Familj som ständigt köper alldeles för stort till barnen
Jag är en otacksam fan, men jag blir så trött på min sida familjen och julklappar. Min mamma köper julklappar spritt över hela året. Det är ju fint. Förutom att inget går att byta. Hon har också en faiblesse för att köpa för stora saker. Minst två storlekar större bör det vara, så att barnen har att växa i. Det är kanske funktionellt med bebisar, men för en sjuåring är det inte lika bra. Det tar liksom lite tid att växa i plaggen. Och det som var poppis när man var fem, är tyvärr inte lika poppis när man är sju och plaggen väl passar.
Och efter jul, står vi återigen med alldeles för stora plagg, som inte går att byta och som sannolikt inte alls kommer vara uppskattade när de väl passar.
Jag vet inte hur vi ska få min familj att förstå! Det blir alltid sura miner om vi vill byta, eftersom det inte går. Barnet i fråga blir också ledsen över att inte kunna använde kläder som hon tycker är fina nu. Och vi får spara och förvara och försöka komma ihåg att plocka fram när de passar, och hoppas att det fortfarande uppskattas då. Eller så får vi sälja, och få en spottstyver av ursprungliga värdet vilket också känns lite trist för gåvomottagaren som faktiskt fått dyra och fina saker.
Hur når man fram? Hur gör man?