Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Tomtenissa)

Same same but different, betyder...

Använder uttrycket själv ibland och tror jag vet vad som menas med det, men sen när jag googlat så blir jag osäker om jag använt det rätt.

För mig betyder uttrycket att t ex två personer som utför samma jobb men den ena får mer betalt p g a att han eller hon kommer från en finare familj/släkt. Same same, but different, eller? Eller att en högt uppstående person lättare får bygglov på en svårt ställe jämfört med en "enklare" person. 

Tänker jag rätt? Hur använder du det uttrycket?

• Svar på tråden Same same but different, betyder...
  • FuckGoggleAskMe

Jag använder inte uttrycket, men det betyder ju att något är liknande till viss del, men ändå annorlunda. Det har vanligtvis inget med någons status etc att göra.  

• Anonym (Tomtenissa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-22 13:09:14 följande:

Jag använder inte uttrycket, men det betyder ju att något är liknande till viss del, men ändå annorlunda. Det har vanligtvis inget med någons status etc att göra.  

Ok, då har jag nog uppfattat det fel. Då kan uttrycket stå för något positivt också.
  • Anonym (a)

Jag skulle snarare tänka att det kan användas till vad som helst som är nästan likadant men annorlunda, tex
    "jag kommer med bussen kl 13 imorgon istället för på torsdag"
    "ja, ja, same same but different"

"har du köpt äpplen? jag sade ju klementiner."
    "same same but different"

• Anonym (Nja)

Det låter som du använt det för att beskriva att rika är förfördelade.

Svårt att förklara det men jag tänker att man jämför nåt som kan tyckas vara samma sak men som skiljer sig, säg en svart klänning från hm och en från Prada. Liknande modell men den ena har ett annat tyg, är mer detaljerad och faller snyggare.

• Anonym (Q)

Det betyder att något är likt men inte identiskt med något annat. Jag associerar uttrycket med Thailand och att det ofta sägs med lite humor.

• Anonym (ppp)

Man kan använda det i alla möjliga sammanhang.

Jag jobbar inom skolan. Om vi diskuterar två elever som exempelvis har dyslexi och behöver lite olika anpassningar, även om det på papperet ser ut som att vi skulle kunna hantera eleverna exakt lika, skulle jag kunna säga till kollegan: "Kalle behöver si och Lotta behöver så - same same but different. 

• Anonym (Valley girl)

Jag växte upp i the Valley och vi använde alltid uttrycket för två saker som är just lika men annorlunda från varandra särskilt vid lätt förvirring. Till exempel om två personer köper två liknande saker fast av olika märken, eller man glömt bort vilket märke man köpt av något och inte kan kolla förrän senare. Då pratar vi om till exempel L'Oréals maskara fast underförstått att det kanske inte är det, och sen när in köparen kan kolla och det var typ Nyx så säger vi det, oh, det var visst Nyx. Jaja, same, same but different.

• Anonym (Tomtenissa)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-22 13:25:58 följande:

Det låter som du använt det för att beskriva att rika är förfördelade.

Svårt att förklara det men jag tänker att man jämför nåt som kan tyckas vara samma sak men som skiljer sig, säg en svart klänning från hm och en från Prada. Liknande modell men den ena har ett annat tyg, är mer detaljerad och faller snyggare.

Det var bara ett exempel från mig. Det behöver inte bara handla om rika eller förmögna men tänker att det kan det i vissa situationer. Det blir väldigt tydligt då ett sånt uttryck. Men tog det exemplet jag kom på snabbast bara.

Ja ok så kan det vara såklart. Det exemplet med klänningar blev ju rätt tydligt.
  • Anonym (lemuren)

Jag tänker bara på alla gatusäljare som kränger fake väskor, fake kassettband (när det begav sig), piratkopierad film osv i alla länder från Spanien till Thailand.

Om man då frågar om det är äkta som säljs, eller en blåögd svensk kommer tillbaka missnöjd för att de kommit på att hoppsan, det var inte äkta Louis Vuitton för 200 spänn så ler de stort och svarar "same same but different".

När min man går till affären och ska köpa apelsin till anksåsen och kommer hem med en grapefrukt kan jag också ironiskt säga "same same but different".

Så: "Kanske lite lika, men egentligen inte alls". Och underförstått att det man faktiskt köpt eller fått har sämre kvalitet/ ger ett sämre resultat.

Svar på tråden Same same but different, betyder...