Inlägg från: Anonym (Normalinkomst?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Normalinkomst?)

50,000 netto- rik, fattig eller normal?

Jag och min man bor med våra 2 barn i en mellanstor stad i Sverige. Vi har ut netto 50,000 kr tillsammans i månaden. Inga större besparingar. Lån på hus ca 3 milj.

Är vår inkomst låg, normal eller hög?

• Svar på tråden 50,000 netto- rik, fattig eller normal?
    Anonym (KL) skrev 2021-12-22 00:33:29 följande:

Skulle säga normal. Sedan kvittar det ju hur mycket man har in om utgifterna är för stora.

Varför känns det viktigt att veta det? :)

För att jag tycker det är svårt att få det att gå ihop trots att vi har högst normala utgifter. Så om vår inkomst är normal borde fler än vi ha utmaningar. Trots det känns det som att ?alla? åker på skidsemester och sommarsemester. Det har vi svårt att få råd med.
    Anonym (E) skrev 2021-12-22 00:38:50 följande:

Normal, tycker jag. Däremot borde ni ha mer besparingar, tycker jag.

Vi känner att det är svårt att sätta undan till sparande. Pengarna räcker inte riktigt.
    Anonym (111) skrev 2021-12-22 08:21:54 följande:

Vi har ungefär samma inkomst som ni, 2 vuxna, 5 ungdomar mellan ålder 13-21 som bor helt eller delvis hos oss. 

Huslån på ca 3 milj (som vi står på halva var på), en bil, mat/hushållskostnader på ca 7500/8000 kr/mån, pensionssparande osv. Vi sparar lätt ca 10.000/månad, ibland mer (vissa månader kanske inget, tex när vi har renoverat på huset). 

Se över småhandlande, mobilabonnemang, kabeltv-abonnemang och liknande, Det tar mer än man tänker på. Elen - vad har ni för avtal där? Dyra intressen? Äter ute på restaurang ofta? 

Vi har försökt göra en budget på årsbasis där vi periodiserar ut alla våra kostnader. Det betyder att våra 50,000 i kostnader är rubbet under året. Dvs bilbudgeten innehåller månatliga milkostnader men även bränsle, service, försäkring, däck osv. För två bilar hamnar bara den kostnaden på 9500 kr i månaden. En bil är en gammal bil. Familjebilen är ca 5 år gammal.

Kostnaden för hus hamnar på kanske 20,000 ink amortering, räntor, el, vatten, försäkring, sopor etc .

Mat ca 8,000 kr

Sen är där CSN, andra försäkringar, lite hämtmat, städ, fritids, barnens aktiviteter, gymkort, barnens kläder, vuxnas kläder etc

Denna post äter upp resten. Vi köper mycket begabbat osv så tycker inte att vi är slösiga. Men något måste vi göra fel eller så har alla det lika kämpigt men pratar inte om det.
    Anonym (Ini) skrev 2021-12-22 07:15:27 följande:

Ni har några rejäla hål i plånboken. Antagligen är det bilarna eller så är det massa onödiga tjänster. Matkostnader kan också dra iväg ordentligt om man inte tänker innan man handlar. Att ge barnen ägg och potatis till mellanmål kostar 10:-.

Vi har försökt göra en budget på årsbasis där vi periodiserar ut alla våra kostnader. Det betyder att våra 50,000 i kostnader är rubbet under året. Dvs bilbudgeten innehåller månatliga milkostnader men även bränsle, service, försäkring, däck osv. För två bilar hamnar bara den kostnaden på 9500 kr i månaden. En bil är en gammal bil. Familjebilen är ca 5 år gammal.

Kostnaden för hus hamnar på kanske 20,000 ink amortering, räntor, el, vatten, försäkring, sopor etc .

Mat ca 8,000 kr

Sen är där CSN, andra försäkringar, lite hämtmat, städ, fritids, barnens aktiviteter, gymkort, barnens kläder, vuxnas kläder etc

Denna post äter upp resten. Vi köper mycket begabbat osv så tycker inte att vi är slösiga. Men något måste vi göra fel eller så har alla det lika kämpigt men pratar inte om det.
    Anonym (Majw) skrev 2021-12-22 07:13:25 följande:

En bit över medelinkomst bör det väl vara. (Om man snittar era löner som du gjort). Är ni yngre så är det ju mer över medel jämfört med omgivningen än om ni är äldre.

Låginkomsttagare är ni judefinitivt inte sammantaget, inte heller direkt på höginkomstagare utan just en bit över medel. Ni har det väl rätt bra ekonomiskt helt enkelt.

Fattiga skulle ni ju kunna vara ändå, om ni tex har massa skulder som äter upp hela inkomsten.

