• Anonym (?)

Hur fungerar Aliexpress?

Om man inte är nöjd med köp, kan man få pengarna tillbaka? Hur isf?

• Svar på tråden Hur fungerar Aliexpress?
  • Anonym (.)

Det borde stå på deras hemsida.

• BuoBä

Ja det kan du. Du kan dels kontakta säljaren direkt via webbsidan, eller klaga via Aliexpress. Läs om "open dispute" i deras FAQ.

Det gäller att läsa beskrivningarna noggrant, för ibland är produkterna av ett annat material än man kanske förväntar sig. Det kan tex stå "silk" i titeln men läser man detaljerna så är det syntetmaterial. Produkten kan också vara mycket mindre än vad man gissar från bilderna, för att den asiatiska modellen är pytteliten (tex väskor). Recensionerna ger också bra info. Ska du köpa något dyrare så välj en säljare med många bra recensioner.

Personligen skulle jag aldrig köpa något som kan behöva repareras på garanti därifrån, tex elektronik. Jag håller mig till mindre, billiga grejer så det inte gör något större hål i plånboken om de inte motsvarar förväntningarna.

Just nu kan det ta extra lång tid att få grejerna. Det beror på den pågående containerbristen. Jag fick vänta drygt 3 månader på ett paket.

• Anonym (?)
    BuoBä skrev 2021-12-25 17:12:10 följande:

Ja det kan du. Du kan dels kontakta säljaren direkt via webbsidan, eller klaga via Aliexpress. Läs om "open dispute" i deras FAQ.

Det gäller att läsa beskrivningarna noggrant, för ibland är produkterna av ett annat material än man kanske förväntar sig. Det kan tex stå "silk" i titeln men läser man detaljerna så är det syntetmaterial. Produkten kan också vara mycket mindre än vad man gissar från bilderna, för att den asiatiska modellen är pytteliten (tex väskor). Recensionerna ger också bra info. Ska du köpa något dyrare så välj en säljare med många bra recensioner.

Personligen skulle jag aldrig köpa något som kan behöva repareras på garanti därifrån, tex elektronik. Jag håller mig till mindre, billiga grejer så det inte gör något större hål i plånboken om de inte motsvarar förväntningarna.

Just nu kan det ta extra lång tid att få grejerna. Det beror på den pågående containerbristen. Jag fick vänta drygt 3 månader på ett paket.

Tack. Hur klagar man exakt via ali express? Tycker hemsidan är svår. Måste man göra det inom en viss tid?
  • Anonym (Blå)
    Anonym (?) skrev 2021-12-26 04:42:30 följande:

Det är inbakat i priset tror jag. Jag har aldrig fått faktura från postnorrd,

Nej, det är det inte men de tar stickprov. Slumpen som avgör om det blir moms.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (?) skrev 2021-12-25 16:41:26 följande:
    Hur fungerar Aliexpress?
    Om man inte är nöjd med köp, kan man få pengarna tillbaka? Hur isf?
    Sjukt omständigt att returnera så ha koll på vad du vill ha. Läs omdömen och välj etablerade säljare.
  • Anonym (?)
    Anonym (Blå) skrev 2021-12-26 05:55:04 följande:
    Sjukt omständigt att returnera så ha koll på vad du vill ha. Läs omdömen och välj etablerade säljare.
    Hur gör man?
  • BuoBä
    Anonym (?) skrev 2021-12-26 04:40:59 följande:

Tack. Hur klagar man exakt via ali express? Tycker hemsidan är svår. Måste man göra det inom en viss tid?

I listan över beställningar, där man även kan få upp spårningsinfo, finns en knapp som heter "open dispute". Det är den man använder. Man måste göra det inom det antal dagar som också står i samma tabell.

Ha du läst FAQ? Det beskrivs tydligt där, med bilder etc. Men - som någon annan var inne på - det bör vara stora fel för att ska vara värt besväret.
  • Glinda från Oz

Sälj varan istället. Det är inte värt fraktpriset tillbaka. 

Svar på tråden Hur fungerar Aliexpress?