• Anonym (Gg)

Min pojkvän röker cannabis

Sedan jag och min sambo blev tillsammans för 1,5 år sedan har han rökt cannabis.

I början var det varje dag fram tills jag öppnade upp för hans föräldrar om hans missbruk och de betalade för att han skulle utredas. Detta hände i somras och sedan dess hade han lagt av med rökandet - fram tills nu.

Han har alltid sagt att han inte tänker lägga undan det helt och jag förväntar mig inte heller det av honom. Däremot är vi oense om hur ofta detta ska ske.

Jag vill absolut inte att han röker hemma och vill att det sker max 1-2 gånger i månaden. Han däremot vill göra det en gång i veckan, samt när han träffar sina vänner vilket är ganska sällan.

Hela denna situation har klistrat sig fast i mitt huvud och jag vet inte vad jag ska göra. Förutom denna situation är han allt jag någonsin drömt om.

Överdriver jag ang hans rökande? Hur skulle ni reagerat?

• Svar på tråden Min pojkvän röker cannabis
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2021-12-23 12:35:46 följande:

Nä, vi ska VERKLIGEN  inte ge kriminellanätverk mer inkomster än de redan har, så alkohol ska förbli lagligt även om som du säger det har en hel del mer problem än cannabis,

Jag är medveten om det problemet och håller naturligtvis med dig. Jag vill bara att man ska förstå hur farlig och förödande alkoholen är i väldigt många hem i Sverige men ingen verkar höja på ögonbrynen.
  • Dexter dot com

Du acceptera att han brukar droger 2g/månad men stör dig på att han vill röka 4g/månad...har jag förstått dig rätt då?  Eftersom du accepterar det så förutsätter jag att han sköter det snyggt och kan hantera sitt brukande så vad är så hemskt med att röka 4 g/månad i stället för 2?

• Anonym (H)
    Dexter dot com skrev 2021-12-24 06:14:45 följande:

Du acceptera att han brukar droger 2g/månad men stör dig på att han vill röka 4g/månad...har jag förstått dig rätt då?  Eftersom du accepterar det så förutsätter jag att han sköter det snyggt och kan hantera sitt brukande så vad är så hemskt med att röka 4 g/månad i stället för 2?

Jag förstår inte heller TS. Antingen accepterar du eller så gör du det inte?

Uppenbarligen är det ingen dealbreaker för dig, men jag skulle hursomhelst rekommendera dig att bli särbo. Ni är ju uppenbarligen oense, som särbo är ni mindre involverade i varandra dagligdags och kan umgås lite då och då och på så sätt undvika konflikt. Du kan också lättare backa undan om problemen accelererar.
  • Anonym (Urre)

Droger är skit. Jag skulle vara välIgt olycklig om min pojkvän ville röka på så ofta. Canabisanvändare är trista sega och sliriga. Men de märker det inte själva.

• Deceree1
    Anonym (+1) skrev 2021-12-24 07:10:56 följande:

+1 på denna

Malta har legaliserat cannabis, Tyskland står näst på tur, flera länder i Europa har för länge sen avkriminaliserat cannabis, våra grannländer har en helt annan syn på cannabis än Sverige som fortfarande verket se cannabis som en dödsdrog?

Och de roliga är att folk tycker att det är helt ok att supa?.
  • Deceree1

Skulle inte vara ett frågetecken efter ordet supa. Blir ofta så, fattar inte varför

• Anonym (+1)
    Deceree1 skrev 2021-12-24 09:06:31 följande:

Och de roliga är att folk tycker att det är helt ok att supa?.

Somliga klarar inte av alkohol, andra klart inte av cannabis, vissa klarar inte av något alls medan andra kan ha ett bra förhållningssätt till allt. Vad jag inte förstår är mer att cannabis anses som en dödsdrog när det absolut inte är det. Anledningen till att cannabis inte är bra för alla är för att den enskilde individen inte har psyket på topp och då ska denne förmodligen inte bruka något oavsett om det är lagligt eller ej
  • Anonym (För legalisering)

Jag är för en legalisering av cannabis, det är för mycket stigmatisering kring detta.

Använder det inte själv, har provat när jag var ung (ca30 år sedan) men det gav mig ingenting.
    Har vänner som röker cannabis och är för deras rätt att få göra det.

Skulle dock inte välja en partner som varken röker på mer än enstaka tillfällen, max någon gång per år, eller någon som super.

Något att tänka på för de som brukar cannabis är att låta bilen stå ett par veckor då det tar lång tid för THC att lämna kroppen. 
    En nära anhörig glömde att han rökt för några dagar sedan, det kostade honom körkortet.

• Anonym (Va?)
    Anonym (För legalisering) skrev 2021-12-24 12:17:14 följande:

Jag är för en legalisering av cannabis, det är för mycket stigmatisering kring detta.

Använder det inte själv, har provat när jag var ung (ca30 år sedan) men det gav mig ingenting.

Har vänner som röker cannabis och är för deras rätt att få göra det.

Skulle dock inte välja en partner som varken röker på mer än enstaka tillfällen, max någon gång per år, eller någon som super.

Något att tänka på för de som brukar cannabis är att låta bilen stå ett par veckor då det tar lång tid för THC att lämna kroppen. 

En nära anhörig glömde att han rökt för några dagar sedan, det kostade honom körkortet.

Påminn oss gärna om varför du är för en legalisering.

Röka en gång och sedan inte kunna köra bil på några veckor?

Skulle det fungera för en Svensson med familj och arbete?
  • Anonym (För legalisering)
    Anonym (Va?) skrev 2021-12-24 12:24:57 följande:
    Påminn oss gärna om varför du är för en legalisering.

Röka en gång och sedan inte kunna köra bil på några veckor?

Skulle det fungera för en Svensson med familj och arbete?
    För människans rätt att välja.

Alla kör inte bil heller, många åker kommunalt.

Själva effekten försvinner ganska snabbt, men inte spåren. Jag ville bara poängtera det. Så att jobba och ha familj är inget problem så länge man inte röker när man har ett ansvar på sina axlar inom de närmaste timmarna.
Svar på tråden Min pojkvän röker cannabis