• Anonym (Gronsaken)

Billiga grönsaker som är bra

Jag behöver just nu dra in mina matkostnader litegrann och tänkt äta mer frysta grönsaker än färska.

Vanligtvis om jag köper frysta har jag köpt från Findus eller något annat mer välkänt varumärke, men upptäckt att Ica Basic och Eldorado har frysta grönsaker som ligger närmare hälften av priset och ibland till och med mer i förpackningen.

Känns lite lurt...? Köper ni andra frysta grönsaker från lågprismärken och är det i så fall varor av bra kvalitet? Tipsa mig gärna för jag vill inte strunta i grönsaker helt även om ekonomin tryter.

• Svar på tråden Billiga grönsaker som är bra
  • Anonym (Sara)

Det är väl bara att testa?

• Aniiee

Jag köper. Coops frysta Grönsaker. Det är inget fel på dem. Hackad spenat och skivade champinjoner fö en tjuga per kg? Ja tack, liksom. Fryst Broccoli och blomkål funkar utmärkt med billighetsmärken om de ska tillagas i en soppa eller gryta. Findus och liknande märken är bättre om det är viktigt att de håller formen.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Same,same)

Vi köper bara de billiga märken. En morot är en morot liksom, en ärta också. Dessutom undrar jag om det inte är samma tillverkare hur eller hur till broccolimixen för både ICA, Willys och Citygross hade slut på såna under en lång tid samtidigt. Blöjor och toapapper är samma fast det står olika tillverkare. Amningskupor också.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Sara) skrev 2021-12-21 22:52:47 följande:

Det är väl bara att testa?

Problemet när man är fattig är att man liksom inte har råd att testa. Är varan inte bra får man ju snällt äta upp den.

Jag är lite åt det kinkiga hållet och jag tycker att det är skillnad i smak och konsistens när det gäller olika märken av frysta ärtor och majs. Spenat har jag fått både precis samma kvalitet och de som var som att äta hö - dock väldigt billigt hö.

Ett tips är fråga om du kan få blasten från rödbetor och morötter. Ofta ger torghandlare ut dem helt utan kostnad. Tillaga som spenat eller mangold. Gratis är gott.
  • Anonym

Färska morötter har lågt kilopris

• Anonym (Heidi)
    Anonym (Gronsaken) skrev 2021-12-21 22:47:33 följande:
    Billiga grönsaker som är bra
    Jag behöver just nu dra in mina matkostnader litegrann och tänkt äta mer frysta grönsaker än färska.

Vanligtvis om jag köper frysta har jag köpt från Findus eller något annat mer välkänt varumärke, men upptäckt att Ica Basic och Eldorado har frysta grönsaker som ligger närmare hälften av priset och ibland till och med mer i förpackningen.

Känns lite lurt...? Köper ni andra frysta grönsaker från lågprismärken och är det i så fall varor av bra kvalitet? Tipsa mig gärna för jag vill inte strunta i grönsaker helt även om ekonomin tryter.
    Gå till Matrix och gå loss bland färska. De är nyttigare också
  • Anonym (Köp färska grönsaker som är i säsong)

Varför bara köpa trista frysgrönsaker i påse?

1kg färska morötter kostar inte mycket och håller länge i kylen, Vitkål likaså. Supernyttiga grönsaker som man kan äta både råa i sallader och tillagade.
    Innehåller garanterat mer nyttigheter än t ex majs.

Den enda grönsak jag köper fryst är broccoli.

• Anonym (...)

Köp färska billigt istället. Köp efter säsong och när det är extrapris. På marknader på söndagar är det billigt. Lidl har allt mycket billigare. Svensk mjölk för 8kr/l.

• Anonym (Trixie)

Morot/sötpotatissoppa med apelsin är gott tycker jag.

Eller bara ta och stek en hackad lök i en kastrull, häll sen på röda linser och vatten och koka dem till soppa, med lite timjan bara. Kanske en smula grönsaksbuljong i om man har.

• Anonym (H)

Frysta grönsaker ska näringsmässigt vara lika bra som färska. Smakmässigt är väl en annan sak.

Men grönsaker med mycket näring är väl morot, vitkål, spenat, broccoli, blomkål.

• Anonym (.)

Det beror ju helt vilket fokus du har.

Tänker du på miljön är frysta grönsaker bättre för det slängs mindre mängd mat.

• Lönnsirap

Personligen tycker jag Findus är bäst på ärtor och majs. Övrigt köper jag vilket som.

Frysta grönsaker har ju kg-pris som jämförelse så välj det som passar och som är hyfsat prisvärt.

Jag tänker att det är slöseri att folk bara pratar om att färska grönsaker är bäst. Vissa saker har väldigt bra kvalitet som fryst och vissa grönsaker är faktiskt utmärkta på burk.

Det finns inget egenvärde i att bara äta växthus odlade tomater. Det finns tomatpuré, soltorkade och krossade på burk. Man behöver inte göra sin egen surkål, den finns att köpa färdig. Och ibland vill man smidigt steka upp lite frysta wookgrönsaker

• Anonym (Hälsofreak)

Jag brukar köpa frysta herrgårdsgrönsaker eller sommargrönsaker från appetit. Motsvarande Findus i kvalitén. Jättegoda. Dock får man ju inte så mycket i en sån påse.

Skulle inte köpa Ica basics frysta grönsaker. Köper sällan nåt i det märket. Men tror nog inte det är nåt skumt med dom. Bättre dom än inga grönsaker alls tänker jag.

Ibland köper jag Findus ärtor och morötter i burk. De är goda och inte så dyra.

• MsM84

Köper inte så mycket frysta grönsaker, men har noterat att Ica basic broccoli smakar bra men är stora bitar, köper man Ica vanlig eller Findus så får man betydligt mindre och finare buketter.

• Anonym (Frida)

Jag köper oftast de billigare märkena, och tycker att de är bra. Som någon sa så är det mer varierande storlek på broccolibitarna i de billigare påsarna, men det spelar ju ingen roll i en gryta eller till vardags. Ska jag bjuda gäster på middag och ha broccolin i en separat skål så köper jag något dyrare märke. 
    Wokgrönsaker är nog det enda jag undviker de billigare märkena, för det är mest morötter i dem... 

Svar på tråden Billiga grönsaker som är bra