Inga skulder mer än huset, bilen och CSN
    Anonym (E) skrev 2021-12-22 00:47:28 följande:

Se över era utgifter, vissa kan ni säkert sänka. Att ha utgifter för nästan 50 000 i månaden är jättemycket. Börja med att ta reda på vart pengarna går, sedan gör ni förändringar. 

Mat ca 8,000 kr

Anonym (Em) skrev 2021-12-22 04:56:57 följande:

Ni borde ju med lätthet kunna spara undan åtminstone 10000 kr i månaden. Hur ser budgeten ut? Försvinner pengarna på fasta avgifter eller på onödig shopping/skönhetsprocedurer?

Mat ca 8,000 kr

Anonym (Median) skrev 2021-12-22 09:54:33 följande:

Kan ni dra ner på något? Det är ju inte bra att ni inte kan spara.

Skippa en bil? Alternativt skippa den bil ni har lån på och köp en enklare bil som ni har råd att betala utan lån? Billån är väl rätt kassa lån?

8.000 för mat låter väldigt mycket, det var inga tonåringar hemma som jag förstår det? Är det lunch ute med i det? Matlåda sparar mycket pengar. Ett annat sätt att spara in på maten är att titta i affärernas erbjudanden och handla mycket av det som är nedsatt, det kan man spara mycket pengar på.

20.000 för huset låter också mycket. Vi har också nästan 3 miljoner i lån (2.9) och drar runt huset på ca 12.000, ränta 4.500, drift ca 3.500, amortering på 4.000. Vad ligger i de där 20.000? Hög amortering? Har huset direktel?

Vi har hög amortering just nu eftersom vi inte kan göra om amorteringsunderlaget just nu då vi inte bott i huset i 5 år.

I 20,000 i går även larm, hemförsäkring, el, fiber, vatten/sopor, sotare, gödning till gräsmattan etc

Familjebilen kan inte bli mycket ?billigare? i inköp. Det är mer allt runtomkring som kostar. Räknar även med längre resor under året i bränslekostnaderna. Ingår även jobbpendling i bränsle utgifterna på nästan 3000 kr för en av de vuxna då det även måste betalas för parkering vid jobbet

Vi försöker kolla erbjudande i butik och tycker vi är ganska bra på det. Men så har man gäster med vin och öl och även om man inte bjuder på något särskilt så är det dyrare än till vardags. Det ökar matkostnaden något
    Anonym (Karin) skrev 2021-12-22 12:44:51 följande:

Ni har helt okej löner skulle jag säga, men inte några superlöner. Så jag kan ändå förstå att det blir lite tufft vissa månader eftersom ni har rätt höga utgifter. 9500 kr för bil låter anmärkningsvärt högt. Dyra bilar som ni kan se över? Hade det varit bättre att sälja av en och spara kontant och köpa en annan? Och 20 000 för boendet med lån på bara 3 miljoner? Vi har 18000 för boende men lån på 6 miljoner. Och dubbel er inkomst netto. Med era utgifter förstår jag att man inte drar iväg på en skidsemester hur som helst, för det är sannerligen dyrt för en hel familj.

Bilarna är med bränsle, försäkring, service och däck. Den ena bilen är ärv och gammal, inga lån. Den andra bilen är ingen speciellt dyr bil utan en vanlig familjebil. Som sagt 4500 är bränsle på pendling ink parkering. Så tror det är svårt att få ner kostnaden till under 4500 för två bilar med försäkring, service ev reperationer och däck.

I boendet så har vi räknat med allt. Dvs inte bara ränta och amortering utan också all drift- sotare, försäkring, gödning av gräsmatta och allt sådant
    Anonym (K) skrev 2021-12-22 12:29:40 följande:

Mat för 8 000 kr??

Vad ligger telefonräkningarna på?

Många tar lån för att åka på semester. Dumt! Ni är smarta som inte för det.

Men 8000 är väl inte så högt? Glömde lägga till att detta inkluderar allt som handlas i mataffär, dvs även hygienartiklar etc. Pga pandemin äter vi alla måltider hemma
    Anonym (Liinda) skrev 2021-12-23 15:51:03 följande:

Som sagts tidigare i tråden så försök dra ner på de där 20000 i husposten (om det finns nåt ni kan ändra eller avstå, städningen känns lite onödig om det inte är så att ni har fysiska funktionshinder som gör att ni inte kan städa). Annars bilposten. Om ni har tid eller möjlighet; jobba extra? Vet inte inom vilka yrken ni jobbar men både jag och min man har ibland möjlighet till ett extrapass, då går vi direkt in på kvalificerad övertid och kan lätt tjäna 4-5000 på ett pass.

