• Anonym (?)

Hur fungerar Aliexpress?

Om man inte är nöjd med köp, kan man få pengarna tillbaka? Hur isf?

• Svar på tråden Hur fungerar Aliexpress?
  • Anonym (.)

Är det ens en seriös sida? Det finns många utländska bluffsidor.

• BuoBä
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 13:16:30 följande:

Ja det är en seriös sida, men det är inte Aliexpress som säljer varorna utan det är en platform där olika säljare har sina egna butiker. De verkar ha bra kvalitetskontroll på vem som får ha en butik, men givetvis kan det finnas mindre seriösa aktörer bland alla säljare. Det är därför det är viktigt att se på recensionerna.

TS: Jag har själv aldrig handlat från Wish, men om jag förstått det rätt så har de ungefär samma utbud, men deras upplägg gör att man slipper betala moms och avgifter. Jag tror det är lite lättare att returnera grejer till dem också, men som sagt, jag har ingen erfarenhet så jag vet inte.
  • Anonym (Snäckan)

Har handlat en del där. Fungerar bra och billigt. De har någon slags kontroll av underleverantörerna om varor inte kommer eller andra problem.

• Anonym (?)
    BuoBä skrev 2021-12-26 09:47:31 följande:
    I listan över beställningar, där man även kan få upp spårningsinfo, finns en knapp som heter "open dispute". Det är den man använder. Man måste göra det inom det antal dagar som också står i samma tabell.

Ha du läst FAQ? Det beskrivs tydligt där, med bilder etc. Men - som någon annan var inne på - det bör vara stora fel för att ska vara värt besväret.
    jag hittar inte knappen open dispyte
  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 13:16:30 följande:

Det är en av de största kinesiska sidorna som riktar sig till utländska köpare. 
  • BuoBä
    Anonym (?) skrev 2021-12-26 14:53:22 följande:

jag hittar inte knappen open dispyte

Öppna My orders på en dator (mobilsidan ser inte likadan ut och är svårare att hitta på).

Klicka på Confirm goods received.

Där till höger finns Open dispute.

Men man bör först kontakta säljaren direkt, via chatfunktionen som finns under Message center.
  • Anonym (?)
    BuoBä skrev 2021-12-26 15:59:38 följande:
    Öppna My orders på en dator (mobilsidan ser inte likadan ut och är svårare att hitta på).

Klicka på Confirm goods received.

Där till höger finns Open dispute.

Men man bör först kontakta säljaren direkt, via chatfunktionen som finns under Message center.
    Det är inte klickbart. Bredvid står det finished
  • BuoBä
    Anonym (?) skrev 2021-12-27 04:12:46 följande:

Det är inte klickbart. Bredvid står det finished

Ja, du måste göra det innan ordern får status Finished.
  • Anonym (?)
    BuoBä skrev 2021-12-27 10:20:44 följande:
    Ja, du måste göra det innan ordern får status Finished.
    Hur snabbt får den status finished? Är det för sent nu?
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (?) skrev 2021-12-27 12:47:25 följande:
    Hur snabbt får den status finished? Är det för sent nu?
    Man kan göra "open dispute" inom 15 dagar efter att man gjort "confirm goods received" eller att räknaren för "buyer protection" gått ner till noll.

Om "buyer protection" håller på att gå mot noll innan man fått varan, så bör man senast när det är två dagar kvar kontakta säljaren, som kan utöka tiden. Utökar inte säljaren tiden så gör man "open dispute".

Generellt sett fungerar Aliexpress mycket bra, om man kan acceptera de långa leveranstiderna. De få gånger det har strulat med säljare eller leverans så har Aliexpress löst det på ett bra sätt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-12-27 13:08:13 följande:
    Man kan göra "open dispute" inom 15 dagar efter att man gjort "confirm goods received" eller att räknaren för "buyer protection" gått ner till noll.

Om "buyer protection" håller på att gå mot noll innan man fått varan, så bör man senast när det är två dagar kvar kontakta säljaren, som kan utöka tiden. Utökar inte säljaren tiden så gör man "open dispute".

