• Anonym (TS)

Fick en chock när jag såg mig själv på bild (övervikt)

Jag gillar inte att vara med på bild men en släkting tog bilder på julafton där jag är med och jag fick en chock. Jag visste att jag har gått upp i vikt men att se det så tydligt fick mig att må illa. Samtidigt är det bra. Jag kan använda bilderna som motivation.

Jag skulle behöva gå ner 20-30 kilo. Jag fattar inte varför min läkare skrev att jag är ?lätt överviktig? i journalen. Jag har smalt ansikte, armar och ben (det mesta sitter i mage, lår och byst) så kanske tror man inte att jag är så tjock som jag faktiskt är. Jag döljer dessutom extrakilona under koftor och skjortor.

Mitt störta hinder för att gå ner är mentalt. Jag har insett att jag hetsäter när jag blir stressad eller deprimerad. De senaste åren har varit väldigt tuffa med flera svåra händelser.

Jag har tänkt att jag har läget under kontroll eftersom jag jobbar heltid (framgångsrikt) och fungerar socialt, även om jag ofta är trött. Fast jag mår ju inte bra när jag trycker i mig en massa skit. Det är inte ens gott, jag äter tills jag mår illa och får ångest efteråt.

Det blir också en ursäkt att inte dejta. Det finns inte en chans att jag visar mig naken för en man som jag ser ut nu så jag försöker inte ens. Det har gått över två år sedan jag gjorde slut med mitt ex eftersom jag inte mådde bra i den relationen. Då var jag normalviktig.

Jag äter nyttigt -grönsaker, protein och undviker bröd och pasta - men jag proppar i mig godis och kakor när jag mår dåligt.

Jag har beställt en bok om hur man slutar hetsäta för om jag inte kommer åt de underliggande mekanismerna så lär inga dieter hjälpa.

Har du som läser det här lyckats bryta ett sådant beteende och gått ner i vikt? Vilka psykologiska råd har ni? Vad blev avgörande för dig?

Jag är intresserad av näringslära så den biten kan jag och inser vikten av träning. Jag har mått mycket bättre de perioder jag har tränat regelbundet. För mig handlar det om psykologi. Det är ett ångestladdat, tvångsmässigt beteende och jag kommer inte riktigt åt det.

• Svar på tråden Fick en chock när jag såg mig själv på bild (övervikt)
  • Anonym (Annat behov)

Det sägs att om man kan låta bli att äta det man är sugen på i 25 sekunder ( eller vilka exakta siffror det nu var) så går suget över. För det var just ett sug och inte regelrätt hunger. Maten/godiset fyller ett annat behov. Och det är det behovet du behöver komma på vad det är och tillfredsställa på nåt annat sätt. Kanske skriva ner vad du känner i det ögonblick du vill vräka i dig nåt onyttigt? Identifiera känslan som driver dig att frossa och sen kunna göra nåt åt den som inte inbegriper mat.

• Anonym (TS)
    Anonym (Annat behov) skrev 2021-12-26 13:36:00 följande:

Det sägs att om man kan låta bli att äta det man är sugen på i 25 sekunder ( eller vilka exakta siffror det nu var) så går suget över. För det var just ett sug och inte regelrätt hunger. Maten/godiset fyller ett annat behov. Och det är det behovet du behöver komma på vad det är och tillfredsställa på nåt annat sätt. Kanske skriva ner vad du känner i det ögonblick du vill vräka i dig nåt onyttigt? Identifiera känslan som driver dig att frossa och sen kunna göra nåt åt den som inte inbegriper mat.

Jag hittade en app idag för personer med olika ätstörningar och den fungerar ungefär så. Man för dagbok över känslor och triggers etc.. för att kunna se mönster och kunna bryta dem. Jag fick en hel del insikter bara av att börja skriva om de bakomliggande känslorna.

I mina bra perioder har jag inga problem med att stå emot suget så visst är det psykiskt.

Jag skaffade också en app där man räknar dagligt intag av kalorier utifrån hur mycket man vill gå ner i vikt. Idag har jag ätit som jag gör i mina bra perioder och då ligger jag under gränsen med marginal utan att köra någon svältdiet.