Som någon skrev; det beror ju lite på var man bor och umgås med. Jag tycker exempelvis vi har det bra ekonomiskt men om jag åker till exklusiva villakvarter i Danderyd eller på Lidingö så ligger man i lä haha.

Vi har ungefär samma inkomst som er, några tusen mer. Tre barn varav ett på halvtid. Två hundar. Två bilar, båda köpta kontant men dock inga värstingar haha. Stor villa men ändå rätt låga kostnader. Vi har väl utgifter på lite över 20000 i månaden allt som allt (amortering, el, abonnemang, försäkringar etc). Vissa månader mer, vissa mindre. Räknar med 10 utöver det till mat och bensin. Så en normal månad har vi ca 30000 över. Nu ser jag att det finns folk som tjänar extremt bra i tråden men jag tycker 30 över är perfekt, det är lagom för oss. Sen råkar min arbetsgivare dra extra varje månad, har varit så sen jag började så när skatteåterbäringen kommer så har vi 25000 inför sommaren. Nu har vi investerat en massa i huset, under två år har vi gjort om badrum, el och kök (bakat in i huslånet, tagit lite extra lån och sparat en del) men framför kommer vi satsa en del på investeringar som förhoppningsvis kommer öka våra inkomster i framtiden.

Lån med amortering strax över 8000

El 3000

Försäkringar för allt/ alla i familjen 1800 kr

Sopor vatten 900

Larm 400

Fiber 400

Städning 2000

Heminredning (blommor, nya handdukar, det etc) 500 kr

Gräsgödning/ trädgårdsskötsel etc 500 kr

Dagisavgift/ fritids 1500

Totalt 19.000

Sen är det bilkostnaden 9,500

Mobiltelefon 800 kr

Gym och träning 2,200

CSN 1400

Snus 1,000

Barn kläder, sparande och aktiviteter 3,000

Mat 8,000

Där landar vi på ca 45,000

Övriga 5,000 behöver vi lägga undan till längre nödvändiga resor, födelsedagar och jul, inköp av möbler eller liknande. Mannen och jag behöver också kläder samt möjlighet att ta en lunch på stan eller på restaurang på helgen.

Just posten ?övrigt? är det svårt att ha pengar till
    Anonym (Undrar) skrev 2021-12-23 14:05:53 följande:

Håller med andra som sagt att 50000 netto för två vuxna är medellöner, helt normalt. Vi får ut 53? om jag jobbar 80% och 58? om jag jobbar heltid (exklusive barnbidrag) och då sparar vi 10? respektive 15? per månad (har gemensam ekonomi och sparar endast tillsammans). Utöver detta sparar vi barnbidragen plus ungefär lika mycket till (dvs 2500 per barn, i vårt namn). Vi har en bostadsrätt med lån på 2,6 och avgift, ränta och amortering blir ca 12? per månad - vill du spalt upp lite mer vad det är som gör att era boendekostnader blir 20?? Jag förstår att ni nog har större boyta i hus än vi har i bostadsrätt och det ska värmas upp etc, men undrar om ni har extraamortering eller höga räntesatser eller vad är det som gör det? Ni har ju bara 400 000 mer i lån än vi och 4500 av våra 12000 går till avgift dvs skulle kallas drift om det vore ett hus. Hur långa kvadrat har ni och vilken uppvärmning har ni?

Hur ofta har ni städhjälp och vad kostar det då totalt per månad? Vi städar själva och har en tio år gammal bil som ärvts. Har en miljon i bostadsrätten och en halv miljon i gemensamt sparande utöver det och känner inte att det är mycket men det känns ganska tryggt ändå. Resor känner vi inte att vi har haft utrymme hittills att lägga pengar på och nu sedan några år när vi börjar få mer över som skulle kunna gå till resor så blev man uppmärksammad på klimatkrisen så nu känns det ju inte ens kul. Vi har två barn under fem år och har varit på en veckas charterresa under dessa år, inget mer. Mat och dryck är nog det som vi lägger mest onödiga pengar på men vi känner heller inte att vi vill dra in på det för att kunna spara ännu mer eftersom vi ändå sparar ganska bra, men alltså inga resor, städhjälp eller dyra bilkostnader. Kolla tre månader bakåt i era kontoutdrag och spalta upp vad ni lägger pengar på och kom överens vad ni kan dra ner på och spara istället automatiskt direkt när lönen kommer. En summa till framtid/pension och en summa för nöjen//utflykter/resor skulle jag rekommendera - och en för buffert om ni inte har det.

