• Anonym (Tomtenissa)

Same same but different, betyder...

Använder uttrycket själv ibland och tror jag vet vad som menas med det, men sen när jag googlat så blir jag osäker om jag använt det rätt.

För mig betyder uttrycket att t ex två personer som utför samma jobb men den ena får mer betalt p g a att han eller hon kommer från en finare familj/släkt. Same same, but different, eller? Eller att en högt uppstående person lättare får bygglov på en svårt ställe jämfört med en "enklare" person. 

Tänker jag rätt? Hur använder du det uttrycket?

• Svar på tråden Same same but different, betyder...
  • Anonym (Tomtenissa)
    Anonym (Q) skrev 2021-12-22 13:36:48 följande:

Det betyder att något är likt men inte identiskt med något annat. Jag associerar uttrycket med Thailand och att det ofta sägs med lite humor.

Då tänker jag att jämföra Thailand med Maldiverna. Ser ungefär samma ut rent klimatmässigt och landskap men Maldiverna är betydligt lyxigare.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Tomtenissa) skrev 2021-12-22 17:15:42 följande:
    Då tänker jag att jämföra Thailand med Maldiverna. Ser ungefär samma ut rent klimatmässigt och landskap men Maldiverna är betydligt lyxigare.
    Tinglish är engelska influerat av eller blandat med någon form av thai. Jag tycker att uttrycket Same, same, but different så tydligt visar på hur diplomatisk och flytande den kulturen är.

Same shit, different piles är lite andra sidan av samma mynt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-22 13:25:58 följande:

Det låter som du använt det för att beskriva att rika är förfördelade.

Nu blev det fel.
  • Anonym (A 2)
    Drottningen1970 skrev 2021-12-22 15:49:56 följande:
    Nej jag tycker inte du använder uttrycket korrekt.
    Håller med
  • Glinda från Oz

Du har missuppfattat uttrycket. Det sägs i lättsamma sammanhang när något är nästan likadant, t.ex mandariner och apelsiner (same, same but different) eller när man själv tycker att något är likvärdigt, t.ex vi åkte till Tokyo istället för Peking (Same, same but different) 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-22 13:25:58 följande:

Det låter som du använt det för att beskriva att rika är förfördelade.

Hm... hur kommer du till den slutsatsen? Eller menar du tvärtom, så det egentligen skulle stå fattiga istället för rika? Skitsak, men nu kan jag inte sluta fundera över detta haha
  • Anonym (Tomtenissa)
    Glinda från Oz skrev 2021-12-22 23:32:31 följande:

Du har missuppfattat uttrycket. Det sägs i lättsamma sammanhang när något är nästan likadant, t.ex mandariner och apelsiner (same, same but different) eller när man själv tycker att något är likvärdigt, t.ex vi åkte till Tokyo istället för Peking (Same, same but different) 

Ja det har jag gjort. Jag trodde att det användes mer som ett uttryck för en negativ situation. Trevligt att det kunde vara åt andra hållet istället. 
  • Anonym (Tomtenissa)
    Anonym (a) skrev 2021-12-22 13:24:49 följande:

Jag skulle snarare tänka att det kan användas till vad som helst som är nästan likadant men annorlunda, tex
    "jag kommer med bussen kl 13 imorgon istället för på torsdag"
    "ja, ja, same same but different"

"har du köpt äpplen? jag sade ju klementiner."
    "same same but different"

För att få vara lite petig då haha. Apelsin eller klementin, där tycker jag yttrycket passar. Men äpplen eller klementiner, där tycker jag inte uttrycket passar alls, de är för olika varandra för att ens kalla dom "same same" så där blir det fel.

Men jag förstår vad du menar och vad din poäng är:)
  • Anonym (Valley girl)
    Anonym (Tomtenissa) skrev 2021-12-23 14:34:53 följande:

För att få vara lite petig då haha. Apelsin eller klementin, där tycker jag yttrycket passar. Men äpplen eller klementiner, där tycker jag inte uttrycket passar alls, de är för olika varandra för att ens kalla dom "same same" så där blir det fel.

Men jag förstår vad du menar och vad din poäng är:)

Fast båda är frukter så det fungerar.
  • Anonym (oraklet)

Ett exempel som jag brukar använda det och även hört andra är kring dejtande om någon blir ghostad tex och man blivit det förut tex. Man ser ett mönster hos männen och i sättet man blir behandlad och dumpad och säger  "same same but different" Eller när något upprepar sig som tex i historien/politiken. Att inget egentligen blir bättre. Bara upprepar sig i en annan form. Människans natur som aldrig upphör att förvåna och ständigt gör samma misstag.

Så som du använde det känner jag inte igen och skulle inte använda det själv.

• Anonym (Hm?)
    Anonym (Hm) skrev 2021-12-23 00:05:15 följande:
    Hm... hur kommer du till den slutsatsen? Eller menar du tvärtom, så det egentligen skulle stå fattiga istället för rika? Skitsak, men nu kan jag inte sluta fundera över detta haha
    Inte jag heller, haha... Tack för att ni andra tog upp det så jag slapp
  • Anonym (P)
    Anonym (Hm) skrev 2021-12-23 00:05:15 följande:

Anonym (Hm?) skrev 2021-12-23 22:42:45 följande:
    Inte jag heller, haha... Tack för att ni andra tog upp det så jag slapp

Min teori är att hen missuppfattat betydelsen av ordet förfördelad. Det är lätt hänt.
Svar på tråden Same same but different, betyder...