Jag gjorde också ett cardio-pass hemma så nu har jag träningsvärk, vilket känns bra.

Jag inser att det kommer att bli en lång process men jag har inte tagit mig an problemet på det här sättet tidigare. Det känns som om mycket lossnar nu, jag har gråtit rätt mycket idag. Jag har inte riktigt förstått att jag har en ätstörning och det är första gången jag kan erkänna det för mig själv.

Det har varit en tuff men ändå konstruktiv dag.
  • Anonym (kalori)
    Anonym (123) skrev 2021-12-25 22:30:36 följande:

Jag har problem med att jag kan hetsäta också vilket definitivt har ökat under coronan när jag sitter hemma och arbetar 1 meter från kylskåpet.

Mitt sätt att hålla det i shack är tuggummi och kolsyrat vatten. Tuggummi för smaken och vattnet för känslan när något åker i magen.

Tuggummi och kolsyrat vatten här också
  • nernu

Är du säker på att du äter tillräckligt av rätt mat? Du skriver om grönsaker och proteiner. Var finns kolhydraterna? Hetsätandet har säkert känslomässiga orsaker också men det brukar inte vara så lockande att hetsäta stora mängder om man redan är mätt. Kyckling och sallad till lunch kommer göra att du känner dig sugen och hungrig till eftermiddagsfikat.

• Anonym (TS)
    nernu skrev 2021-12-27 09:04:12 följande:

Är du säker på att du äter tillräckligt av rätt mat? Du skriver om grönsaker och proteiner. Var finns kolhydraterna? Hetsätandet har säkert känslomässiga orsaker också men det brukar inte vara så lockande att hetsäta stora mängder om man redan är mätt. Kyckling och sallad till lunch kommer göra att du känner dig sugen och hungrig till eftermiddagsfikat.

Sant men näringsmässigt får jag i mig allt. Det är klart att jag känner mig lite hungrig men just nu tror jag att det mest är sötsuget. Jag vet av erfarenhet att det brukar gå över efter någon vecka.

Om man vill gå ner i vikt så måste man ju stå ut med att vara lite hungrig. Som jag skrev ovan har jag inga problem med det vanligtvis. Det handlar inte om hunger eller att vara sugen på något gott i mitt fall utan ett ångestbeteende. I långa perioder äter jag normalt och tränar.

Utmaningen blir om något känslomässigt jobbigt inträffar men då tänker jag använda mig av appen och en bok om hetsätning som jag har beställt. Jag vet vad som utlöste det här senaste ?skovet?. Det var både stress och två svåra händelser privat.

Det känns annorlunda nu när jag har erkänt för mig själv att jag har ett problem som måste lösas mentalt. Jag kan inte riktigt lura mig själv längre även om det kommer att bli tufft.
  • Anonym (Annat behov)

Det verkar som du är på rätt väg. Heja dig! En dag i taget. Bakslag kommer, men då tar du nya tag dagen efter igen. 

Jag har tittat på alla säsonger av My 600 Lb-life. Där pratar vi ju extrem fetma med folk som väger som minst 265 kg upp till dryga 400. Du är ju absolut inte där, men mekanismerna bakom är samma. Trauman, inre stress, ouppklarade saker bakåt som "botas" med att frossa. När man hör hur de resonerar om mat fattar man att problemet är mentalt.

• Anonym (TS)
    Anonym (Annat behov) skrev 2021-12-27 12:59:20 följande:

Det verkar som du är på rätt väg. Heja dig! En dag i taget. Bakslag kommer, men då tar du nya tag dagen efter igen. 

Jag har tittat på alla säsonger av My 600 Lb-life. Där pratar vi ju extrem fetma med folk som väger som minst 265 kg upp till dryga 400. Du är ju absolut inte där, men mekanismerna bakom är samma. Trauman, inre stress, ouppklarade saker bakåt som "botas" med att frossa. När man hör hur de resonerar om mat fattar man att problemet är mentalt.

Tack för pepp!