Lån med amortering strax över 8000

El 3000

Försäkringar för allt/ alla i familjen 1800 kr

Sopor vatten 900

Larm 400

Fiber 400

Städning 2000

Heminredning (blommor, nya handdukar, det etc) 500 kr

Gräsgödning/ trädgårdsskötsel etc 500 kr

Dagisavgift/ fritids 1500

Totalt 19.000

Sen är det bilkostnaden 9,500

Mobiltelefon 800 kr

Gym och träning 2,200

CSN 1400

Snus 1,000

Barn kläder, sparande och aktiviteter 3,000

Mat 8,000

Där landar vi på ca 45,000

Övriga 5,000 behöver vi lägga undan till längre nödvändiga resor, födelsedagar och jul, inköp av möbler eller liknande. Mannen och jag behöver också kläder samt möjlighet att ta en lunch på stan eller på restaurang på helgen.

Just posten ?övrigt? är det svårt att ha pengar till
    Anonym (misosoppa) skrev 2021-12-30 21:23:43 följande:

Jag fattar inte vad ni håller på med ang. gymkorten- har ni förgyllda hantlar och fria smoothies inkluderat i det eller?

Både jag och min man har gymkort och de kostar 4700 respektive 5000/år, varav vi båda får tillbaka 4000 kr i friskvårdsbidrag. Sen är han med i en racketklubb också och det går på ett par tusen till.

Så total årskostnad för oss på träningskort är ca 3700 kr.

Det är inte gymkort som är så dyra utan gymkort och resten är banhyra för racketsport några gånger i veckan som vi båda utövar. Blir det 4-5 spel per vecka utslaget på båda blir det den summan.
    Anonym (Samma) skrev 2021-12-30 22:03:54 följande:

Vi har ganska exakt samma förutsättningar och ekonomi som ni. Tycker vi lever på stor fot och har dåligt med sparande, men ni är värre. Vår fördelning ser ut lite som er med ett par undantag.

Vi har inget larm - 400

Snusar och röker inte - 1000

Vi har båda gymkort men kostar sammanlagt 1300 kr mindre än era

Ingen städning 2000

Mat - 1000 kronor mindre än ni.

Köper inte inredning o trädgårdsgrejer för 1000 i månaden och då har vi ändå stor trädgård. Gissningsvis 800 mindre än er där.

Lägger däremot 3000-5000 på sparande och åker på semestrar. Nej inte till alperna, men till mindre skidorter i Sverige, tältsemestrar, vandrarhem, tågluffa, vandring. Alltså vi reser mycket, men inga lyxsemestrar.

Känns lite som ni har normaliserat lite dyra vanor. Typ städning, inredning och svindyra gymkort och glömt att det är en prioritering ni har gjort.

Det är inte gymkort som är så dyra utan gymkort och resten är banhyra för racketsport några gånger i veckan som vi båda utövar. Blir det 4-5 spel per vecka utslaget på båda blir det den summan.

Angående trädgård och heminredning så inkluderar den summan allt gödsel till gräsmattan, julgran, alla skruvar och spikar, lökar och nya växter, trädgårdsverktyg, andra verktyg, barnrum som behöver fixas, sängar som man växer ut, porslin, kastruller, handdukar som behöver bytas ut etc. Det blir många bäckar små på ett år. Så jag tycker snarare att det låter som lite att ni bara skulle lägga 2400 kr på ett helt år på hem och trädgård.
    Jemp skrev 2021-12-31 07:17:57 följande:

Av de saker du nämner som "trädgård och heminredning" har vi senaste året köpt julgran för 250 kr.

Förvisso gödsel (till odling) och spik till ett projekt så kanske ytterligare 250 kr då, högt räknat. (Till odlingen gjorde jag lite "större" investeringar på ett par tusen men det är ju engångskostnad och går på hobbykontot, dvs knappast nödvändiga utgifter utan just prioritering).

Ni måste ha en väldigt välgödslad gräsmatta. Nytt porslin, kastruller, verktyg, urväxta barnsängar (var inte möbler en egen post) går ju väldigt många år innan man behöver nytt.

Har aldrig påstått att dessa utgifter är nödvändiga men som vi trots det har med i budgeten eftersom helt realistiskt så spenderas pengarna. Vi har en ganska ny trädgård så de senaste åren har där alltid varit något som behöver planteras, något mindre insynsskydd som behöver byggas etc. Vi har heller inte ännu samlat på oss alla verktyg som behövs när man bor i villa. Blir några slantar per år på det också.

1000 kr/ år är vad vi lagt ut senaste 5 åren sedan vi flyttade in i huset. Då hade vi tex inga julstjärnor etc så allt sådant har vi fått köpa. Vi hade inga utemöbler. Vi hade inget solskydd- parasoll etc Allt detta kostar när man är en yngre familj som inte har alla dessa saker redan

Möbler har ingen egen post
Svar på tråden 50,000 netto- rik, fattig eller normal?