Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

50,000 netto- rik, fattig eller normal?

Vi har liknande. Känns normalt och tycker samtidigt att vi har det rätt gott ställt. Sparar ca 10 beroende på månad. Lån på drygt 2 milj.

• Anonym (J)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 09:02:14 följande:

Vi har försökt göra en budget på årsbasis där vi periodiserar ut alla våra kostnader. Det betyder att våra 50,000 i kostnader är rubbet under året. Dvs bilbudgeten innehåller månatliga milkostnader men även bränsle, service, försäkring, däck osv. För två bilar hamnar bara den kostnaden på 9500 kr i månaden. En bil är en gammal bil. Familjebilen är ca 5 år gammal.

Kostnaden för hus hamnar på kanske 20,000 ink amortering, räntor, el, vatten, försäkring, sopor etc .

Mat ca 8,000 kr

Sen är där CSN, andra försäkringar, lite hämtmat, städ, fritids, barnens aktiviteter, gymkort, barnens kläder, vuxnas kläder etc

Denna post äter upp resten. Vi köper mycket begabbat osv så tycker inte att vi är slösiga. Men något måste vi göra fel eller så har alla det lika kämpigt men pratar inte om det.

Kör ni väldigt mycket? Jobbpendling? Måste ni ha två bilar?

Kan ni på sikt se över uppvärmning, isolering, avtal etc på huset?

Vad betalar ni för städning? Nödvändigt?

Våra totala gemensamma kostnader (hus inkl amortering, mat, bilar, barn) hamnar på typ 25000/månad så ni ligger betydligt högre redan innan barnens kläder och aktiviteter är inräknade. Kanske nån tusenlapp mer när sällan-räkningar kommer. Då jobbpendlar sambon med bil.
  • Anonym (J)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 10:13:05 följande:

Vi har hög amortering just nu eftersom vi inte kan göra om amorteringsunderlaget just nu då vi inte bott i huset i 5 år.

I 20,000 i går även larm, hemförsäkring, el, fiber, vatten/sopor, sotare, gödning till gräsmattan etc

Familjebilen kan inte bli mycket ?billigare? i inköp. Det är mer allt runtomkring som kostar. Räknar även med längre resor under året i bränslekostnaderna. Ingår även jobbpendling i bränsle utgifterna på nästan 3000 kr för en av de vuxna då det även måste betalas för parkering vid jobbet

Vi försöker kolla erbjudande i butik och tycker vi är ganska bra på det. Men så har man gäster med vin och öl och även om man inte bjuder på något särskilt så är det dyrare än till vardags. Det ökar matkostnaden något

Vad som drar iväg så mycket i boendekostnaden förstår jag fortfarande inte.

Sen ligger ju ni (/vi) på en inkomstnivå där jag som sagt tycker vi har det rätt bra ställt men där man behöver prioritera lite bland större kostnader beroende på hur man vill leva. Alla har inte råd med allt när det gäller resor osv.

Utöver hög boendekostnad har ni valt en rätt ny bil med lån (så det bör absolut gå att komma undan billigare), verkar köra mycket, äter hämtmat, har städhjälp, bjuder på middagar med alkohol regelbundet, åker på långresor med bil ni inte verkar räknar till semester osv.

Helt ok om man går runt såklart, men nåt sparande bör man ju ha som trygghet.

Vad menar du med skid- och sommarsemester? Vi åker tex absolut inte utomlands årligen av flera skäl (även om det händer), men gärna inom Sverige där vi ofta kan låna stuga tex.
  • Anonym (J)
    Anonym (Median) skrev 2021-12-22 15:47:14 följande:

Jag tycker nog att 8.000 är ganska mycket. Vi ligger på runt 5.000 för mat /allt från mataffären. Två vuxna, en tonåring och två mellanstadiebarn. Vi jobbar hemifrån båda två så ingen utemat i den pengen.

Oj. 1000 kr/person är mindre än vad jag la som student för 10 år sen.

Idag (2 vuxna, 2 förskolebarn, inga blöjor) ligget vi strax under 7. Finns definitivt utrymme för minskning om vi hade velat (snacks, mycket ekologiskt, veg halvfabrikat osv). Som Aiinee skriver är 8000 ungefär som konsumentverket räknar med, vilket jag håller med om brukar vara lite högt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-23 17:31:47 följande:

Lån med amortering strax över 8000

El 3000

Försäkringar för allt/ alla i familjen 1800 kr

Sopor vatten 900

Larm 400

Fiber 400

Städning 2000

Heminredning (blommor, nya handdukar, det etc) 500 kr

Gräsgödning/ trädgårdsskötsel etc 500 kr

Dagisavgift/ fritids 1500

Totalt 19.000

Sen är det bilkostnaden 9,500

Mobiltelefon 800 kr

Gym och träning 2,200

CSN 1400

Snus 1,000

Barn kläder, sparande och aktiviteter 3,000

Mat 8,000

Där landar vi på ca 45,000

Övriga 5,000 behöver vi lägga undan till längre nödvändiga resor, födelsedagar och jul, inköp av möbler eller liknande. Mannen och jag behöver också kläder samt möjlighet att ta en lunch på stan eller på restaurang på helgen.

Just posten ?övrigt? är det svårt att ha pengar till

Ok då var alltså boendekostnaden långt under de 20 000 du skrivit tidigare.

Heminredning och trädgård låter jättedyrt. Särskilt för att se som nödvändiga utgifter. Jag har trädgård och växter som hobby och lägger mindre än hälften. Där är ju alltså 12000/år och möbler tillkommer ovanpå dessa?

Förutom bilarna har ni ju också höga kostnader för städning och extremt dyra gymkort.

Snus är ju också en kostnad och försäkringarna låter rätt dyra om ni inte räknar in fackavgift etc där?

60 000/år i det du lägger i övrigt är ju också mycket.

Som sagt- det handlar om prioriteringar.
Svar på tråden 50,000 netto- rik, fattig eller normal?