Det känns faktiskt annorlunda den här gången. Jag har gjort andra större förändringar i tillvaron som inte är kopplade till vikten så jag verkar vara inne i en förändringsfas överlag. Sedan är det förstås upp till mig att göra bra val varje dag.

Den stora skillnaden är att jag inte vill straffa mig själv längre genom svältdieter och självförakt. Jag vill må bra helt enkelt. Att utgå ifrån att jag har en ätstörning är helt nytt för mig och appen, som bygger på behandlingar inom vården, verkar väldigt bra så långt.

Visst är det så med personer som har kraftig fetma. Det handlar ju inte om att de bara gillar onyttigheter och har dålig självdisciplin.

Jag är som sagt var inte på den nivån men jag har upplevt flera trauman under de senaste åren och hetsätandet har varit min ångestdämpning (fast det inte fungerar). Jag har inte haft ork att ta tag i det men nu har jag lite lugn i tillvaron och kan se det för vad det är.
  • Anonym (C)

Hej TS! Du beskriver hur jag funkar exakt. Har också haft massor med stress i privatlivet i snart två år (separation, flytt och dödsfall) och gör inget annat än äter. Det är iofs inget nytt problem för mig, men nu tycker jag att det gått för långt, jag har även i princip helt plockat bort min vardagsmotion, åker bil överallt etc.
    Vad heter appen du hittade?

• nernu
    Anonym (TS) skrev 2021-12-27 12:41:17 följande:

Sant men näringsmässigt får jag i mig allt. Det är klart att jag känner mig lite hungrig men just nu tror jag att det mest är sötsuget. Jag vet av erfarenhet att det brukar gå över efter någon vecka.

Om man vill gå ner i vikt så måste man ju stå ut med att vara lite hungrig. Som jag skrev ovan har jag inga problem med det vanligtvis. Det handlar inte om hunger eller att vara sugen på något gott i mitt fall utan ett ångestbeteende. I långa perioder äter jag normalt och tränar.

Utmaningen blir om något känslomässigt jobbigt inträffar men då tänker jag använda mig av appen och en bok om hetsätning som jag har beställt. Jag vet vad som utlöste det här senaste ?skovet?. Det var både stress och två svåra händelser privat.

Det känns annorlunda nu när jag har erkänt för mig själv att jag har ett problem som måste lösas mentalt. Jag kan inte riktigt lura mig själv längre även om det kommer att bli tufft.

Man har inte alls samma sötsug när man har ätit kolhydrater och är mätt. Du har säkert rätt kring att det är känslomässigt också. Men om du äter kokt potatis och broccoli och lax så kommer du bli betydligt mättare på betydligt mindre mat.
  • Anonym (Annat behov)

John Dryden som levde på 1700-talet uttryckte det bra: Du formar själv dina vanor- sen formar dom dig. Oavsett om det är bra eller dåliga vanor får dom konsekvenser. Ibland inser man det, men orkar inte göra nåt åt det. Ibland både inser man det och tar tag i det. Vi har alla nåt område. Ditt är övervikt pga överätande. Jag har annat.
    Jag vet inte om att göra-listor skulle hjälpa dig? Skriva upp praktiska saker att göra (kan vara vad som helst)? Inom rimliga gränser då. Jag skriver många listor varje år. Inne och uteprojekt och diverse framtidsprojekt. Nya hobbys kanske? Nån kurs? Om det nu går pga coronan... Det ger annat att tänka på och målsättningar. Tja, bara en tanke. 

• Deeru

Ta en rask promenad när suget kickar in. Winwin :) Oftast är suget borta när man kommer in igen.

• Anonym (TS)
    Anonym (C) skrev 2021-12-27 14:36:43 följande:

Hej TS! Du beskriver hur jag funkar exakt. Har också haft massor med stress i privatlivet i snart två år (separation, flytt och dödsfall) och gör inget annat än äter. Det är iofs inget nytt problem för mig, men nu tycker jag att det gått för långt, jag har även i princip helt plockat bort min vardagsmotion, åker bil överallt etc.

Vad heter appen du hittade?