Generellt sett fungerar Aliexpress mycket bra, om man kan acceptera de långa leveranstiderna. De få gånger det har strulat med säljare eller leverans så har Aliexpress löst det på ett bra sätt.
    Är det för sent för mig?
  • ToniErdmann

Angående Ali och Wish.

Kan jag åka på att betala tull/moms för det jag köpt?

• BuoBä
    ToniErdmann skrev 2021-12-27 20:26:05 följande:

Angående Ali och Wish.

Kan jag åka på att betala tull/moms för det jag köpt?

AliExpress: Ja. Plus PostNords avgift på 75 kr per paket.

Wish: Nej. De har ett specialavtal så du betalar moms direkt till Wish när du handlar.
  • ToniErdmann
    BuoBä skrev 2021-12-27 20:44:04 följande:
    AliExpress: Ja. Plus PostNords avgift på 75 kr per paket.

Wish: Nej. De har ett specialavtal så du betalar moms direkt till Wish när du handlar.
    Ok, så med Wish tillkommer inga extra kostnader?
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (?) skrev 2021-12-27 20:02:42 följande:
    Är det för sent för mig?
    Jag kan inte veta när du gjorde "confirm received" eller när "buyer protection" löpte ut, men hittar du ingen "open dispute" under "View Detail" för din order så är det nog för sent. Vad finns det för datum under "View Detail"?
  • Anonym (Besserwisser)
    ToniErdmann skrev 2021-12-28 00:15:37 följande:
    Ok, så med Wish tillkommer inga extra kostnader?
    Det stämmer, men Wish är generellt dyrare än Aliexpress, så ska du handla för några hundralappar eller mer kan det trots avgifterna vara billigare på Aliexpress.

Tull blir det bara om värdet överstiger 1500:-

Momsen och Postnords avgift slipper man ibland hos t.ex Aliexpress för att de skickar först paketet till ett annat land i EU. EU-länderna har rätt att INTE ta ut moms etc om värdet är högst 22-23 Euro (minns inte exakt). Man måste dock räkna med att man drabbas av moms 25% + Postnord 75:-

Hos Aliexpress vet man vem som är den egentliga säljaren, och det finns betyg.
    Hos Wish har man ingen aning om vem som egentligen säljer varan, det är precis som hos svenska Fyndiq en portal med anonyma säljare. Det finns många videos på Youtube med besvikna Wish-kunder.
  • Anonym (?)

Jag avbröt mitt köp innan säljaren hann skicka iväg den. Säjaren avbröt köpet och sade att jag skulle få pengarna inom 3-20 dagar. Jag har har inte fått mina pengar tillbaka. Säljaren hänvisade till ali express kundservice. Hur kontaktar jag dom? Jag förstår mig inte på hemsidan. En direkt-länk vore bra.

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (?) skrev 2022-01-02 14:18:23 följande:

Jag avbröt mitt köp innan säljaren hann skicka iväg den. Säjaren avbröt köpet och sade att jag skulle få pengarna inom 3-20 dagar. Jag har har inte fått mina pengar tillbaka. Säljaren hänvisade till ali express kundservice. Hur kontaktar jag dom? Jag förstår mig inte på hemsidan. En direkt-länk vore bra.

Du måste ha missat att agera i ett tidigare skede. Säljaren kan inte sätta en order som "finished". Det sker automatiskt efter en viss tid om man inte gör "confirm received", men jag har för mig att det först kommer påminnelser via mail. Efter att ordern blivit "finished" har man 15 dagar på sig att göra "open dispute".

Eftersom du inte kan göra "open dispute" så har Aliexpress betalat ut pengarna till säljaren, och du måste vända dig dit för att få tillbaka dina pengar,
    Kolla också noga vad det står vid "view detail" för din order. Står det att säljaren skickat varan?

Hur mycket pengar handlar det om?

Från hemsidan:

If it is over protection time, but still not received the goods:

Since you cannot open dispute as you have not open dispute in protection time, you will need to contact the seller for help. Also we highly suggest that, next time, you open a dispute in buyer protection period to claim refund.

Svar på tråden Hur fungerar Aliexpress?