Inlägg från: Anonym (Tomtenissa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tomtenissa)

Same same but different, betyder...

Använder uttrycket själv ibland och tror jag vet vad som menas med det, men sen när jag googlat så blir jag osäker om jag använt det rätt.

För mig betyder uttrycket att t ex två personer som utför samma jobb men den ena får mer betalt p g a att han eller hon kommer från en finare familj/släkt. Same same, but different, eller? Eller att en högt uppstående person lättare får bygglov på en svårt ställe jämfört med en "enklare" person. 

Tänker jag rätt? Hur använder du det uttrycket?

• Svar på tråden Same same but different, betyder...
  • Anonym (Tomtenissa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-22 13:09:14 följande:

Jag använder inte uttrycket, men det betyder ju att något är liknande till viss del, men ändå annorlunda. Det har vanligtvis inget med någons status etc att göra.  

Ok, då har jag nog uppfattat det fel. Då kan uttrycket stå för något positivt också.
  • Anonym (Tomtenissa)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-22 13:25:58 följande:

Det låter som du använt det för att beskriva att rika är förfördelade.

Svårt att förklara det men jag tänker att man jämför nåt som kan tyckas vara samma sak men som skiljer sig, säg en svart klänning från hm och en från Prada. Liknande modell men den ena har ett annat tyg, är mer detaljerad och faller snyggare.

Det var bara ett exempel från mig. Det behöver inte bara handla om rika eller förmögna men tänker att det kan det i vissa situationer. Det blir väldigt tydligt då ett sånt uttryck. Men tog det exemplet jag kom på snabbast bara.

Ja ok så kan det vara såklart. Det exemplet med klänningar blev ju rätt tydligt.
  • Anonym (Tomtenissa)
    Anonym (Q) skrev 2021-12-22 13:36:48 följande:

Det betyder att något är likt men inte identiskt med något annat. Jag associerar uttrycket med Thailand och att det ofta sägs med lite humor.

Då tänker jag att jämföra Thailand med Maldiverna. Ser ungefär samma ut rent klimatmässigt och landskap men Maldiverna är betydligt lyxigare.
  • Anonym (Tomtenissa)
    Glinda från Oz skrev 2021-12-22 23:32:31 följande:

Du har missuppfattat uttrycket. Det sägs i lättsamma sammanhang när något är nästan likadant, t.ex mandariner och apelsiner (same, same but different) eller när man själv tycker att något är likvärdigt, t.ex vi åkte till Tokyo istället för Peking (Same, same but different) 

Ja det har jag gjort. Jag trodde att det användes mer som ett uttryck för en negativ situation. Trevligt att det kunde vara åt andra hållet istället. 
  • Anonym (Tomtenissa)
    Anonym (a) skrev 2021-12-22 13:24:49 följande:

Jag skulle snarare tänka att det kan användas till vad som helst som är nästan likadant men annorlunda, tex
    "jag kommer med bussen kl 13 imorgon istället för på torsdag"
    "ja, ja, same same but different"

"har du köpt äpplen? jag sade ju klementiner."
    "same same but different"

För att få vara lite petig då haha. Apelsin eller klementin, där tycker jag yttrycket passar. Men äpplen eller klementiner, där tycker jag inte uttrycket passar alls, de är för olika varandra för att ens kalla dom "same same" så där blir det fel.

Men jag förstår vad du menar och vad din poäng är:)
Svar på tråden Same same but different, betyder...