Appen heter Recovery Record - Eating disorder management. Det är förstås individuellt vad som fungerar men jag tror att det ibland räcker med att stanna upp, fundera och skriva om sitt beteende. Det är så lätt att vardagen bara rullar på annars och man använder ätandet som ett sätt att stå ut.

I appen kan man bland annat identifiera känslotillstånd som triggar hetsätandet och bara det gav mig en hel del insikter.

Hoppas att du kan ha hjälp av appen också!
  • Anonym (TS)
    nernu skrev 2021-12-27 14:57:41 följande:

Man har inte alls samma sötsug när man har ätit kolhydrater och är mätt. Du har säkert rätt kring att det är känslomässigt också. Men om du äter kokt potatis och broccoli och lax så kommer du bli betydligt mättare på betydligt mindre mat.

Absolut, jag är inte så förtjust i potatis men jag äter till exempel kycklingfilé, bönor, broccoli och diverse grönsaker som jag gillar. Till frukost åt jag havregrynsgröt med äpple och ett hårdkokt ägg och det stod jag mig på länge. Jag väljer mat som mättar för att inte trilla dit av hunger och för att jag har migrän och måste hålla blodsockret i schack.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annat behov) skrev 2021-12-27 15:02:09 följande:

John Dryden som levde på 1700-talet uttryckte det bra: Du formar själv dina vanor- sen formar dom dig. Oavsett om det är bra eller dåliga vanor får dom konsekvenser. Ibland inser man det, men orkar inte göra nåt åt det. Ibland både inser man det och tar tag i det. Vi har alla nåt område. Ditt är övervikt pga överätande. Jag har annat.

Jag vet inte om att göra-listor skulle hjälpa dig? Skriva upp praktiska saker att göra (kan vara vad som helst)? Inom rimliga gränser då. Jag skriver många listor varje år. Inne och uteprojekt och diverse framtidsprojekt. Nya hobbys kanske? Nån kurs? Om det nu går pga coronan... Det ger annat att tänka på och målsättningar. Tja, bara en tanke. 

Visst är det så. Listor är min bästa vän.

Jag har en hel del intressen som jag odlar men det är svårare under pandemin som sagt.

Precis innan pandemin tog fart igen gjorde jag en drömresa med naturupplevelser som är mitt största intresse. Då kan jag hålla igång hela dagen och gå flera mil eftersom jag älskar att vara i naturen. Det fungerar ju här hemma även under pandemin tack och lov.
  • nernu
    Anonym (TS) skrev 2021-12-27 17:04:07 följande:

Absolut, jag är inte så förtjust i potatis men jag äter till exempel kycklingfilé, bönor, broccoli och diverse grönsaker som jag gillar. Till frukost åt jag havregrynsgröt med äpple och ett hårdkokt ägg och det stod jag mig på länge. Jag väljer mat som mättar för att inte trilla dit av hunger och för att jag har migrän och måste hålla blodsockret i schack.

Finns det någon bra kolhydrat du kan tänka dig? Matvete? Quionoa? Ugnsrostad potatis? Havregrynsgröt är ju exempel på en väldigt mättande kolhydrat så det kan jag tänka mig att du står dig på. Kyckling och grönsaker är ju varken fett eller kolhydrater.
  • Anonym (Annat behov)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-27 17:17:01 följande:
    Visst är det så. Listor är min bästa vän. smile1.gif
    Jag har en hel del intressen som jag odlar men det är svårare under pandemin som sagt.

Precis innan pandemin tog fart igen gjorde jag en drömresa med naturupplevelser som är mitt största intresse. Då kan jag hålla igång hela dagen och gå flera mil eftersom jag älskar att vara i naturen. Det fungerar ju här hemma även under pandemin tack och lov.
    Listor är toppenbra!  Glad  Vi bor på landet så livet har inte ändrats så mycket pga coronan. Vi har stor trädgård vilket jag älskar. Några målsättningar jag hade inför förra året blev inte av, men jag satsar på nästa år. 
Svar på tråden Fick en chock när jag såg mig själv på bild (övervikt)