något varannan jul-läge utan kan lika gärna bli ett fjärde jul läge om man hårddrar det.

Lösningen är ju annars enkel, ts och hennes kille bjuder istället in alla sina föräldrar till sig som då får bestämma sig för att tacka ja och bete sig som folk eller låta bli och stanna hemma men då behöver inte ts och hennes kille ha dåligt samvete.

• Anonym (J)

Vi firar separat om han inte vill med hem till min familj. Vi har inga barn. Hade vi haft det så hade vi väl firat varannan jul, men han är inte så mycket för att fira jul, så kanske hade blivit mest med min familj.

• Anonym (Olika faser)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-20 19:12:53 följande:

Personligen tycker jag att man tar jul för jul. Speciellt innan man har barn.

Första och andra året (med barn) körde vi dubbla julfirande. Innan vi hade barn firade vi en stund med våra egna föräldrar och mötte sedan upp hos någon.

Något år så har vi bjudit hem alla.
  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2021-12-20 19:41:17 följande:
    Huvudsaken är att ingen blir ensam. Ni kan väl fira alla tillsammans.
    +1
Svar på tråden Hur bestämmer man var man ska fira jul?